Ustedalen Skrevet 16. februar 2007 Del Skrevet 16. februar 2007 (endret) Som de fleste av dere her vet er jeg en hardbanka ateist og jeg benekter all form for guddommelighet, rett å slett fordi det er ulogisk og jeg har aldri fått sett noe bevis på dette. Det er mange mennesker som har en tro av et slag, selv om det ikke gjelder å være kristen, muslim eller å tilhøre noen andre religioner. Mange jeg har snakket med sier at de ikke tror på en form for Gud, men de tror det finnes en form for "makt" der ute. Noen tror det finnes en form for spøkelser eller gjenferd om du vil, mens andre sier at det er noe de tror; men ikke kan forklare. For en halvtime siden så jeg et program på Discovery Channel hvor de snakket om et hus som var besatt av demoner. Det var personer som fortalte om hvordan det var å bli besatt. Helt ærlig så tror jeg dette er bare noe tull, og jeg tror ikke et fnugg på at det finnes noe mer mektigere enn det vi kan se. Tingen er at jeg vil føle en makt hvis det faktisk er der. Det har jeg alltid hatt lyst til! God eller ond - jeg bryr meg svært lite. Skal jeg tro på en makt, så skal jeg føle/se den. Det holder ikke for meg "å føle godheten fra Gud" eller "ondskapen fra Satan". For min del bortforklares det som følelser lagd i det menneskelige sinn, og ikke en form for makt. Finnes den en makt, så skal jeg se den med det blotte øyne. Det skal skje noe unaturlig, slik som at sengen begynner å riste mitt på natten uten at det finnes et jordskjelv i nærheten. Så hvorfor er det slik at enkelte opplever makter, mens jeg sitter her og benekter dens eksistens, men allikevel har jeg aldri opplevd den hvis det da finnes noen form for makt? Jeg er et godt menneske, eller i alle fall prøver jeg å være et - jeg må da være et lett offer for de gode maktene? Jeg hører på Black Metal, elsker skrekkfilmer/serier som har med besettelse av demoner og djevler, og synes at okkultisme er et spennende tema - jeg må da være et lett offer for de onde maktene? Til slutt må jeg si at jeg lager ikke denne posten fordi jeg er usikker på om makter finnes, siden jeg benekter det med alle mulige midler. Jeg setter rett å slett et spørsmål med de såkalte maktene som mange der ute påstår finnes. Så hvis du er en av dem, si meg hva jeg kan gjøre for å oppleve dine makter, og hvorfor jeg ikke har blitt besatt. La oss ikke gjøre dette til en diskusjon om Guds eksistens og den kristne og andre religioners pålitelighet. Det finnes nok av diskusjoner med det emnet her på dette forumet. La oss diskutere makter, og holde oss til det. Og hver så snill å hold dere saklige. Jeg vil også ikke høre at jeg burde gå til kirken, be eller bli bedt for. Jeg har gjort det før, og jeg har ikke følt noe annet enn mine egne tanker som surrer rundt på temaet om hvor naiv denne personen er. Endret 16. februar 2007 av Ustedalen Lenke til kommentar
Venerable Skrevet 16. februar 2007 Del Skrevet 16. februar 2007 Det er sykt med variabler inni her, men dette er sånn ca hva jeg tror: Det er nettopp fordi du vil ikke tro før du får oppleve. Mens andre trenger ikke å oppleve først, de bare tror... Og når man opplever noe som kan enten tolkes på en logisk måte og på en 'fenomenal' måte. Så vil hjernen velge utifra den troen man har fra før. F.eks. Hvis man kikker på verdens kulturer så har hvertfall 99% (Om ikke 100%) en eller annen form for religiøs eller overnaturlig tro. Som for meg er nesten ett bevis på at alt dette bare er menneskeskapt. At det er innbygget i hodene våres å finne opp alt dette tullet. Men tror du faen ikke at når jeg nevnte dette 'beviset' til en religiøs person så tolket han det som et bevis for at Gud virkelig eksisterer. En tolkning som jeg aldri hadde kommet på i mine villeste drømmer. Disse folka som tror på alt tullet har ikke opplevd noe særlig mer enn deg, de bare tolker det på en annen måte. Lenke til kommentar
