Seppe . Skrevet 15. februar 2007 Del Skrevet 15. februar 2007 Når fosforpentaklorid (PCl5) varmes opp, spaltes det til forsfortriklorid (PCl3) og klorgass (Cl2). Ved 200 grader er likevektskonstanten K=8,0*10^-3 M. Vi varmer opp 0,10 mol fosforpentaklorid til 200 grader i en beholder med volum 2 liter. Hvor stor stoffmengde fosforpentaklorid vil det være i beholderen ved likevekt? Kan noen hjelpe meg her? jeg tror jeg har kommet frem til riktig svar, men dette er en innleveringsoppgave, og jeg har ingen fasit slik at jeg får sjekket om det er riktig. Den skal leveres inn i morgen, så det er fint om jeg får hjelp innen den tid. I løpet av morgendagen går òg greit. Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 15. februar 2007 Del Skrevet 15. februar 2007 Regna kjapt på oppgava di, og fikk x = 0,0328 (mol), som er PCl_3 og Cl_2 ved likevekt. Dvs ca. (0,1 - 0,033) mol = 0,067 mol Fosforpentaklorid ved likevekt. Stemmer svarene overens...mon tro Lenke til kommentar
Seppe . Skrevet 15. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2007 (endret) Jeg greide å få X til å bli 0,02 mol/dm^3, altså 0,04 mol, men det var i 8. time på skolen i dag, og da hender ofte de underligste ting med utregningene mine... EDIT: Dette var selvsagt helt feil, og du hadde rett... Takk for hjelpen Endret 16. februar 2007 av Seppe . Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå