Gå til innhold

Hva het legen som var i Sachsenhausen?


Grievdus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Mengele var ikkje i sachenhausen, iallefall ikkje ifølge wikipedia, og det eg husker sjølv frå historietimene.

Derimot Auschwitz-Birkenau

om du trenger meir så står det ein del her:

http://en.wikipedia.org/wiki/Mengele

7953751[/snapback]

 

Jeg har vært i både Sachsenhausen og Auschwitz Birkenau. Mengele

var i begge, men det værste han gjorde gjorde han på "operasjonsstua" i Sachsenhausen. Det var også der han oppholdte seg lengst.

 

Edit: Litt skrivefeil

Endret av Fev4ng
Lenke til kommentar

http://en.wikipedia.org/wiki/Nazi_human_experimentation

 

Her er eksempler på ting som ble gjort ved forskjellige leirer, som kom from under den store Nürnberg-rettssaken etter krigen der de værste krigsforbryterne ble dømt.

 

Her er mere om rettssaken mot legene som utførte disse eksperimentene. Du finner sikkert karen der.

http://en.wikipedia.org/wiki/Doctors%27_Trial

Endret av Bitex
Lenke til kommentar

Litt OT:

 

Når jeg var i Sachsenhausen (med norsk guide, faktisk) ble det fortalt om en nordmann som haded fått lårmuskler byttet ut med skittne filler, og fått tarmene dratt ut. Begge i full tilstedeværelse. Sachsenhausen var visst også det første stedet der lobotomi(1) ble utprøvd, noe som senere ble brukt på norske mentalsykehus... :hmm:

 

1: Lobotomi, å komme opp til hjernen gjennom nesebor/øyehule for så å kappe noen nerver slik at pasienten ble helt grønnsak. Ble brukt for å roe ned mentalt forstyrrede personer som var spinnville 24/7. Ja, for å komme seg gjennom øyehulen må man evt. fjerne øyeeplet eller bore hull på det.

 

Er masse grusomt som ble gjordt i denne leiren må jeg si :no:

Endret av Fev4ng
Lenke til kommentar
Litt OT:

 

Når jeg var i Sachsenhausen (med norsk guide, faktisk) ble det fortalt om en nordmann som haded fått lårmuskler byttet ut med skittne filler, og fått tarmene dratt ut. Begge i full tilstedeværelse. Sachsenhausen var visst også det første stedet der lobotomi(1) ble utprøvd, noe som senere ble brukt på norske mentalsykehus...  :hmm:

 

1: Lobotomi, å komme opp til hjernen gjennom nesebor/øyehule for så å kappe noen nerver slik at pasienten ble helt grønnsak. Ble brukt for å roe ned mentalt forstyrrede personer som var spinnville 24/7. Ja, for å komme seg gjennom øyehulen må man evt. fjerne øyeeplet eller bore hull på det.

 

Er masse grusomt som ble gjordt i denne leiren må jeg si  :no:

7992622[/snapback]

 

Lobotomi ble ikke bare praktisert i Norge, men og i flere andre vestlige land. Desverre vet jeg ikke hvilken, men kan med stor (selv) sikkerhet si at lobotomi ble praktisert i tyskland og England også etter krigen.

Lenke til kommentar

Lobotomi ble brukt lenge før 1900-tallet også. F.eks. i filmen From Hell, som er satt på slutten av 1800-tallet bruker leger lobotomi for å roe ned krakilske personer (og putter dem på en celle resten av livet der de sitter og sikler). Det kunne bli brukt på personer som hadde "skadelige" meninger også.

 

De gikk ikke inn kirurgisk, men brukte en spesiell rund skarp redskap de banka hull på hodeskallen på 2 spesielle steder.

 

Såvidt jeg har skjønt brukte de levende mennesker til diverse testing av sykdommer og skuddsår og heling av disse for sine egne soldaters beste. F.eks. utsette folk for sennepsgass (ekstremt etsende) for å finne metoder å kurere dette på hos sine egne soldater når de ble utsatt for gassen i krigen. Eller hvordan kurere tyfus og malaria. Eller for å simulere skuddsårskade kunne Mengele lage et stort sår, og binde for blodårene på begge sider for å simulere skuddsår. Så gni alt mulig dritt inn i såret for å få det infisert og finne metoder å kurere det på. Men de fleste testsubjektene døde av "behandlingen" eller ble drept så han kunne utføre obduksjon for å se hva som gikk galt.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar
Jeg har vært i både Sachsenhausen og Auschwitz Birkenau. Mengele

var i begge, men det værste han gjorde gjorde han på "operasjonsstua" i Sachsenhausen. Det var også der han oppholdte seg lengst.

 

Edit: Litt skrivefeil

7991803[/snapback]

Det var slik jeg husket det også, stusset litt etter å ha lest de første postene. Har selv vært i begge leirene og hørt om de grusomme forsøkene han gjorde.

Endret av Termometer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...