Roiku Skrevet 16. februar 2007 Del Skrevet 16. februar 2007 Jeg mener jeg har følt "usynlig" nærvær av både god og ond art, og det føles helt forskjellig. Slikt er selvfølgelig helt umulig å forklare, så det blir ikke noe mer troverdig om jeg prøver. Det vil bare høres ut som en klisjè, men på kroppen og sinnet kjennes det virkelig ekte og av og til skremmende ut. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 16. februar 2007 Del Skrevet 16. februar 2007 Antakeligvis fordi du er åpen for at slikt finnes, derfor tolker du naturlige hendelser/følelser som nærvær av makter. Lenke til kommentar
Ustedalen Skrevet 16. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2007 LunarPoet, jeg er helt enig i det du sier og det er noe av poenget i posten min. Allikevel er det enkelte som snakker om makter som ikke kan bli bortforklart med noe naturlig. F.eks en som blir besatt av en demon og mister helt kontakt med kroppen og lignende episoder. Helt ærlig tror jeg disse personene juger! Hvorfor har det seg slik at religiøse sier hele tiden at de opplever en form for makt, mens jeg som er ikke tror på dette, men allikevel er et veldig lett offer blir ikke besatt. Er maktene opptatt? Er det slik at de bare besetter de som allerede tror på dem? Eller er det slik som jeg tror - disse menneskene juger for å få oppmerksomhet? Jeg venter fortsatt på et svar på hvor jeg kan få møte dine makter! Lenke til kommentar
Niskivara Skrevet 16. februar 2007 Del Skrevet 16. februar 2007 Jeg mener at Gud sin tilstedeværelse er synlig og følbar i alt Guds skaperverk. Og forresten... Hill Satan! Lenke til kommentar
dot_ Skrevet 16. februar 2007 Del Skrevet 16. februar 2007 Ustedalen: http://www.bbc.co.uk/bbcfour/documentaries...ism-tapes.shtml En rekke skarpe kritikere tar opp ulike problemstillinger knyttet til de åpne spørsmålene du reiser. Colin McGinn har bl.a. interessante tolkninger av hvorfor et menneskesinn så ofte etterspør en større mening og ikke helt kan innfinne seg med sin enslige kosmiske tilværelse. Åpne, kritiske og ellers ydymyke og jordnære kommentarer og tolkninger. Anbefales herved. Lenke til kommentar
Ustedalen Skrevet 17. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2007 Jeg mener at Gud sin tilstedeværelse er synlig og følbar i alt Guds skaperverk. 7960454[/snapback] Du føler det, men hvorfor føler ikke jeg det? Og forresten... Hill Satan! 7960454[/snapback] Hva i alle dager var vitsen med dette? dot_: Dette skal jeg sjekke ut. Takker! Lenke til kommentar
Niskivara Skrevet 17. februar 2007 Del Skrevet 17. februar 2007 1. Du føler det, men hvorfor føler ikke jeg det? Og forresten... Hill Satan! 7960454[/snapback] 2. Hva i alle dager var vitsen med dette? 7961417[/snapback] 1. Fordi du ikke kjenner godt nok etter. 2. Alltid viktig å komme med dette utsagnet etter man har sagt noe om "Gud", synes nå jeg. Lenke til kommentar
Ustedalen Skrevet 17. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2007 1. Du føler det, men hvorfor føler ikke jeg det? Og forresten... Hill Satan! 7960454[/snapback] 2. Hva i alle dager var vitsen med dette? 7961417[/snapback] 1. Fordi du ikke kjenner godt nok etter. 2. Alltid viktig å komme med dette utsagnet etter man har sagt noe om "Gud", synes nå jeg. 7961446[/snapback] 1. Nemlig! Et poeng jeg vil frem til. Folk som går hele tiden og kjenner etter makter, vil etter hvert føle dem selv om det faktisk ikke var noe de følte. 2. Hvorfor? Hva var poenget? Jeg så bare en setning som var ufattelig barnslig og usakelig! Lenke til kommentar
Niskivara Skrevet 17. februar 2007 Del Skrevet 17. februar 2007 1. Nemlig! Et poeng jeg vil frem til. Folk som går hele tiden og kjenner etter makter, vil etter hvert føle dem selv om det faktisk ikke var noe de følte. 2. Hvorfor? Hva var poenget? Jeg så bare en setning som var ufattelig barnslig og usakelig! 7961489[/snapback] 1. Jeg finner det komplett umulig å ikke kjenne godt nok etter. For meg virker det som en åpenbar sannhet som jeg ikke kan fornekte enn hvor hardt jeg prøver. 2. Barnslig og usakelig? Perfekt! Akkurat som en hvilken som helst diskusjon om "Gud". Lenke til kommentar
Ustedalen Skrevet 17. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2007 1. Jeg finner det komplett umulig å ikke kjenne godt nok etter. For meg virker det som en åpenbar sannhet som jeg ikke kan fornekte enn hvor hardt jeg prøver. 2. Barnslig og usakelig? Perfekt! Akkurat som en hvilken som helst diskusjon om "Gud". 7961539[/snapback] Du sier at det det er en åpenbar sannhet som du ikke kan fornekte om Gud, og allikevel sier du at hvilken som helst diskusjon om Gud er barnslig og usakelig og det er perfekt? Motsier du deg ikke? Uansett så er ikke dette en diskusjon om Gud og kristendom! Lenke til kommentar
Niskivara Skrevet 17. februar 2007 Del Skrevet 17. februar 2007 Du sier at det det er en åpenbar sannhet som du ikke kan fornekte om Gud, og allikevel sier du at hvilken som helst diskusjon om Gud er barnslig og usakelig og det er perfekt? Motsier du deg ikke? Uansett så er ikke dette en diskusjon om Gud og kristendom! 7961595[/snapback] Jeg motsier meg selv på ingen måte, suden jeg aldri har påstøtt at jeg ikke kan like å være barnslig og usakelig. Og det trenger ikke være en diskusjon "Gud og Kristendommen", for all diskusjon om det overnaturlige faller sammen under sin egen urimelighet. Med en gang noe overnaturlig blir bevist slutter det å være overnaturlig og blir naturlig. Dessuten kan de aller fleste overnaturlige hendelser forklares på grunnlag av et sitat fra deg: Folk som går hele tiden og kjenner etter makter, vil etter hvert føle dem selv om det faktisk ikke var noe de følte. Og de aller fleste som "opplever" overnaturlige hendelser har rimelig åpenbare grunner til å kjenne godt etter. Fra et rent psykologisk standpunkt. "Hvorfor føler ikke jeg maktene?" er et spørsmål tydelig stillt fra et standpunkt. Hva håpet du å gjøre med tråden? Lenke til kommentar
Ustedalen Skrevet 17. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2007 Nå er jeg rett å slett forvirret. Er du kristen eller er du ateist? Benekter du at det er en makt, hvorfor kommer du med et utsang slik som: Jeg mener at Gud sin tilstedeværelse er synlig og følbar i alt Guds skaperverk. 7960454[/snapback] "Hvorfor føler ikke jeg maktene?" er et spørsmål tydelig stillt fra et standpunkt. Hva håpet du å gjøre med tråden? 7961624[/snapback] Jeg vil at de som har "følt" maktene kan fortelle meg hvorfor disse maktene ikke tar over meg, og hvor jeg kan finne dem. Rett å slett fordi jeg vil motbevise dens eksistens. Lenke til kommentar
