buskmann Skrevet 15. februar 2007 Del Skrevet 15. februar 2007 (endret) Nå som etanol (E-85) ser ut til å være en markedsføringsgimmick, kan biodiesel være et bærekraftig drivstoff? Er det sånn at biodiesel kan fremstilles fra alt mulig rart? Tenker frityrfett, rapsplanter osv? Må man modifisere en vanlig dieselmotor for å kunne bruke biodiesel? Jeg vet at bilimportører gjerne fraskriver seg garantiansvar hvis man kjører på biodiesel, er det noen grunn til det? E-85 er noe særlig SAAB forsøker å pushe. De sliter jo med salget. Storebror Volvo selger 4 ganger så mange biler. Det er ikke nok jordbruksarealer i verden til å dyrke E-85, hvis E-85 skal erstatte petroelum. Endret 15. februar 2007 av buskmann Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 16. februar 2007 Del Skrevet 16. februar 2007 E85 er en miljøjippo. Men, biodiesel? F.eks. Rapsolje? Lenke til kommentar
karl-wilhelm Skrevet 16. februar 2007 Del Skrevet 16. februar 2007 (endret) E85 er en miljøjippo. Men, biodiesel? F.eks. Rapsolje? 7954442[/snapback] Rapsolje er vegetabilsk olje. Biodiesel er en rafinerert vegetabilsk olje. http://www.kitchen-biodiesel.com/ Skal du kjøre på Rapsolje så må du vite at diesel pumpa tåler det. Denne guffa er veldig tjukk så det er egentlig lite sannsynelig at en ny bil vi greie det. Biodiesel skal derimot de fleste diesel motorer tåle. Det finnes tabeller på dette. Hvorfor de skriver fra seg garantier er nokk mest på grunn av viskøsiteten til Biodiesel. Biodiesel er også mye surere en Diesel. Endret 16. februar 2007 av karl-wilhelm Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 16. februar 2007 Del Skrevet 16. februar 2007 Biodiesel kan lages av alt mulig rart: Kloakk, peanutter, fiskeavfall men det er mange ulemper med biodiesel, det blir veldig tykflytende allerede ved -5 og blir nærmest til gele ved -10, det er ganske alkalisk og har vann i seg noe som gjør at sjansen for å få dieseldyr/iskrystaller i tanken er større. Når det gjeller hvilken biler som kan kjøre på 100% biodiesel så kan alle VAG dieselbiler laget etter 1996 kjøre på dette (dog frafaller garantien om du har en nyere bil) Og viste dere at dieselbiler stort sett gikk på biodiesel frem til 1920? Lenke til kommentar
karl-wilhelm Skrevet 17. februar 2007 Del Skrevet 17. februar 2007 Biodiesel kan lages av alt mulig rart: Kloakk, peanutter, fiskeavfall men det er mange ulemper med biodiesel, det blir veldig tykflytende allerede ved -5 og blir nærmest til gele ved -10, det er ganske alkalisk og har vann i seg noe som gjør at sjansen for å få dieseldyr/iskrystaller i tanken er større. Når det gjeller hvilken biler som kan kjøre på 100% biodiesel så kan alle VAG dieselbiler laget etter 1996 kjøre på dette (dog frafaller garantien om du har en nyere bil) Og viste dere at dieselbiler stort sett gikk på biodiesel frem til 1920? 7960704[/snapback] Biodiesel er ikke gele ved -10, ikke ved -20 engang.... Urafinerert Biodiesel feks vegetabilsk olje blir derimot steinhardt ved -20. Skal du i det hele tatt bruke den må du har varmer i tanken. Selv i varme deler av USA. Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 17. februar 2007 Del Skrevet 17. februar 2007 (endret) Det står i komentaren til linken: We put 2 samples of Bio Diesel in a freezer for 24 hours - got them to -20. One froze solid, the one with our additive was fine Jeg vet ikke hva du tror videoen handler om, men det filmen viser er en test 2 identiske krukker med 100% biodiesel, den ene uten tilsettning og den andre med som blir kjølt ned til -20 for å vise effekten av en tilsettning (Wintron XC30?, se link) Vanlig "plane jane" 100% biodiesel laget på rapsolje som blir til gele ved -10 grader (står faktisk nevnt under "Gelling" i wikipedia artikkelen.) Derimot det Statoil kaller for "biodiesel" er en blanding på 5% biodiesel og 95% petroliumsdiesel (se rel. link under) som har de samme kulde egenskapene som vanlig diesel, dog er den milijømessige effekten minimal med så liten innblanding. Biodiesel @ Wikipedia.org Biodiesel @ VG.no Wintron XC30 Biodiesel aditiv Biodiesel @ Statoil.no Statoils biodiesel @ VG.no Endret 17. februar 2007 av Rebel-Rider Lenke til kommentar
karl-wilhelm Skrevet 18. februar 2007 Del Skrevet 18. februar 2007 Det står i komentaren til linken: We put 2 samples of Bio Diesel in a freezer for 24 hours - got them to -20. One froze solid, the one with our additive was fine Jeg vet ikke hva du tror videoen handler om, men det filmen viser er en test 2 identiske krukker med 100% biodiesel, den ene uten tilsettning og den andre med som blir kjølt ned til -20 for å vise effekten av en tilsettning (Wintron XC30?, se link) Vanlig "plane jane" 100% biodiesel laget på rapsolje som blir til gele ved -10 grader (står faktisk nevnt under "Gelling" i wikipedia artikkelen.) Derimot det Statoil kaller for "biodiesel" er en blanding på 5% biodiesel og 95% petroliumsdiesel (se rel. link under) som har de samme kulde egenskapene som vanlig diesel, dog er den milijømessige effekten minimal med så liten innblanding. Biodiesel @ Wikipedia.org Biodiesel @ VG.no Wintron XC30 Biodiesel aditiv Biodiesel @ Statoil.no Statoils biodiesel @ VG.no 7965104[/snapback] Oops, da har jeg missforstått litt. Sorry Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå