thinkdifferent Skrevet 14. juni 2006 Del Skrevet 14. juni 2006 Jaja.. Da var det IT jobbene ved skolen min da (ligger i Buskerud, tror ikke jeg tør å si mer)... Jeg jobber der noen ganger med maskinene, fordi, vel, IT-ansvarlig er ei dame over 60 år.. Sier vel sitt.. (kanskje ikke helt dummeste PC spørsmål, men er dumt for det:P) Altså, for det første så er hele nettverket et surr. 1 skriverserver i hele kommunen (alt er i et domene), så teoretisk sett kan vi skrive ut et "fy-fy" bilde på en annen skole/barnehage:P ) Elever får tilgang til lisenser på for eks. office 03, kan laste ned alt av programvare til maskinene, fordi noen nede på rådhuset ikke klarer å sette opp begrensinger. (Altså, vi er logget inn på et domene.) Vi kjørte på Windows 98 helt til sommeren 05, da kom det XP. Ikke skjønte jeg hvorfor ikke 2000 ble brukt, men det var visst mye dårligere på nettverk For øvrig er vi pålagt å kjøre Norman Virus Control, noe som gjør maskinene ubrukelige.. Når jeg skal inn på datarommet for å starte opp en maskin, tar det ca. 4 min for en Duron 900mhz å starte opp.. Ferdig formatert uten Norman tar det ca. 0.5-1 min.. Det dummeste med alt dette er IT-ansvarlig. Hun er somsagt over 60, engelsk og krl lærer + rådgiver. Hun skjønner så mye, at hun ikke klarer å fjerne en minnepenn uten trygg fjerning av maskinvare.. Blandt annet i dag, så skulle hun vise oss noe om vgs på kanon, som hun sier (prosjektor, heter Canon ). Skolen har fått noen nye Dell bærbare maskiner, så hun skulle koble opp den. For det første skjønte hun ikke hvordan hun skulle få opp bilde på prosjektoren. Hun spurt om jeg kunne hjelpe, jeg gjorde så. Fikk opp bilde på prsjektoren, men det var ikke noe bilde på LCD skjermen hennes. Dermed gikk ikke det ann, så hun måtte ned å hente en lærer. 3 min etter kommer hun og mattelærern våres opp. Han sier at en får ikke noe bilde på både prosjektoren og LCD skjermen samtidig. Hun blir litt sinna/oppgitt, men hun må bare finne seg i sånt:P... Man er nødt til å se hun for å skjønne moroa Lenke til kommentar
Cheese_king Skrevet 14. juni 2006 Del Skrevet 14. juni 2006 lol, det fungere jo å se på på skjermen å på prosjektoren Lenke til kommentar
ze5400 Skrevet 15. juni 2006 Del Skrevet 15. juni 2006 Haha, i fjor spurte mongoen i klassen min om hvor mange disketter han måtte ta med for at jeg kunne kopiere Vice City til han :haha: Lenke til kommentar
The Norwegian Skrevet 15. juni 2006 Del Skrevet 15. juni 2006 Haha, i fjor spurte mongoen i klassen min om hvor mange disketter han måtte ta med for at jeg kunne kopiere Vice City til han :haha: 6311950[/snapback] Og du svarte..? Lenke til kommentar
_Ferrari_ Skrevet 16. juni 2006 Del Skrevet 16. juni 2006 Skulle vel bli ca. 487 disketter det.. 1 stk (full) CD= 700MB/1.44 MB floppy= 486.1111111... Lenke til kommentar
_Evolution_ Skrevet 16. juni 2006 Del Skrevet 16. juni 2006 hahaha, tenk hvis han hadde skaffet seg så mange disketter da:P Lenke til kommentar
Jørnan Skrevet 16. juni 2006 Del Skrevet 16. juni 2006 Talkmore er oppdatert. Sjekk hva de skriver om "høye hastigheter" på mobilnettet: HighSpeed Data er tjenesten som garanterer deg en høy overføringshastighet. Maksimalhastigheten er 28,8 Kbit/s, men siden også HighSpeed Data er basert på dynamisk tildeling av tidsluker, kan hastigheten falle til 14,4 Kbit/s.Med HighSpeed Data blir du tildelt et eget datanummer. Haha. Tror dere de har hørt om UMTS og HSDPA? Lenke til kommentar
wil Skrevet 16. juni 2006 Del Skrevet 16. juni 2006 Har noen gullkorn selv også i min tid med pc. Jeg blir oppringt ganske så ofte og får pc spørsmål. Jeg synes dette er helt greit jeg, og jeg skjønner egentlig godt at de spør. Ingen kan alt veit dere. Har uannsett en historie som tar kaka. Her for noen månder siden fikk jeg en melding fra en på MSN. Han fikk ikke til å starte maskina si. (Han brukte da en annen pc til å skrive så klart), men uannsett. PC`en ville ikke starte. Jeg spurte han om hva han hadde gjort før det skjedde. Nei, han hadde no kobla fra Neonlys og ei Vifte. Ok. Og etter det fungerte ikke maskina? Nei gjorde ikke det. Har prøvd mye, men ingenting som fungerer. Får ta meg en tur nedover jeg da å se. Ganske riktig ville ikke pc`en starte nei. Så litt oppi maskina og alt så no i og for seg greit ut der. Så begynte jeg å kjenne litt på kablene i maskina. Sjekka at alle kablene satt sikkelig i og sånn. Da kommer jeg til å kjenne på Strømkablen som går fra PSU og skal på hovedkortet. Trykka den sikkelig ned på Hovedkortet og sa: Nå tenker jeg maskina starter fint. Neimen, den gjorde jo det, jo. Det kom noen unnskyldninger da ja. Hehe. En annen historie kom i dag faktisk når jeg var på skolen. Jeg ble ringt opp av sjefen min på jobb. (Jobber på databutikk). Han lurte seriøst på hvordan man starta Wireless Tjenesten i Windows (Den som ligger i Services.msc). Å da har han gått i 6 år på dataskole eller noe sånt. Da bør man vite sånn. Ellers har jeg god erfaring med hvor vanskelig der er å forklare folk hvordan man løser dataproblemer over telefon. Særlig når man ikke sitter forran en pc selv. Har sikkert flere historier å komme med, men kommer ikke på flere i farta. Lenke til kommentar
Axes Skrevet 16. juni 2006 Del Skrevet 16. juni 2006 Husker en kar som kunn tok med seg skjermen sin på et LAN, det er godt gjort det! Lenke til kommentar
LG_91 Skrevet 16. juni 2006 Del Skrevet 16. juni 2006 hehe, den er god å ha den også Lenke til kommentar
ze5400 Skrevet 16. juni 2006 Del Skrevet 16. juni 2006 Haha, i fjor spurte mongoen i klassen min om hvor mange disketter han måtte ta med for at jeg kunne kopiere Vice City til han :haha: 6311950[/snapback] Og du svarte..? 6312623[/snapback] Skulle vel bli ca. 487 disketter det.. 1 stk (full) CD= 700MB/1.44 MB floppy= 486.1111111... 6318806[/snapback] Vel, det var nermere 3 gigabyte, fordi vi jeg ikke hadde isofila, bare ferdig installert. Og i tilleg var det lagt på ganske mye styr og stell 3000/1,4 (best å være på sikre siden, jeg har aldrig opplevd en diskett som faktisk tar 1,44mb) = 2142,85, så svaret han fikk var: Det er greit, tar du med 2150 disketter i morgen? Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 16. juni 2006 Del Skrevet 16. juni 2006 (endret) Mange år tilbake, en 4-5 år siden, var det er i klassen som hadde en konge side. På yamaha.com, så kunne du laste ned en sånn fil som gjorde at CD'en ble dobbelt så stor. Dette var da vi hadde modem, og jeg spilte med. Lurte nesten alle i klassen, ingen fant det "hææ, jeg finner det ikke. :/:((((((:| !!" Endret 16. juni 2006 av hc(tm) Lenke til kommentar
shanglapang Skrevet 17. juni 2006 Del Skrevet 17. juni 2006 Hehe mange bra her, for en uke siden sendte ikt ansvarlige på skolen min (50 år gammel gubbe) inn en data som "ikke funka" til dell etter en uke sendte di den tilbake og sa at alt var bra med den så spurte han meg om jeg visste hva problemet var og jeg sa at han skulle sette inn stikkkontakten i veggen og vips! så fungerte den... det skal nevnes at det er denne mannen som styrer alt som har med data og gjøre på en dataskole jeg går på med 300 maskiner og utstyr til ca. 500 tusen kr. LOL Lenke til kommentar
LG_91 Skrevet 17. juni 2006 Del Skrevet 17. juni 2006 Hehe mange bra her, for en uke siden sendte ikt ansvarlige på skolen min (50 år gammel gubbe) inn en data som "ikke funka" til dell etter en uke sendte di den tilbake og sa at alt var bra med den så spurte han meg om jeg visste hva problemet var og jeg sa at han skulle sette inn stikkkontakten i veggen og vips! så fungerte den... det skal nevnes at det er denne mannen som styrer alt som har med data og gjøre på en dataskole jeg går på med 300 maskiner og utstyr til ca. 500 tusen kr. LOL 6324810[/snapback] Det er ikke mulig? Er det sant? Lenke til kommentar
SemikolonP Skrevet 18. juni 2006 Del Skrevet 18. juni 2006 Søstra mi ble 5 sist fredag, og i dag sa hun at hun visste mye om data. Så spurte hun om hvor mye jeg kunne om data, så jeg "rusha" henne med å spørre hvor mye ram jeg hadde i maskinen min. Hun skjønte ikke noe, men så fortalte hun det hun det hun kunne om data. "Biler er ikke lagd av stokker. De er lagd av jern." Så fortalte hun at hun var den mest spillegale. Jeg spurte hvilke spill hun spilte. Hun sa at hun spiller "Josefine". Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 18. juni 2006 Del Skrevet 18. juni 2006 Søstra mi ble 5 sist fredag, og i dag sa hun at hun visste mye om data. Så spurte hun om hvor mye jeg kunne om data, så jeg "rusha" henne med å spørre hvor mye ram jeg hadde i maskinen min. Hun skjønte ikke noe, men så fortalte hun det hun det hun kunne om data. "Biler er ikke lagd av stokker. De er lagd av jern." Så fortalte hun at hun var den mest spillegale. Jeg spurte hvilke spill hun spilte. Hun sa at hun spiller "Josefine". 6328668[/snapback] Hehe.. så søtt. Er ikke så rart at små unger ikke kan noe om data da. Lenke til kommentar
SemikolonP Skrevet 18. juni 2006 Del Skrevet 18. juni 2006 Søstra mi ble 5 sist fredag, og i dag sa hun at hun visste mye om data. Så spurte hun om hvor mye jeg kunne om data, så jeg "rusha" henne med å spørre hvor mye ram jeg hadde i maskinen min. Hun skjønte ikke noe, men så fortalte hun det hun det hun kunne om data. "Biler er ikke lagd av stokker. De er lagd av jern." Så fortalte hun at hun var den mest spillegale. Jeg spurte hvilke spill hun spilte. Hun sa at hun spiller "Josefine". 6328668[/snapback] Hehe.. så søtt. Er ikke så rart at små unger ikke kan noe om data da. 6328744[/snapback] Neida... men biler har ikke så mye med data å gjøre, og man blir skikkelig pro-gamer av å spille Josefine. Hmmm..... Kanskje jeg skal begynne å bare spille det, så blir jeg like pro som teh_pwnerer. Lenke til kommentar
Lucifer24 Skrevet 19. juni 2006 Del Skrevet 19. juni 2006 (endret) En vennine av meg hadde for en del år siden kjøpt seg sin første pc. Nå skal det sies at hun ikke var kjent for å være av de smarteste, men dette syns jeg likevel er temmelig godt gjort. Ho hadde funnet ut hvordan ho startet pc'en, brukte den til IRC og litt surfing, men ho fant aldri ut hvordan ho skulle slå den av. Så ho krabbet under skrivebordet sitt og drog ut strømkabelen til "Harddisken" for å få den av... Dette foregikk i ca 3 mnd, før en snill sjel ga henne et kræsjkurs i hvordanden den mystiske av/på knappen fungerte. Man kan jo bare lure på hvordan ho f.eks slo av TV'en... Endret 19. juni 2006 av Lucifer24 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 19. juni 2006 Del Skrevet 19. juni 2006 (endret) Jobber med å bytte ut PC-er (og skjermer) på en stor bedrift. Det overrasker meg hvor mange som faktisk tror at skjermen er datamaskin og PC-en er "harddisk". Og når vi bytter ut eldgamle 200MHz Compaq-er med flunka nye dual-core-PCer og de spør om de er raskere. Og en som "ingen" datafolk har vært ute for før: - Du, det er noe galt med PC-en. Det kom en sånn melding opp på skjermen. - Hva stod det på den meldinga da? - Nei det husker jeg ikke, men vet du hva som kan være galt? Og alle de som får panikk når de surfer på web og det kommer opp hoppende og blinkende reklamebannere med "Your computer clock may be wrong" og "Your system may not be optimized" eller klassikeren "your system may be infected". Endret 19. juni 2006 av sedsberg Lenke til kommentar
ovinn Skrevet 19. juni 2006 Del Skrevet 19. juni 2006 Jeg og en kompis holdt på å dette ned fra stolen og senga og det som var her, når bruttern spurte om: Hvor er skrivebordet? Han satt og pekte på det med musa, men han skjønte det først rett etter at vi hadde begynt å le.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå