FreeMan Skrevet 15. februar 2007 Del Skrevet 15. februar 2007 Er en rimelig fersk fotograf. Kjøpte D80 like før jul. Dessverre så hadde jeg noen uhell like etter jul så måtte legge kamera på "hylla" en stund. Så har ikke fått tatt så mange bilder enda. Her er 2 bilder jeg synes er ok. Hva synes dere ? Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 15. februar 2007 Del Skrevet 15. februar 2007 Nr 1 ble litt forstyrrende med voksne svaner i bakgrunn, nr 2 var berre lekker! Marius Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 15. februar 2007 Del Skrevet 15. februar 2007 Bilde av svanene var nydelig, en ganske annerledes kompisosjon. Det kunne dog nytt godt av bedre bokeh og MYE mindre oppskarping. Lenke til kommentar
Onkel Skrevet 16. februar 2007 Del Skrevet 16. februar 2007 Svanene var glitrende! Jeg støtter oppskarpingen, når bildene som legges ut er så små, er det den eneste måten å ivareta detaljer og tekstur på - men man bør la det være når oppløsningen blir større. Men penere bokeh hadde gjort seg ja. Og selv om jeg ikke er så veldig ortodoks til standard-komposisjonsreglene (egenart er viktigere enn korrekthet, og dette bildet har egenart så det holder) så hadde jeg likt å se horisonten litt mindre midtstilt. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 16. februar 2007 Del Skrevet 16. februar 2007 Et lite spørsmål: Hva er "bokeh" og "DOF", jaja, ble to stk. Lenke til kommentar
rockefoten Skrevet 16. februar 2007 Del Skrevet 16. februar 2007 Kjempeflotte bilder. bedre bokeh, tjo, tja, vel. Var naturlig og fint var det ikke? Katta var best. Kuult å ikke ta med hele hodet, men heller ta et utsnitt. Mange insisterer jo på å få med f.eks hele øret, men jeg synes ikke det trengs alltid Lenke til kommentar
Toa Skrevet 16. februar 2007 Del Skrevet 16. februar 2007 Svane-bildet var bra. Syns overhodet ikke svanene i bakgrunnen var forstyrrende, heller tvert imot. Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 16. februar 2007 Del Skrevet 16. februar 2007 (endret) Et lite spørsmål: Hva er "bokeh" og "DOF", jaja, ble to stk. 7954477[/snapback] Et par ord om bildene først: Svanebildet synest jeg ble meget bra. Spesiellt at fargen på den som er i fokus er så annerledes fra de andre. At det er flere svaner som dupper rundt i bakgrunnen hever bildet betraktelig IMO. Skaper dybde og interesse. Flott med lyset på himmelen. Ingen tegn på for mye USM heller slik jeg ser det, siden det ikke har de karakteristiske konturene bildet får med for mye oppskarping. Flott! Angående dof/bokeh. Jeg kopierer fra et innlegg jeg skrev tidligere: "Bare for å klare opp litt i utrykkene. Bokeh er ikke det samme som uklar bakgrunn eller liten dybdeskarpkhet/DOF eller hva man velger å kalle det. Bokeh er snarere en måte å beskrive det området som ikke er i fokus. Kvaliteten på uskarpheten med andre ord. Dvs bokeh er like aktuellt på blender f/1.4 som på blender f/8. Man sier ikke mer eller mindre bokeh men god eller dårlig bokeh. Noen objektiv har en høy kvalitet på områder som er rendert uskarpt. God bokeh med andre ord. Andre, gjerne rimerligere, objektiv har en bokeh som i noen tilfeller kan være direkte plagsom. Mye av grunnen, men langt fra hele sannheten, er blenderlamellene og antallet i så måte. Enkelte objektiv, som f.eks EF 50/1.8 , har bare 5 lameller i blenderen - noe som vises igjen ved at områder som er ute av fokus i noen tilfeller blir tegnet som pentagon og ikke som smoothe sirkler slik som er tilfelle med objektiv med 8 lameller. At 50/1.8 har en mindre god bokeh er velkjent. Men verst av alle er vel de såkallte speiltelene, med sine karakteristiske smultringer." Onkel skriver en penere bokeh hadde gjort seg. Du mener med andre ord objektivet hans ikke tegnet bakgrunnen/uskapheten fint nok? Ikke god bokeh? Eller var det mer uskarphet du ønsket deg? Og DOF er dybdeskarpheten. Dvs det området i motivet som ligger innen for akseptabel skarphet. Endret 16. februar 2007 av ragamuffin Lenke til kommentar
eitp Skrevet 16. februar 2007 Del Skrevet 16. februar 2007 Hei Gratulerer med nytt kamera. Du er godt i gang. Svanebildet er utrolig bra. Alt stemmer her. Hvis jeg skal pirke på noe, er det den brune svanen (eller bøyen?) bak til venstre. Den forstyrrer litt og kunne kanskje klones bort. Ellers liker jeg godt vinkelen du har tatt bildet fra godt, og eksponeringen sitter som et skudd. Tor Lenke til kommentar
Onkel Skrevet 16. februar 2007 Del Skrevet 16. februar 2007 Onkel skriver en penere bokeh hadde gjort seg. Du mener med andre ord objektivet hans ikke tegnet bakgrunnen/uskapheten fint nok? Ikke god bokeh? Eller var det mer uskarphet du ønsket deg? Heh, ja, hva er det jeg mener her... Kanskje ikke "penere" er riktig ord, men det er noe kvalitativt ved uskarpheten som jeg syntes så litt hardt ut. Mulig jeg er helt på jordet, men jeg skal prøve å forklare. Ta feks toppen av åsen i bakgrunnen og konturen mot himmelen - uskarphetsområdet lager et "felt" av gjennomsnittsfargen mellom åsen og himmelen. Det gir nesten en følelse av at kameraet har beveget seg vertikalt med jevn hastighet i løpet av eksponeringen (i tillegg til uskarpheten). Dette feltet er relativt avgrenset i kantene. Her kommer det vel inn med forskjellig bokeh - denne linsa lager nok en ganske jevn men definert sirkel, mens andre gir et mykere og mer "smudg'et" preg. Som jeg tenkte ville kledd denne bakgrunnen og motivet bedre. Jeg kjenner ikke sjargongen for hvor veldefinert et ufokusert punkt blir. I photoshop CS er dette aspektet forskjellen mellom gaussian blur og lens blur. Og en klarere sirkel (som i lens blur) kler antagelig de fleste motiver bedre enn at alt bare flyter gradvis ut - feks byscener. Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 16. februar 2007 Del Skrevet 16. februar 2007 Svanebildet falt jeg virkelig for, det var nydelig i mine øyne. Får litt sånn "stygg andunge"-følelse i og med at den unge svanen er forran de voksne og "penere" svanene. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 16. februar 2007 Del Skrevet 16. februar 2007 Grunnen til at jeg nevnte svanene i bakgrunn var at jeg fikk en "andedam" følelse. Som rent fuglebildet ville ikke svanene i bakgrunn gjort seg. På veggen i stua hjemme er det deres smak som teller Marius Lenke til kommentar
synsing Skrevet 16. februar 2007 Del Skrevet 16. februar 2007 Slenger meg på svanebildet jeg og; et blinkskudd! Her stemmer nesten alt mht til komposisjon. Du kunne evt fjerna den mørke fuglen i bakgrunnen, den under nebbet til den hvite svanen til venstre. Men ellers flott bilde. Kunne muligens gjort noe mer med fargene. Katten var også veldig bra, myk følelse i bildet. Lenke til kommentar
ponnihest Skrevet 16. februar 2007 Del Skrevet 16. februar 2007 (endret) Svanebildet er knall. Fin komposisjon. Ville vurdert å ta vekk den andre brune svanen i bakgrunnen. Blir litt mer "stygge andungen", symbolsk m.a.o. Ser ut som den "stygge" andungen (den i brunt foran) er stolt og ikke bryr seg om de andre Edit: Ser at alt jeg har sagt har blitt påpekt før Endret 16. februar 2007 av kattekwinnen Lenke til kommentar
FreeMan Skrevet 16. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2007 Takker så meget for konstruktivt kritikk. Det er 2 fugler ved den venstre svanen som jeg burde tatt vekk. Ser så vidt en ved vingene. Har fortsatt mye å lære. Både når det gjelder foto og behandling av bilder. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå