Gå til innhold

Hva skal erstatte romfergene?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

NASA gikk vel for drøyt et halvt år siden inn en avtale med selskapet Lockheed Martin om bygging av "Orion Crew Vehicle". Dette er et romfartøy som er designet mer med tanke på lengre romferder som f.eks til Månen. siden designet kan minne noe om Apolloene har mange kritikere kalt den "Apollo på steroider" og hevdet at det ikke er noe nytt ved Orion i det hele tatt.

Info finner du på NASAs sider HER. Finnes en god del andre steder også som f.eks wikipedia.

Lenke til kommentar

Dersom Orion gir oss billigere, og mer påtelige oppskytninger, så må da det være fint?

Eneste er at vi ikke får noen ny teknologiutvikling. Jeg vet ikke hvor mye generell tek. utvikling romfergene gav, men apollo gav i allefall masse...

Men "billige", påtelige oppskytninger kan i seg selv gi en del tek. utvikling.

I mellomtiden merker jeg meg at det ser ut til at de fleste astronautene er fysikere :p

Lenke til kommentar
Dersom Orion gir oss billigere, og mer påtelige oppskytninger, så må da det være fint?

7956444[/snapback]

Jepp. Det vi trenger nå er billige og trygge måter å reise til rommet på. Om de bruker gammel eller ny teknologi får være det samme. :yes:

Nå har jeg ikke lest så mye om dette, men for meg ser det ut til at Orion også kommer til å virke etter bruk-og-kast-prinsippet. Noe som betyr lange forberedelser mellom hver avgang, og skyhøye priser. Noen som vet om beregninger for prisen på en avgang på Orion i forhold til romfergen?

Hvorfor er det forresten ingen som satser mer på denne "maglev" teknologien? LINK PS. artikkelen er fra 2002

Lenke til kommentar
Jepp. Det vi trenger nå er billige og trygge måter å reise til rommet på. Om de bruker gammel eller ny teknologi får være det samme. :yes:

Nå har jeg ikke lest så mye om dette, men for meg ser det ut til at Orion også kommer til å virke etter bruk-og-kast-prinsippet. Noe som betyr lange forberedelser mellom hver avgang, og skyhøye priser. Noen som vet om beregninger for prisen på en avgang på Orion i forhold til romfergen?

7957900[/snapback]

Orion blir billigere, men som sagt, det er bruk og kast, akuratt som med Apollo.

Det er farlig å si at det skal være trygt... Utforking av verdensrommet kommer ikke til å bli trygt med det første.

Begge ulykkene med romfergene hadde ikke hendt hvis management hadde hørt på advarslene fra ingenørene... :cry:

Orion er også endel år unna... Best case er første bemannede oppskytning i 2014, worst-case er ikke før 2018. For øyeblikket er det store utfordringer med budsjett og tekniske aspekter med Ares I (raketten som skal skyte Orion opp). For mer lesning om dette anbefaler jeg: http://www.nasaspaceflight.com

Lenke til kommentar

7956444[/snapback]

Hvorfor er det forresten ingen som satser mer på denne "maglev" teknologien? LINK PS. artikkelen er fra 2002

7957900[/snapback]

Jeg tror det er meningen å kunne bruke hver kapsel 2-3 ganger.

Raptor,16/02-2007 : 18:40]Orion blir billigere, men som sagt, det er bruk og kast, akuratt som med Apollo.

http://www.nasaspaceflight.com

7958220[/snapback]

Det må da gå ann å lage noe som ikke må være bruk og kast, men som kan dra til månen?

Videreutvikle romfergen eller noe lignende?

7958491[/snapback]

For dyrt, ikke verd det. Vekt (spesiellt til månen) koster langt mer enn et varmeskjold og noen datamaskiner ++ :). Vedlikehold er også dyrt.

Lenke til kommentar

7957900[/snapback]

Endel maglev-tog har såpass kraftige magnetfelt at folk med pacemakere ikke bør komme i nærheten. Et maglevsystem som skal sende romskip rett opp i bane vil vel da har et magnetfelt som er dramatisk mye sterkere, og slikt kan indusere skadelige strømmer i nyttelasten. Alternativt kan en skjerme (mu-metall), men det koster og er tungt.

I tillegg må en aksellerere langs en lengre strekning for at kraften ikke skal bli aldeles knusende, hvilket igjen krever lange, dyre spor.

Lenke til kommentar
For dyrt, ikke verd det. Vekt (spesiellt til månen) koster langt mer enn et varmeskjold og noen datamaskiner ++ :). Vedlikehold er også dyrt.

7959426[/snapback]

Slik det er nå. Ja. Men det bør da gå ann å videreutvikle den så mye at den kan ta med folk litt lengre ut en til ISS?

Lenke til kommentar
Superledere (som jo er perfekte diamagneter) burde da gi meget god magnetisk skjerming, dvs. at dersom du dekker et skip med et (tykt nok) superleder-lag, så vil magnetfeltet inni være lik null?

7960389[/snapback]

Ville sikkert ha virket bra, men å dekke hele skipet med superledere som trenger kjøling, vil bli veldig tungt. Kanskje det ville være mulig å sette skipet inn i en slags rampe som var dekket av superledere og ble kastet av når skipet hadde nok fart?

7959426[/snapback]

Slik det er nå. Ja. Men det bør da gå ann å videreutvikle den så mye at den kan ta med folk litt lengre ut en til ISS?

7960480[/snapback]

Vel, foreløpig klarer vi jo ikke engang å sende mennesker til ISS på en trygg og billig måte, så noe slikt vil nok ta litt tid. Det største hinderet for utviklingen er vel at det rett og slett ikke er noe verdifullt å hente på Månen (bortsett fra forskning selvsagt), hadde det derimot vært olje der, så ville det nok snart ha gått bussruter dit tenker jeg. :!:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...