easypwn Skrevet 16. februar 2007 Del Skrevet 16. februar 2007 (endret) Hei, Vi har hatt "Adsl2+" fra Tele2 et par måneders tid nå.. Vi skal visstnok ha 12 mbps download speed. Når jeg henter ned fra de fleste norske servere, får jeg hastighet rundt 1 - 1.2 MB per sek. Men jeg har ALDRI kommet over 100kbps fra NOEN utenlandske servere, med unntak av et par svenske.. f.eks servere fra USA kan jeg bare glemme å hente ned raskt fra.. pleier å gå i rundt 60kbps.. dette er steder jeg med vår gamle ISP Telenor hentet fint ned på rundt 500-600kbps fra, så er ikke noe galt på USA serverne... Men, det som er tingen er at jeg kan fortsatt hente ned med 1.2 MB per sek. fra USA servere, om jeg åpner f.eks 20 tilkoblinger, som da alle henter ned med rundt 60kbps hver... men ingen av dem går noe særlig over 60kbps, uansett hvor mange tilkoblinger jeg har... Er dette en begrensning Tele2 har lagt inn? Merkelig greie... En annen merkelig ting er at noen ganger når jeg henter ned for fullt.. så går typisk nok internetten en 30 sekunders tid, slik at alle downloadsene går ned til 0kbps og må starte ommat.... hrmpfh. Pfh. takk for alle svar! Mvh, ~"easypwn" Endret 16. februar 2007 av easypwn Lenke til kommentar
1rescue Skrevet 16. februar 2007 Del Skrevet 16. februar 2007 Har du testet dsl'en din på speedometeret? Hvis ikke, klikk på den linken på toppen av denne siden så kan du teste hva du får levert av båndbredde. Jeg har en 2.5mb linje fra telenor, og får litt mer, 2.7mb download så jeg er forsåvidt fornøyd, men har bestilt 'max' nå siden datteren skal bruke nettet litt og .. Mvh Erik Lenke til kommentar
Scortech Skrevet 16. februar 2007 Del Skrevet 16. februar 2007 Du må også huske på at mange servere har begrenset hastighet som du kan laste fra...Se om du kan få prøvd å laste ned fra noen ftp servere direkte.. Lenke til kommentar
easypwn Skrevet 16. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2007 Takk for svar. Har kjørt div. speedtests med ulikt resultat, ettersom hvor jeg tester. Regner med det har med hastighet og lokasjon av speedtest-servern å gjøre.. nå sist sjekka jeg som forespurt på Hardware.no sin side (?) og fikk der 8.5 mbps nedlastings hastighet. Men har sjekka før og fikk rundt 12, som jo skal være korrekt. Og 1rescue, du mener du har avtale om 2.5 mbit dl hastighet fra Telenor og får 2.7 mbit nedlasting, ikke 2.7 megabyte, rite? Og Scortech, har lastet ned fra mange servere i mange land, deriblant flere servere med uncapped gbps. Uavhengig av protokoll osv.. når ikke særlig hastighet fra utlandet. Jeg får uansett den hastigheten jeg skal ha, ihvertfall innenlands. Men når aldri mer enn MAX (sjeldent) rundt 100kbps, vanligvis rundt 60kbps, fra USA. Lurte derfor på om Tele2 kanskje har cappa connection min til 60kbps elns. per thread for tilkoblinger mot utlandet? tenkte på noe i den dur men, har ikke så mye peiling så lurte på om noen andre kan evt. av/bekrefte, eller spekulere mer i dette? For jeg FÅR utnyttet hele vår linjes kapasitet mot utlandet, om jeg bare åpner mange nok tilkoblinger.. men f.eks en 200GB fil vil jo sikkert ta uker å hente ned, så må dele den opp i hauger av små filer jeg kan hente ned samtidig for at jeg skal bruke full kapasitet... et eks. til; La oss si det er 20 filer jeg skal hente ned fra en US server. Henter jeg ned en om gangen, henter jeg ned med, og bruker totalt 60kbps båndbredde download... men om jeg starter å hente ned alle 20 filene samtidig har alle rundt 60kbps download speed, men samlet 1200kbps. Synes bare det er merkelig jeg aldri får skikkelig dl speed fra US servere....derfor jeg lurte på om Tele2 kanskje har begrenset linja vår til f.eks 60kbps nedlasting per tilkobling eller noe sånt.. :s Pfh. takk for svar. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 16. februar 2007 Del Skrevet 16. februar 2007 (endret) Hvis du legger ut linker til de aktuelle serverne/filene så kan vi jo sammenligne. Du kan måle hastigheten din her: http://nettforlaget.net/goto/speed/ Endret 16. februar 2007 av la7dfa-com Lenke til kommentar
jonsogn Skrevet 16. februar 2007 Del Skrevet 16. februar 2007 Synes bare det er merkelig jeg aldri får skikkelig dl speed fra US servere....derfor jeg lurte på om Tele2 kanskje har begrenset linja vår til f.eks 60kbps nedlasting per tilkobling eller noe sånt.. :s Dette kan avkreftes med en gang. Du kan eventuelt benytte deg av Download Accelrator, den starter flere tilkoblinger mot serveren slik at du faar benyttet hele hastigheten. // JonJon // Lenke til kommentar
tevil Skrevet 16. februar 2007 Del Skrevet 16. februar 2007 En annen merkelig ting er at noen ganger når jeg henter ned for fullt.. så går typisk nok internetten en 30 sekunders tid, slik at alle downloadsene går ned til 0kbps og må starte ommat.... hrmpfh. 7954102[/snapback] Har ADSL2+ fra NGT (20000/1100) , men det er vel mye av det samme. Sliter også med stabilitet, spesielt når jeg bruker mye av båndbredden. Merker det mest på at jeg ikke kan bruke ut-hastigheten fullt. Må strupe den på 100kBs for at den ikke skal dette ut flere ganger daglig. Digg med bred linje på torrents (4gb på 40min!), men ustabiliteten er irriterende... Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 16. februar 2007 Del Skrevet 16. februar 2007 utabiliteten skyldes nok heller bruken enn linja. At du må strupe linja til maks 100k på upload s rekner eg med at dette gjer du i nedlestningsprogrammet, når du drar ned ganske mykje så skal det også svarpakker tilbake for kvar mottatte pakke, dette kjem sansynlegvis oppå strupinga då dette er i tcp/ip-protokollen og ikkje i programmet. Dermed bruker du meir enn kva du seier at programmet skal bruke og du går over makskapasiteten til linja. I tillegg viss det er torrents du bruker og ikkje har stilt på antal sessions den kan ta så er det mykje utstyr som ikkje heilt takler x antal sessions, noko som å vil senke linja. Lenke til kommentar
Pansergnom Skrevet 16. februar 2007 Del Skrevet 16. februar 2007 Linjen min med ngt er ustabil og, måtte ofte restarte routeren en gang i døgnet... Men jeg tror ikke det er sånn at man har en cap på hver connection, vet at jeg har lastet ned med over 10mbit fra servere i usa eller andre steder som er langt unna Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 16. februar 2007 Del Skrevet 16. februar 2007 Problemer med hastighet hos NGT er trolig pga dårlige routermodem. Hvis du bruker et routermodem i bridge og en brukbar router bakom vil du oppnå helt stabil og høy hastighet. Om man laster opp for fullt vil man selvsagt ikke oppnå full nedhastighet pga svartiden (ping) øker kraftig. Lenke til kommentar
tevil Skrevet 16. februar 2007 Del Skrevet 16. februar 2007 Hvis du bruker et routermodem i bridge og en brukbar router bakom vil du oppnå helt stabil og høy hastighet. 7958557[/snapback] I Bridge? Skjønte ikke det. Men vil det bli en mer stabil linje hvis jeg går til anskaffelse av en router ekstra og kobler denne foran (først fra den kontakten i veggen) eller bak (før kontakten i pcen). Eller misforstår jeg nå? Plages igrunn ikke voldsomt, men hvis det ikke koster mer enn et par hunderlapper i router så er det jo ingen grunn til å ikke fikse det. Kan jeg kjøpe en trådløst router og kable til den stasjonære og likevel ha trådløst nettverk til mobil og laptop? Tips til en grei router i prisguiden hadde vært superb! Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 16. februar 2007 Del Skrevet 16. februar 2007 (endret) En WRT54GL fra Linksys er rimelig (ca 550.-) og bra så lenge 11g gir nok trådløshastighet for deg (ca 15Mbit). Den har 4 utganger til kablet utstyr. Bridgemode er at du kun bruker modemdelen av routeren og logger på med f.eks pppoe i router bakom. Sjekk at ditt routermodem kan bridges før du gjør noe mere (se på ngtforum.net). Du bør også sjekke at du har PPPoE tilkobling og ikke PPPoA som er komplisert hvis du ikke bruker routermodem i standardmode. -splitter- -routermodem i bridge- -router- -kabel/trådløst LAN- Endret 16. februar 2007 av la7dfa-com Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå