Evju Skrevet 15. februar 2007 Del Skrevet 15. februar 2007 Er det mulig for meg å koble opp printeren min (en veldig enkel Lexmark-skriver) opp mot routeren min (en enkel Belkin-sak), slik at jeg slipper å knote med ledninger til laptopene hver gang jeg ønsker å skrive ut noe? Finnes det et eksternt nettverkskort jeg kan bruke til skriveren? Altså ønsker jeg rett og slett å bruke skriveren uten kabler. Si fra hvis det er noe uklart i teksten. Lenke til kommentar
Kjellvez Skrevet 15. februar 2007 Del Skrevet 15. februar 2007 Dersom alt er så enkelt, er det neppe noe innebygget printserver i hverken ruteren eller skriveren din. Så da trenger du en printserver. Du kan f.eks. bruke en gammel datamaskin som printserver, eller kjøpe en liten boks med tilkoblinger som passer til din ruter og skriver. Denne har f.eks støtte for vanlig nettverkskabel og USB2 https://prisguiden.no/product.php?productId=43236 Finnes andre typer også. Søk litt rundt på nettbutikker etter printserver. Lenke til kommentar
Tor Haakon Skrevet 17. februar 2007 Del Skrevet 17. februar 2007 Hiver meg med her jeg også. Sliter med å få koblet opp enn litt eldre HP LaserJet 1300n (med JetDirect 200m). Er JetDirect en printerserver? Og hva må jeg gjøre for å koble den til? Får ikke kontakt med skriveren, har ikke programvaren heller. Prøvd å sett litt på HP sine sider, uten å bli særlig klokere av det. Ruteren jeg bruker heter: Zyxel 660 Lenke til kommentar
[email protected] Skrevet 18. februar 2007 Del Skrevet 18. februar 2007 (endret) Hiver meg med her jeg også.Sliter med å få koblet opp enn litt eldre HP LaserJet 1300n (med JetDirect 200m). Er JetDirect en printerserver? Og hva må jeg gjøre for å koble den til? Får ikke kontakt med skriveren, har ikke programvaren heller. Prøvd å sett litt på HP sine sider, uten å bli særlig klokere av det. Ruteren jeg bruker heter: Zyxel 660 7967582[/snapback] Det går jo ann å koble printeren til en pc som er på nettverket og så dele printeren på nettverket, og legge til printeren med andre pcer, (avhenger at pcen som deler, er slått på) Eventuelt er server en mulighet, hvis du har da naturligvis:) Endret 18. februar 2007 av [email protected] Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 18. februar 2007 Del Skrevet 18. februar 2007 Hiver meg med her jeg også.Sliter med å få koblet opp enn litt eldre HP LaserJet 1300n (med JetDirect 200m). Er JetDirect en printerserver? Og hva må jeg gjøre for å koble den til? Får ikke kontakt med skriveren, har ikke programvaren heller. Prøvd å sett litt på HP sine sider, uten å bli særlig klokere av det. Ruteren jeg bruker heter: Zyxel 660 7967582[/snapback] JetDirect er en nettverksprotokoll HP bruker. Pass på at ip'n til printeren er satt til noe fornuftig, utenfor DHCP-rangen til ruteren (fast ip!). Dersom du kjører windows trenger du sikkert en eller annen driver for å kunne bruke JetDirect (funker omtrent som en printerport), og så en driver for å kunne bruke printeren. Dersom du kjører linux (eller kansje mac) burde det bare være å velge "jetDirect" der du velger om printeren er koplet til lokalt, smb(windows file/printersharing), lpr (gammel unix-printerprotokoll), IPP (ny unix og windows printerprotokoll. Tror ikke windows støtter å være server), eller JetDirect (bla. HP printerprotokoll), taste inn IP etc., for så å velge den aktuelle printeren i neste skjermbilde. For å sjekke om du har nettverkskontakt med printeren, prøv å ping'e den. Evt. er HP support en gjeng med koslige folk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå