Gå til innhold

Dummeste pc spørsmål du har fått?


johna

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ey!

 

For en stund siden var det en kunde som kom inn i butikken, kunden var ca 80 år gammel. mann. drev med slektsforskning. han hadde sett i reklame avisen at vi solgte printere, og siden han drev med slektsforskning, så mente han at dette kunne hjelpe han. hen bestemte seg for en printer, og betalte denne. Selgeren i butikken forklarte at den måtte installeres før han kunne bruke den...

gjett hva kunden ikke hadde???

 

slettes ikke enkelt for alle.. hehe..

 

decker.no

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-05 09:36, skrev Knutinsen:

Så en annonse i en avis for en stund siden:


IBM PC, 220-240V, 200W, 50-60Hz til salgs!


:grin:


 

Hah, den var bra! Her er det en som har vært å lest bakpå kabinettet ("harddisken").

 

 

Har forresten en og annen erfaring sjøl. Jeg husker en gang vi hadde ei dame på besøk hjemme. Det må ha vært i 96 eller 97 trur jeg. Hun var forøvrig barneskolelærer. Vi kom inn på at jeg dreiv en del med data, og hun var mer enn villig til å ta en titt på ting jeg hadde laga (hjemmesider, 3D-bilder, m.m.). Hun fortalte meg at hun hadde en del erfaring med data, siden hun hadde undervist mange elever med de maskinene de hadde på skolen.

- Endelig en som forstår litt av det jeg driver med, tenkte jeg.

Da jeg fikk skrudd på maskina kom imidlertid den nedslående kommentaren: - Næh, har dere fargeskjerm!

 

 

En annen historie har jeg hørt av ei som tidligere dreiv med telefonsupport for en eller annen IT-bedrift. Der var det ei dame som hadde ringt inn og klaga på at det var en maskin på jobben som hun ikke klarte å logge inn på. Hun forklarte at det stod bare en melding med "Missing signal" på skjermen.

- Ja, da veit jeg hva det er, sa hun på supporten. Skjermen er ikke tilkobla datamaskina. Prøv å finne ut hvor ledningene som går ut bak på skjermen fører hen.

Snart stod jo den hjelpeløse dama med kontakten i hånda, og hun fikk beskjed om å kikke bak på maskina etter et sted hun kunne koble den til. Dama fant imidlertid ikke noen maskin. Det viste seg etter hvert at det bare var en enkelt skjerm som stod oppå et bord, som denne dama hadde prøvd å logge seg inn på. Hun på supporten måtte jo bare spørre:

- Du synes ikke det var litt rart at det ikke var noe mus og tastatur der da?

Nei, det hadde ikke dama reagert på.

Lenke til kommentar

Hehehe! OMG her var det mye rart!

 

En kompis fra videregående, som jeg trodde var ganske oppegående på data, skulle kopiere et spill til meg. Jeg trodde han hadde brenner og tenkte ikke mer på den saken før neste morgen. Da kom han på skolen med en diskett. Javel tenkte jeg, hvordan har han fått hele spillet inn på en diskett? Da jeg kom hjem fant jeg ut at han bare hadde kopiert snarveien til spillet fra desktopen sin! :roll::lol:

Lenke til kommentar

En eldra kar ringte en gang og sa at barnebarne hans ønsker et nytt skjemkort til jul.

Han vil helst bestill en med 60GB lagrings plass.

Jeg viste ikke om jeg skulle le eller gråte da...:grin:

 

 

Kameraten min fortalte i går at han var på en elkjøp butikk hvor dem selfølgelig hadde PC.

Alt så greit ut until han opdaget at alle PCene hadde følgende spesifikasjoner på grafikkrotet:

ATi Geforce2MX. Og selger var fulstendig overbevist om at ATi lager G2MX serien until kameraten min begynte å le så javlig at selger viste ikke hva han skulle gjøre. Fyren ble sikkelig bleik etter at han fikk vite at nVidia som står bak GPUen og ikke ATi.

(her tenkte jeg. hm.. hadde nVidia vist det så hadde elkjøp mistet retten til å selge nVidia baserte produkter) hehe

 

Man skal ikke lete lenger enn på elkjøp for å finne rare saker.

På en elkjøp butikk der jeg bor så sto det på en PC.

Mutimedia maskin!

40GB HDD

128MB Ram

Windows XP

Intel Celeron på 1700MHz

Firewire

 

Hm. tenkte jeg. Windows XP med 128MB ram skal brukes til videoredigering og sånnt ja... hm...

Hvis dette er multimedia maskin så er PCen min en Server siden jeg har 1GB RAM.. hehe

 

Til og med nyeste dell reklamen er jo på trynet og.

"Massevis av power 2,4 GHz, massevis av plass 60GB, massevis av mine 256MB ram"

Tanken er: hvem kjøper en 2,4 GHz PC og lar montere 256MB ram og så lite som 60GB HDD.

60GB i dag er som fyrstikker i liten skog.

 

Det verste er eldre folk som ringer og sier at PCen er ødelagt fordi den starter ikke.

Når du vener at dem skal sjekke strømkabel så blir dem forbannet på deg fordi dem tror at du tror at dem er dume og sånnt.

Jaja sier jeg, jeg kan ta meg en tur oppover til dem. Ok sa dem. Kom hjem, satt i strømkontakt sikkelig i(var litt løs) PCen startet. Det hele varte i max 3 min og fakturan om på 450kr... hehe. Det var bra minutt-pris.

Lenke til kommentar

Har en søster på omentrent 30 år, har så lenge jeg kan huske prøvd å lære henne om data.

 

Dere aner ikke hvor vanskelig d kan være og forklare over telefon hvordan man skifter skriftstørrelse i word, til en person som trenger hjelp til og flytte musen over rett felt.

 

Andre spørsmål.

 

Kan jeg ha flere forskjellige skriftstørrelser på samme side?

 

Kongen på haugen er jo fadern som ba meg oppgradere pcen. Han pekte på rett boks å sa at jeg skulle oppgradere den.

Drar på skolen, kommer hjem neste helg med de komponentene jeg trengte, men da hadde han gitt bort maskinen. "Du skulle jo oppgradere den!!" fikk jeg slengt i tryne.

Lenke til kommentar

Greit at dere kan klage på folks datakunnskaper, men det er omtrent like mange her som er dårlige i rettskrivning. Tipper mange av de som dere ler av ville fått seg en god latter her..

 

Ikke det at jeg til vanlig irriterer meg særlig mye av dårlig språk og skrivefeil, men dersom folk ikke har interesse av noe, så driter de vel i å sette seg inn i det heller?

Lenke til kommentar

For en del år tilbake, på ungdomsskolen faktisk, hadde vi en oppgave i et fag og fikk bruke internet. Jeg jobba sammen med en kamerat. Ettersom jeg foretrakk Netscape så brukte jeg denne som browser. Vi fant ikke noe som vi synte passet, det var da kameraten min spurte: "Kanskje det er noe på det andre internettet!?" (han mente da Internet Explorer) *lol* :grin:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-04 23:49, skrev Erra:

Leste en fin en;

En fyr som jobbet med support fikk telefon fra en kar som lurte på "Hvor i £€€£$ den $££€£ ANY keyen var"


:smile:


 

HAHA, det var meg :grin:

 

nei da, men jeg husker jeg spurte onkelen min om det da jeg var en 4-6 år :smile: Skulle legge inn win95 beta for han. kunne ikke så mye engelsk da..

Lenke til kommentar

For ikke lenge siden så ringer en kompis til meg og sier han har brent HK på maskinen sin. Siden han er ganske datakyndig og er udannet service elektriker, så regnet jeg med at han hadde rett. Han ber meg sette sammen en P4 2.4 sak med alt og bestille. 2 dager senere kommer han opp med boksen sin for ribbing, så ser jeg litt på den og setter i rammen skikkelig....

 

Men han fikk en feit P4 da :smile:

Lenke til kommentar

Har masse råe historier, men husker bare 1 (skjedde for et par uker siden)

 

Stemora lurte på når den nye PC'en kom for nå hadde den andre OGSÅ gått i stykker (måtte ha ny pga p3'en ble tatt av lynet :sad:)

 

Pappa spurte: "hva skjedde?"

Stemor: "jo, jeg satt der, og så skrudde den seg av!"

Pappa: (spøker) "Prøvde du å skru den på igjen?"

Da lo jeg og pappa godt...

Stemor: Nei.

 

Pc'en funka fint den, var nok en brukerfeil gitt :smile:

Det er faktisk utrolig hvor mange som skylder på pc'en når noe er galt..

Lenke til kommentar

Dette var fra min tid i Telenor, på hjemmepc-supporte der.

 

Evig klassiker 1: "Hvorfor virker ikke mailen min?"

Evig klassiker 2: "Hvorfor bruker maskinen min så lang tid på å jobbe" (???)

 

Dette er fra min tid på UPCs Internettsupport, i mail fra kunde: "Hvorfor virker ikke mailen min?" og nummer 2: "HEi, på startsiden min i dag står det noe merkelig kryptisk om IPadresser og DNS-server. Har dette noen betydning for meg? Mitt nivå: IP=important person, DNS= Den norske studentforening."

 

Noen som sa RTFA (Read the fudgeing article?)

Lenke til kommentar

et par uker siden på en internett side (husker ikke adressen). En som hadde lagt ut "annonse" på sin internettside........

 

"KRAFTIG 386, rask prossessor 70MHz,mye ram 20MB Ram og mye lagringsplass 1.2GB hdd. KUN 6000,-"

 

ØØØØØØØØØØØØØØ.......en må da være BRØD for å slå til på et slikt "tilbud" :grin:

Lenke til kommentar

Husker en fin episode fra ungdomsskolen for omlag tre-fire år siden. En i klassen min lånte et par cd'er fra en ikke særlig oppgående utlending når det gjalt data.

 

-Kan jeg få cdene mine tilbake?

-Ja, har brent de nå.

 

Før han som hadde lånt cdene fikk sagt noe mer klikket det helt for utlåneren. Han tok jo ordet "brent" helt bokstavelig, og trodde han aldri ville få se cdene sine igjen. Egentlig så mente han som hadde lånt de at han hadde kopiert de.

 

Det fine videre er at vi lurte han trill rundt på hvordan cd brenning virket. Vi diktet opp en historie at det var en stor kjeramikk ovn der data dryppet fra en cd over i en annen. Han gikk rett på :smile:

Lenke til kommentar

Hehe, mange gode historier her. At man ler av folks manglende itkunnskaper er ikke rart, bilmekanikere ler garantert av folks manglende bilkunnskaper osv.

 

Jeg har hørt en historie om en kar som var på TG med noen kompiser. Mens han sov la noen en pakke salami(!) inn mellom hovedkortet og kabinettet hans. Etter en stund begynte det selvfølgelig å lukte hemningsløst bedritent fra pcen hans, så han leverte inn pcen på en pcsjappe med feilbeskrivelsen "det lukter dritt". Gutta i pcsjappa hadde virkelige problemer med å holde seg da han kom og hentet pcen igjen :smile:

Lenke til kommentar

lol haha....hadde pc'en min lukta dritt så hadde jeg kjent etter hva det kunne være iallefall :smile:

 

men ikke klag (dere som gjør det) over oss som gjør litt narr av manglende it-kunskaper hos folk......en god latter forlenger livet :smile:

Det er jo ikke mobbing......det er bare til og få seg en liten men god latter av :smile:

Lenke til kommentar

En go historie fra litt eldre dager.

En kompiss hadde kjøpt seg ny maskin fra elkjøp, det var en slik aptiva maskin hvor alt skulle være så fordømt "brukervennelig". Det første vi gjorde var selvsakt å formatere og legge inn på alt på nytt. Da viste det seg at vi ikke hadde fått med oss alle driverne fra butikken.

Dette var i de tider hvor alle drivere kom på disketter og ikke på cd som i dag.

Vel vi sprada ned på elkjøpen og spurte om de hadde driver diskettene til ....(husker ikke hva det var). Hmm, sa han bak disken og dro frem ei stor skuff med diskett pakker. Han studere dem og sier: Nei, men vi har vanlige disketter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...