Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Trenger litt hjelp med norskstil, Haster

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har fått i oppgave av læreren å skrive et foredrag som skal holdes for en dansk skoleklasse i samme aldersgruppe som meg (VK1, 17-18 år). Hypotetisk, da vi ikke har en dansk skoleklasse for hånden.

Det skal ikke være noen stor oppgave, da vi fikk den for en uke siden, men mer for at læreren skal se om vi har forstått stoffet. Det er meningen at den skulle holde en muntlig tone, i og med at det er et foredrag.

Kan noen se om de finner noen åpenbare feil, har litt lyst til å imponere læreren og komme meg opp fra 3'ern jeg fikk til jul. :p

Litt stor fil pga. pdf-formatet, men jeg sitter i Office 07 og læreren har Open Office; så jeg vil forsikre meg om at det ser likt ut over alt.

På forhånd takk for at dere tar dere tid. :)

Edit: Litt greit å legge ved filen :ph34r:

Endret av Mr. Bojangles
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei

Jeg har fått i oppgave av læreren å skrive et foredrag som skal holdes for en dansk skoleklasse i samme aldersgruppe som meg (VK1, 17-18 år). Hypotetisk, da vi ikke har en dansk skoleklasse for hånden.

Det skal ikke være noen stor oppgave, da vi fikk den for en uke siden, men mer for at læreren skal se om vi har forstått stoffet. Det er meningen at den skulle holde en muntlig tone, i og med at det er et foredrag.

Kan noen se om de finner noen åpenbare feil, har litt lyst til å imponere læreren og komme meg opp fra 3'ern jeg fikk til jul. :p

Litt stor fil pga. pdf-formatet, men jeg sitter i Office 07 og læreren har Open Office; så jeg vil forsikre meg om at det ser likt ut over alt.

På forhånd takk for at dere tar dere tid.  :)

Edit: Litt greit å legge ved filen  :ph34r:

7951740[/snapback]

Hei!

Veldig bra. Faktaopplysingene kan du sjekke mot et lesikon, det lønner seg.

Jeg har lest at kjempegod karakter får man kun hvis man viser llitt personlig vurdering, som eks

1)

Romantikens påvirkning på samfunnet.

Det er sagt noe om hvordan vestens tidsfaser (hvorav romantikken) gjorde at Vestens ideer utviklet seg, og ble stadig mer ulik tankene i den Arbiske Verden. Ikke bare industrialismen og den franske revolusjon, men også filosofiske og religøse ideer ble tatt opp til debatt. Kvinnenens stilling i samfunnet endret seg.

2)

Hva er poenget med danskene? Dansker tror at ordet 'må' betyr 'kan få lov til', så omskriv det ordet. Og de forstår ikke ordet 'dere' ('I'). Gi en kort 'ordliste' i starten av foredraget.

3)

Og hva betyr romatikken for danskene? Kan du rerefere til mere danske kunstnere.

Slå opp i google .dk. Bra for karakteren!

Vennlig hilsen Johannne

Lenke til kommentar

Leste litt kjapt gjennom det, men synes det så bra ut språklig sett.

Faktamessig har jeg ikke så mye å tilføye iogmed at det du skriver omtrent er alt jeg husker om romantikken fra videregående. Du skriver ikke direkte hvilken periode romantikken avløste, men jeg antar det er klassisismen. Skriv kanskje litt mer om hva som skjedde i Europa, gjerne med noen eksempler / kjente personer. (Ikke det at jeg vet om noen da).

Dog synes jeg du slutter litt brått. Du bør gjerne ha en liten oppsummering samt noen hentydning til hvilken periode som avløste romantikken og hvorfor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...