Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Switch med integert netlimiter, finnes det?

Anbefalte innlegg

Hei, jeg bare lurte på om det finnes en slags nettverks Switch, hvor brukeren kan begrense hver enkel port på selve Switchen igjennom programvare av noe slags?

Altså la oss si jeg har en 6 Mbit/s ned hvor det er 3 brukere, så vil jeg gi 2 mbit/s ned til hver av de. Denne må også kunne gjøre det samme med opplastings farten. 5 Port, 1 gigabit holder lenge.

Anbefal gjerne et par om det så skulle finnes.

- Takker så mye for svar. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da er det QoS du er ute etter. Søk etter QoS på f. eks komplett.no - da vil du få opp en rekke treff med routere og switcher som støtter dette. Hvis du går for router, og ikke har behov for selve router-delen, så er det bare å deaktivere DHCP, firewall osv, og den vil da oppføre seg som en helt vanlig switch.

Endret av Nichlas
Lenke til kommentar

Takker så mye for svaret ditt Nichlas.

Ja det var ikke så mye å velge mellom, jeg tittet på denne, selv om jeg synes det var litt dyrt. Skulle helst vært 1 gigabit også, 24 porter for meg vil bare være bortkasta, men men.

Jeg må nesten spørre, er dette noe du bruker selv? isåfal hvilken router/switch bruker?

Lurer veldig på om den switchen jeg har fra før støtter QoS, selv om jeg tviler veldig. Hvordan kan jeg finne ut om den gjør det? kjekt å vite før jeg evt bestiller ny. Switchen er av typen CNSH-801G link, jeg kan ikke se det står noe om QoS, kanskje det finnes en enklere måte å finne det ut på?

Veldig takknemlig for alle svar jeg for.

Lenke til kommentar

Hvis du er villig til å sette deg ned og lære litt mer om programvareløsninger kan du faktisk sette opp pakkeprioritering på internett siden av nettverket ditt..

Her i huset kjører vi en OpenBSD basert maskin som ruter trafikk til 2 forskjellige internett linjer, og pakkeprioriterer de utifra hva slags regelsett vi har kjørende.

Denne pakkeprioriteringen gjelder i begge retninger.

Jeg har kjørt lignende tidliger, dog da bare med 1 internett linje.. for å begrense diverse personers overforbruk av forstyrrende trafikk som f.eks bittorrent, så lagde jeg et skript som assignet brukere til køer basert på hvilken mac adresse de hadde, ved å hente ut informasjonen fra dhcp serveren som kjørte på samme maskin.

Det finnes mange måter å løse det på, men det virker for meg som om du er ute etter en måte å begrense internettaksessen din på, ikke lokalnettet, og da er det ikke en switch du er ute etter, men en ruter med QoS støtte.

OpenBSD kan fungere som en sånn ruter om du har en gammel maskin liggende..

Det finnes også ferdiglagde alternativer, men det er sjeldent jeg ser at de håndterer innkommende prioriteringskøer (som er det du er ute etter).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...