Niskivara Skrevet 17. februar 2007 Del Skrevet 17. februar 2007 1. Nå er jeg rett å slett forvirret. Er du kristen eller er du ateist? Benekter du at det er en makt, hvorfor kommer du med et utsang slik som:Jeg mener at Gud sin tilstedeværelse er synlig og følbar i alt Guds skaperverk. 7960454[/snapback] "Hvorfor føler ikke jeg maktene?" er et spørsmål tydelig stillt fra et standpunkt. Hva håpet du å gjøre med tråden? 7961624[/snapback] 2. Jeg vil at de som har "følt" maktene kan fortelle meg hvorfor disse maktene ikke tar over meg, og hvor jeg kan finne dem. Rett å slett fordi jeg vil motbevise dens eksistens. 7961661[/snapback] 1. Jeg er en gudfryktig anarkist. Som gjerne kan kalle meg selv satanist. Og ja, jeg mener faktisk at Gud sin tilstedeværelse kan sees og føles i hele Gud sitt skaperverk. I alt rundt oss. Og i oss. 2. Det var akkurat som jeg trodde. Du startet tråden for å motbevise noe som ikke trengs motbevises mer enn Conan, barbaren altså. Conan er fiksjon. Om jeg føler Conans tilstedeværelse, er det ikke noe som trengs motbevises. Det er allerede motbevist av sin egen urimelighet. Eneste måten du kan motbevise noe slikt på er å gå til angrep på de personlige traumene som fører til at folk har slike "overnaturlige" opplevelsene, noe som strengt tatt ikke er din jobb. Det går ann å diskutere det "overnaturlige" ved å fantasere om vitenskapens muligheter og påpeke dens mangler, for det er nok av muligheter og mangler som ingen vitenskapsmenn motsier. Men å motbevise det overnaturlige i seg selv er meningsløst, siden ordet i seg selv tilsier at det allerede er motbevist. Å spørre om folks "overnaturlige" opplevelser med formål å motbevise dem er bare.... teit. Men nå er jeg for trøtt.... aner ikke om innlegget henger sammen... har sikkert mer å si om det... men ikke nå.... god natt. Lenke til kommentar
Ustedalen Skrevet 17. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2007 1. Jeg er en gudfryktig anarkist. Som gjerne kan kalle meg selv satanist. Og ja, jeg mener faktisk at Gud sin tilstedeværelse kan sees og føles i hele Gud sitt skaperverk. I alt rundt oss. Og i oss. 2. Det var akkurat som jeg trodde. Du startet tråden for å motbevise noe som ikke trengs motbevises mer enn Conan, barbaren altså. Conan er fiksjon. Om jeg føler Conans tilstedeværelse, er det ikke noe som trengs motbevises. Det er allerede motbevist av sin egen urimelighet. Eneste måten du kan motbevise noe slikt på er å gå til angrep på de personlige traumene som fører til at folk har slike "overnaturlige" opplevelsene, noe som strengt tatt ikke er din jobb. Det går ann å diskutere det "overnaturlige" ved å fantasere om vitenskapens muligheter og påpeke dens mangler, for det er nok av muligheter og mangler som ingen vitenskapsmenn motsier. Men å motbevise det overnaturlige i seg selv er meningsløst, siden ordet i seg selv tilsier at det allerede er motbevist. Å spørre om folks "overnaturlige" opplevelser med formål å motbevise dem er bare.... teit. Men nå er jeg for trøtt.... aner ikke om innlegget henger sammen... har sikkert mer å si om det... men ikke nå.... god natt. 7961691[/snapback] Hvorfor sier du at du tror på at Gud finnes, men allikevel så er "makter" det samme som Conan - altså fiksjon? Jeg skjønner ikke hva du babler om! Du sier at du tror på noe først, for så å si at det hele er bare fiksjon. Nei, å gå til angrep på personlige traumer er ikke noe jeg skal gjøre. Jeg spør rett å slett hvor disse menneskene opplevde en "makt", for så skal jeg finne ut om jeg har vært i en samme situasjon (da uten å ha følt noe) eller om jeg skal oppsøke noe lignende for å se om jeg opplever noe lignende. I tillegg setter jeg spørsmål med disse maktene, og hvorfor de er så virkelige for noen, men for andre er det bare noe vrølv. Om det er menneskesinnet som skaper noe, eller om jeg tar feil. Les! Lenke til kommentar
Aldrack Skrevet 17. februar 2007 Del Skrevet 17. februar 2007 Ustedalen: http://www.bbc.co.uk/bbcfour/documentaries...ism-tapes.shtml 7960468[/snapback] Hvordan får man sett disse programmene? Lenke til kommentar
Niskivara Skrevet 17. februar 2007 Del Skrevet 17. februar 2007 Hvorfor sier du at du tror på at Gud finnes, men allikevel så er "makter" det samme som Conan - altså fiksjon? Jeg skjønner ikke hva du babler om! Du sier at du tror på noe først, for så å si at det hele er bare fiksjon. 7961746[/snapback] Tro er et paradox, ja. For å sitere Alan Moore fritt etter minne: Det eneste sted Gud beviselig eksisterer er i menneskets sinn. Nei, å gå til angrep på personlige traumer er ikke noe jeg skal gjøre. Jeg spør rett å slett hvor disse menneskene opplevde en "makt", for så skal jeg finne ut om jeg har vært i en samme situasjon (da uten å ha følt noe) eller om jeg skal oppsøke noe lignende for å se om jeg opplever noe lignende.I tillegg setter jeg spørsmål med disse maktene, og hvorfor de er så virkelige for noen, men for andre er det bare noe vrølv. Om det er menneskesinnet som skaper noe, eller om jeg tar feil. Les! 7961746[/snapback] Så du skal bare motbevise det for deg selv? Men likevel skal du sette spørsmål ved folk sin tro for å finne ut at det bare er vrøvl? Ikke akkurat harde oppgaver du setter for deg selv. Den første kommer du til å greie automatisk, og den andre kommer du kun til å greie kun for deg selv og andre som tror det samme som deg. Det verste er at du kanskje oppriktig tror på det du sier, akkurat som han som lagde "Sjakk matt for den Kristne Gud" kanskje oppriktig trodde at han kom til å overbevise noen. Og det er vel kanskje et hakk mer urealistisk enn å tro på spøkelser. Lenke til kommentar
DaEvil1 Skrevet 18. februar 2007 Del Skrevet 18. februar 2007 Du stiller et grusomt vanskelig spørsmål. Det er kanskje hensikten din også forsåvidt, så skal ikke arrestere deg på det. Men altså, det er ikke enkelt å overbevise deg om nærhver av diverse makter over internet fora. Det er liksom noe som du må føle selv på kropp og sjel. Hvis du seriøst har lyst til å føle noe slikt, så kan jeg for eksempel foreslå at du flytter til tibet i et år og bor blant buddhistiske munker og lever med de på samme måte som dem, og ser om du igjennom dette året får noen slags innflytelse av en makt eller noe i den dur. Hvis du heller er ute etter en enkel løsning der noen gir deg en oppskrift på hvordan man skal føle disse maktene, så får du ha lykke til. For det tviler jeg på at kommer til å hjelpe deg noe særlig på vei. Du må nok ofre mange ting for å kanskje kunne oppleve det du snakker om. Og til og med da er det ikke sikkert at du gjør det. Men som sagt hvis du seriøst har lyst til å føle slikt, så bo et år i tibet med buddhistiske munker og se. Jeg mener uansett at en slik opplevelse vil være verdt det til uansett om man ikke blir reformert av det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå