ovinn Skrevet 15. februar 2007 Del Skrevet 15. februar 2007 Heihei, Problem: Jeg har et lite problem med pcn min for tiden. jeg får ikke installert Windows XP Professional på noen av diskene mine uten feil i POSTSCREEN, og det begynner å irritere meg grundig! Beskrivelse: Jeg har 2 Samsung SpinPoint P120 250Gb S-ATA disker(1 fra juletider, 1 fra et par mnd før jul) Jeg har også en Maxtor DiampndMAX 10 250Gb(Kjøpte ny med pcn for nesten 1 år og seks mnd siden) Jeg har kjøpt ny XP Pro cd like etter jul nå og installerte den på den eldste disken min. Den har det vært litt småproblemer med at den ikke fant disken, "Disk boot failure, insert system disk and press enter", men jeg har tatt ut og inn S-ATA og sjekket BIOS og etter det prøvd igjen og da har det funket. Men, for to uker siden funket ikke den operasjonen, jeg skulle åpne en spilleliste og samtidig inn i musikkmappa da det hang seg. jeg gjorde ikkenoe spesielt anna, hadde få programmer oppe, så skjønner ikke helt hvorfor. Fremgangsmetoder: Så har prøvd febrilsk å installere på nytt, metodene er som følger: -Delt opp i en 50Gb del for OS og resten til Filer, formatert 50Gb-delen, prøvd det på alle diskene -Kjørt hele disken til OS, formatert hele, prøvde kun på en disk med Home -Prøvd med to forskjellige Xp pro cd'r og 1 Home cd (prøvd XP på alle, Home kun på den ene Samsung disken. Har fått 3 forskjellige feil, på Maxtor: Bluescreen under loading av OS etter Kopiering av installfiler Samdung1: Feil under lasting av operativsystem Samsung2: filen hal.dll er skadet eller finnes ikke, installer filen på nytt (Jeg kopierte filen og limte inn fra windows-mappa til bruttern, han har XP Pro, men funket ikke) Med Home cd'n funket det når jeg ikke partisjonerte, men jeg fikk ikke aktivert den ellernoe. Og jeg vil ha XP Pro siden jeg har brukt penger på den selv så jeg prøvde på nytt men det funket fortsatt ikke.. Dette var på Samsung 2 tror jeg. Mulige løsninger: Fattern kom på at det kanskje kunne være noe trøbbel med gammel BIOS, pcn er fra konfirmasjonen, rundt 1 1/2 år siden. Da var hovedkortet nesten helt nytt. Hardware er som følger: ASUS A8N SLI Premium AMD Athlon 64 3500+ 2,2GHz OCZ Platinum Edition, 1Gb (2x512) Club 3D 7800Gt 256Mb Dvd-Brenner fra NEC Bzerk 500W PSU ble byttet ut litt før juletider med en MIST 500W Maxtor 250Gb, S-ATA, 16Mb chache Samsung SpinPoint P120 250Gb, S-ATA, 8Mb chache x2, kjøpt på forskjellig tidspunkt Trenger litt hjelp med denne, har slitt med det i to uker uten fremgang. Setter pris på svar, kjipt om jeg må kjøpe helt ny pc og det egentlig finnes en løsning, vil ikke oppgradere noe siden det er en 939 plattform, nå er det jo AM2, Core2Duo plattformer som det er lurt å satse på. Så, På forhånd, takk! Mvh Øyvind Lenke til kommentar
STREN Skrevet 15. februar 2007 Del Skrevet 15. februar 2007 hei siden home fungerer ville jeg prøvd en annen CD med win xp pro f.eks med service pack 2 Lenke til kommentar
Zink Skrevet 16. februar 2007 Del Skrevet 16. februar 2007 Beskrivelse: Jeg har 2 Samsung SpinPoint P120 250Gb S-ATA disker(1 fra juletider, 1 fra et par mnd før jul)Jeg har også en Maxtor DiampndMAX 10 250Gb(Kjøpte ny med pcn for nesten 1 år og seks mnd siden) A8N-SLI Premium har 8 sata-porter, 4 til nForce4 + 4 til Silicon Image 3114R RAID controller. Jeg har ikke hatt hovedkortet, men tror at de svarte er til Nforce4 kontrolleren. Siden du ikke nevner noe om det, så er det kanskje disse du kobler til? Prøv å installere med bare 1 disk tilkoblet, eller disble de 2 andre i BIOS. Hvis f.eks. bare en av dem settes på silicon kontrolleren må man velge JBOD (single modus) i Silicon Image RAID configuration Utility. Trykke f6 tidlig i windows installasjonen for å legge inn sata-driveren, f.eks. fra floppy. Jeg har kjøpt ny XP Pro cd like etter jul nå Da er det trolig WinXP Pro SP2 ...eller? Som 'STREN' er inne på, så kan det være en fordel med SP2. og installerte den på den eldste disken min. Den har det vært litt småproblemer med at den ikke fant disken, "Disk boot failure, insert system disk and press enter", men jeg har tatt ut og inn S-ATA og sjekket BIOS og etter det prøvd igjen og da har det funket. Men, for to uker siden funket ikke den operasjonen Det var jo plundrete og lite holdbart likevel... Mulige løsninger: Fattern kom på at det kanskje kunne være noe trøbbel med gammel BIOS, pcn er fra konfirmasjonen, rundt 1 1/2 år siden. Da var hovedkortet nesten helt nytt. Jepp, hør på faren din - 1 1/2 år er laang tid i denne bransjen. I tillegg er ofte bioser gamle når hovedkort kommer fra butikk. Derfor kan det være interessant å se hva produsenten sier om rettelsene som er gjort, og hvilken versjon man selv kjører med. Asus Support bios history Asus Forum Søketreff på hw.no Så også i Asus-forumet at noen har endret valget i bios fra Auto til Large eller LGA (husker ikke helt hva det skulle stå der) i SATA Access mode, for å komme rundt problemet. Lenke til kommentar
ovinn Skrevet 16. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2007 STREN: Den har SP2, og jeg prøvde med bruttern sin XP Pro Cd med SP2, samme problem uansett. Zink: Takk for godt svar! 1.Quote: Jeg kobler til de svarte, de røde er Raid, som du sier. Jeg har ikke hatt mer enn den disken OS skal ligge på koblet til når jeg installerer. 2/3.Quote: Det er nok SP2 på de ja. Og det er ikke akkurat holdbart, men jeg orket ikke å måtte flytte over alle filmer osv på bruttern sin pc flere ganger, må ta ut diskene og sette de inn i hans, og han er omtrent alltid opptatt med WoW 4.Quote: Så på det før jeg la meg i kveld, jeg aner ikke om jeg har floppy tigjengelig men skal da lete litt Det er en god stund det ja, og nye disker har som oftest nyere software enn gamle hovedkort, så det er mye mulig det er noe mellom der, skal teste det ut! : ) Men om det er noe som vet, er det bare å formatere a:/ og legge inn AFUDOS.EXE (unzipped) pluss nyeste BIOS versjon? Eller hva må man gjøre? Lenke til kommentar
ovinn Skrevet 21. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2007 Ingen som har svar for meg? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå