Gå til innhold

Nikon D50 - Hvordan ta hurtige bilder

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei!

Jeg prøver å ta noen blinkskudd av hundene våre mens de leker, og ønsker da å utnytte hurtigfotograferings funksjonen på d50, hvordan slår jeg på denne? :hmm:

7952147[/snapback]

Velg Motivprogram "sport" samt at du switsher til seriebildemodus - med øverste knapp på venstre side + vri kommandohjulet. Se forøvrig side 21 i manualen.

Lenke til kommentar

En liten detalj som jeg brukte litt tid på å finne ut av på mitt D80 og hurtigfotografering, (antar at du her mener bilder i serie) er at det ikke virker med blitzen.

Muligens selvsagt for de fleste, og for nikon siden jeg ikke fant noe om dette i manualen..

Lenke til kommentar
En liten detalj som jeg brukte litt tid på å finne ut av på mitt D80 og hurtigfotografering, (antar at du her mener bilder i serie) er at det ikke virker med blitzen.

Muligens selvsagt for de fleste, og for nikon siden jeg ikke fant noe om dette i manualen..

7954415[/snapback]

Det er vel ganske naturlig, da blitsen ikke klarer å lade seg opp 3 ganger i sekundet..

Men det går vel, bare man venter på at den er ladet opp? (har ikke forsøkt serie med blitz selv så bare noe jeg antar)

Lenke til kommentar
Man trenger ikke å velge noe bestemt motivprogram for å få seriebilder. Motivprogrammene er krykker, og sportprogrammet vil prioritere korte lukkertider - noe man, trolig med større hell, kan gjøre selv om man lærer seg om eksponering.

7953540[/snapback]

Nei jeg er helt klar over at man ikke må velge noe motivprogram for å få seriebilder, men jeg svarte ut fra spøsmået som ble stilt.

Det var klart at trådstarter var fersk med D50, siden vedkommende ikke har lest bruksanvisningen og/eller ikke viste hva knappene er til. Dermed ble rådet mitt deretter.

Krykker kan være greit å ha når man ikke er så stødig på beina, og særlig når man har dårlig tid og hundene leker der og da....

Så kan man heller i ettertid sette seg ned med den 137 sider lange bruksanvisningen og etterhvert bli kvitt "krykkene".

Lenke til kommentar

Så kan man heller i ettertid sette seg ned med den 137 sider lange bruksanvisningen og etterhvert bli kvitt "krykkene".

7959169[/snapback]

Går ut fra at man skaffer seg digital speilrefleks fordi man er genuint interessert i fotografering. Da er faktisk bruksanvisningen svært interessant lesestoff, og bør være fast sengelektyre noen kvelder fremover. Les den gjerne flere ganger, ta den igjen om noen uker, og få ny innsikt. Her står det aller meste om hva du trenger å vite. Snakker av egen erfaring! :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...