Gå til innhold

Når og hvordan ble du filminteressert?

Fisker

Anbefalte innlegg

Jeg var 12 år, og hadde noen hundrelapper som jeg skulle bruke på Playcom. Det endte med at jeg kjøpte Tarantino-boksen, men mamma gikk i kassen og betalte siden det er 18 års aldersgrense. Det første jeg gjorde da jeg kom hjem var å se Reservoir Dogs, som jeg hadde hørt mye positivt om, og elsket den. Jeg postet mitt første innlegg i filmprat , som jeg hadde lest en del i før kjøpet. Hadde ikke vært noe særlig opptatt av film før dette, men denne boksen var starten på noe nytt - og plutselig ble ukepengene brukt på å bestille filmer fra cdon.

What's your story?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Før var action og komedie det eneste som funkerte for meg i en film. Men da jeg så The Shawshank Redemption på NRK2 en kveld da eg var rundt 12 ble jeg rett og slett betatt. Det var den første dramafilmen jeg noen gang hadde klart å se hele av og jeg tenkte at dette var jo helt utrolig bra. Etter den kvelden fikk jeg opp øynene og så hva skikkelige filmer hadde å by på. Siden den gang har Shawshank ligget på toppen over mine favoritter og slik jeg ser det nå kommer det ikke til å forandre seg.

Lenke til kommentar
Gjest member-101642

Før gikk det bare i drittfilmer. Interessen kom da jeg begynte å tyvlåne filmer fra min eldre bror. Han hadde en respektabel vhs- og dvd-samling. Ble vel skikkelig interessert for et par år siden.

Endret av member-101642
Lenke til kommentar

Har forsåvidt vært interessert i film så lenge jeg kan huske. Alltid hatt en ting for komedie, noe som kan ha med at de første filmene jeg kan huske at jeg så var The Naked Gun filmene når jeg var rundt 7 år, siden da har jeg vært frelst:)

Lenke til kommentar

En dag for lenge lenge siden da jeg satt på dass og dreit, kom det plutselig et blendende sterkt lys. En overdøvende tordenstemme talte så toalettpapiret flagret mens jeg klamret meg til skåla. Stemmen sa at livet mitt skulle få mening! Har jeg sett lyset, tenkte jeg. Men nei, det var bare naboen som hadde hjemmekinoen så høyt på at jeg kjente subwooferen hans helt opp i rektum og lyset var hodepinen som dundret etter gårsdagens fest.

Den dagen bestemte jeg meg for å se film, investere i min egen hjemmekino og DVD-samling.

Lenke til kommentar

vel da jeg var syv så jeg for you eyes only, faren min hadde tatt den opp på video. jeg så den så mange ganger, at den dag i dag kan jeg fremdeles ikke se filmen, da jeg er lei den.

da jeg var 11 fant jeg en tatt opp die hard 2. det var kos, alle vennene min kom å så på den, med jubel da folk faller i jetturbiner osv.

Det startet det

siden den gang har jeg altid likt filmer. selv om jeg hadde en mor som ikke likte at jeg så på voksen filmer

Moren min prøve å stoppe meg fra å se Pulp fiction da jeg var 13, når den gikk på nrk en, hele tiden brå åpna hun døra for å se om jeg så på den eller ikke, noe jeg ikke gjorde, jeg så på noe annet, men da er det fint å ha en videospiller på rommet.

Lenke til kommentar

Edward Scissorhands og The Good, the Bad and the Ugly da jeg var rundt 10 år. Ikke så lenge siden jeg begynte å samle på filmer (par år bare), men siden jeg så de har jeg vært ganske så frelst.

Hjalp ikke å være sammen med en som har en far som er professor i noe filmgreier, en mor som importerer filmer til kinoer og en bror som klipper musikkvideoer og har hjulpet til på en del filmer.

Endret av Arbakadarba
Lenke til kommentar
What's your story?

Jeg begynte å se film tidlig i tenårene. Jeg hadde flere bekjente som hadde VHS-spillere, og på den tiden var filmtitting i hjemmet noe nytt og veldig fascinerende. Da gikk det mye i sci-fi (som f.eks. STAR WARS), komedier og barnefilmer. Jeg så en del 'voksenfilmer' også i mine senere tenår (ALIENS, THE FLY, THE THING, osv.), selv om jeg ikke var gammel nok. Min interesse for film den gangen var litt overfladisk: Jeg hadde f.eks. ikke så god kjennskap til skuespillerne, filmskaperne eller filmproduksjon generelt.

På midten av 90-tallet begynte jeg å se filmer på kino. Da gikk det opp for meg hvor mye av filmopplevelsen jeg mistet når jeg så filmer hjemme. Den gangen hadde jeg ikke noen hjemmekino (jeg hadde en stereo VHS-spiller, Laserdisc-spiller og en 21" TV, men ikke noe skikkelig lydanlegg). Jeg fattet også større interesse for filmproduksjon og hvordan ting fungerte i filmbransjen. Filmsmaken ble mer allsidig: Jeg så flere kultfilmer og ikke-amerikanske filmer (europeisk og asiatisk film).

Mot slutten av 90-tallet begynte jeg å lese bøker om filmteori, filmhistorie og filmproduksjon. Disse bøkene har vært veldig nyttige og har gitt meg mer seerglede og forståelse for filmspråket.

Etter århundreskiftet begynte jeg med hjemmekino. I de senere år har det blitt mer filmtitting hjemme enn på kino. Jeg har alltid vært interessert i teknologi, og dette er en side ved film og filmproduksjon som også har interessert meg i flere år. En annen trend er at jeg ser mest eldre filmer og klassikere.

Lenke til kommentar

Så her begynte det:

Slik som alle andre unger, ville jeg bli en skuespiller. Først begynte jeg på teaterskole. Der fikk jeg litt erfaring, og da jeg gikk i 6.klasse blei jeg kompis med en dude i parallell klassen som også ville bli skuespiller. Vi lagde sammen filmer med videokameraet mitt. Stefaren min merka hva vi dreiv med, og satte seg ned sammen med meg, og vi så Pulp Fiction sammen for at jeg skulle se hvordan Tarantino gjorde det. Han forklarte ting til meg som jeg ellers ikke ville forstått, og den kvelden sov jeg ikke. Jeg bare lå i senga og tenkte på hvor bra den filmen var. Dagen derpå så jeg og stefar Reservoir Dogs sammen, og jeg var blitt forelsket i Tarantino. Jeg hadde allerede utviklet en ganske så god filmsamling til å være så ung, men etter denne perioden kjøpte jeg og lagde mer film med kompiser enn noen sinne. Uansett hvaslags yrke jeg får meg, så vil film på en ellerannen måte være en del av livet mitt.

Endret av nirvana1
Lenke til kommentar

Det hele begynte vel da jeg leide Star Wars - Episode IV, V og VI hver for seg hos den lokale videosjappa. Jeg syntes filmene var utrolig bra, så jeg spurte mannen i disken om han kunne spesial bestille filmene til meg (de solgtes ikke lenger på VHS da). Og det gjorde han. Etterhvert har jeg bare blitt mer og mer interessert og sjangrene har ekspandert fra opphavet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...