Hetland Skrevet 15. februar 2007 Del Skrevet 15. februar 2007 skal ta opp billån på 50k, er det normalt med kausjonist på slike "små" beløper? er 19 år og lærling. Lenke til kommentar
HeltNils Skrevet 15. februar 2007 Del Skrevet 15. februar 2007 Billån gis mot sikkerhet i bilen, ellers er det bare et vanlig forbrukslån som du bruker på bil. Ulempen er at de fleste utlånere krever at du har kaskoforsikring, og det kan være dyrt når man er ung. Lenke til kommentar
Balsfjord Skrevet 15. februar 2007 Del Skrevet 15. februar 2007 Det er ikke uvanlig med kausjonist på slike lån. Det gir også bedre rente. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 16. februar 2007 Del Skrevet 16. februar 2007 Ulempen er at de fleste utlånere krever at du har kaskoforsikring, og det kan være dyrt når man er ung. 7953273[/snapback] Uten kasko er det ingen sikkerhet i bilen. Lenke til kommentar
pian Skrevet 16. februar 2007 Del Skrevet 16. februar 2007 Renteforskjellen er ikke no å tenke på. Kanskje du sparer 20 kr i måneden på en 5-års periode. I alle fall kan jeg spare 50 kr i mnd på å få kausjonist på mitt billån på 130.000 Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 16. februar 2007 Del Skrevet 16. februar 2007 Nei, måtte ikke ha kausjonist på ett billån på 50K når jeg skulle ta billån, dog krevde banken at det skulle være full kasko på bilen. Lenke til kommentar
HeltNils Skrevet 16. februar 2007 Del Skrevet 16. februar 2007 Uten kasko er det ingen sikkerhet i bilen. Sikkerheten er den samme så lenge ikke bilen blir krasjet, og de fleste biler blir ikke det. Det finnes såkalt "kaskofritt billån", som bare tar pant i bilen. Renten er nok noe høyere, men man slipper kasko. Lenke til kommentar
Hetland Skrevet 22. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2007 Uten kasko er det ingen sikkerhet i bilen. Sikkerheten er den samme så lenge ikke bilen blir krasjet, og de fleste biler blir ikke det. Det finnes såkalt "kaskofritt billån", som bare tar pant i bilen. Renten er nok noe høyere, men man slipper kasko. 7954850[/snapback] for å ta opp billån med pant i bilen kan ikke bilen+lånets løpetid være mer enn 10år, iallefall er det sånn hos sparebank 1. hvor er det best å ta opp lån? skal i banken i morgen å høre hva de sier der. Lenke til kommentar
learntofly Skrevet 22. februar 2007 Del Skrevet 22. februar 2007 Uten kasko er det ingen sikkerhet i bilen. Sikkerheten er den samme så lenge ikke bilen blir krasjet, og de fleste biler blir ikke det. Det finnes såkalt "kaskofritt billån", som bare tar pant i bilen. Renten er nok noe høyere, men man slipper kasko. 7954850[/snapback] for å ta opp billån med pant i bilen kan ikke bilen+lånets løpetid være mer enn 10år, iallefall er det sånn hos sparebank 1. hvor er det best å ta opp lån? skal i banken i morgen å høre hva de sier der. 8003108[/snapback] Antall år kan variere. Nordea opererer med 12 år, men vet at andre har enda lengre tid. Hensikten er selvsagt at det skal være en reel verdi i bilen dersom den må tvangsselges, så individuell behandling kan gjøres (ut over 12 år). For kr 50.000,- er det bare så vidt det lønner seg å ta opp lån med pant i bilen. Koster endel å tinglyse pant, samt at etablering også stort sett er dyrere. Full kasko kreves som regel, som nevnt ovenfor. Lenke til kommentar
Hetland Skrevet 22. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2007 blir det beste å ta opp billån eller forbrukslån? og hva er evt. forskjeller på disse? Lenke til kommentar
learntofly Skrevet 22. februar 2007 Del Skrevet 22. februar 2007 blir det beste å ta opp billån eller forbrukslån?og hva er evt. forskjeller på disse? 8003291[/snapback] Det kommer an på hvor lang nedbetaling du skal ha, og hvilke rentebetingelser du kan få. De fleste banker har lånekalkulatorer på hjemmesidene. Finn ut hvor mye du kan/vil betale i måneden, og regn litt på det. Lenke til kommentar
Apetiger Skrevet 22. februar 2007 Del Skrevet 22. februar 2007 Snakk med de i banken. Da jeg kjøpte bil for et halvt år siden hadde de i nordea (tror det var norda) et låneprogram for ungdom mellom 18 og 23, der de ga lån til bil uten krav om kasko, men tror man måtte ha brann og tyveri (delkasko). Kan godt hende det var en hake en plass, husker ikke, men var ganske greit. Heldigvis er jeg heldig og har foreldre som har anledning til å låne meg penger, så jeg tok ikke det lånet. Lenke til kommentar
learntofly Skrevet 22. februar 2007 Del Skrevet 22. februar 2007 Dette programmet er nå byttet ut med et som heter Check in. Nye kunder kan få lån opp til kr 50.000,- og eksisterende opp til kr 100.000,- uten noen form for sikkerhet. En generell vurdering av tilbakebetalingsevne osv er selvsagt påkrevd. Lenke til kommentar
Apetiger Skrevet 22. februar 2007 Del Skrevet 22. februar 2007 Dette programmet er nå byttet ut med et som heter Check in. Nye kunder kan få lån opp til kr 50.000,- og eksisterende opp til kr 100.000,- uten noen form for sikkerhet. En generell vurdering av tilbakebetalingsevne osv er selvsagt påkrevd. 8003382[/snapback] Ekstisterende kunder, vil det si en som har et lån, eller kan jeg opprette f. eks. en sparekonto og vips være en eksisterende? Lenke til kommentar
learntofly Skrevet 22. februar 2007 Del Skrevet 22. februar 2007 Husker ikke i hodet helt nå, men tror du må ha vært kunde i minimum ett år. Lenke til kommentar
Balsfjord Skrevet 23. februar 2007 Del Skrevet 23. februar 2007 Mener at nedbetallingstiden har noe med alderen på bilen å gjøre. Lenke til kommentar
Hetland Skrevet 23. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2007 i banken anbefalte de forbrukslån, 15% rente uten kausjonist og 5% rente med kausjonist. billån måtte være minst 75000 Lenke til kommentar
Apetiger Skrevet 23. februar 2007 Del Skrevet 23. februar 2007 i banken anbefalte de forbrukslån, 15% rente uten kausjonist og 5% rente med kausjonist.billån måtte være minst 75000 8007790[/snapback] Du kan jo bruke de 25000 du har til overs på stereoanlegg og annet hehe... eller du kan ha de stående i tilfelle noe skulle skje, for eksempel hvis du kjører på et skilt på Uno-X Lenke til kommentar
Hetland Skrevet 23. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2007 har allerede skikkelig anlegg i bilen min, så jeg vil ikke ta opp høyere lån enn nødvendig:) skal huske på å være forsiktig når jeg kjører ut fra bensinstasjoner fra nå av:p Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå