Denmystiskeperson Skrevet 15. februar 2007 Del Skrevet 15. februar 2007 (endret) Lurer på hva dere -Så langt, synest om IKT linjen ? Dette er min beskrivelse; ___________________________________________________________ Jeg er 17 år, og går på IKT linjen, er veldig intresert i data teknologien. Etter et halvt år på IKT linjen, har jeg lært noen få ting, (Teoretiske ting) - Resten kunne jeg fra før... noe som er tåpelig. Da jeg begynnte på IKT linjen så jeg med en gang at alt vi skulle lære om var MICROSOFT sine programmer (dvs. Access, Exel, 2003 server. ). - Ja, nå skjønner jeg hvorfor Microsoft har monopolet, når vi blir lært til å bruke microsoft sine ting får vi aldri brukt andre OS som GNU. Det som er ufattelig kjipt er at lærerene synest alt annet enn microsoft programmer er tull, og det virker som de ser på de som bruker andre programmer enn microsoft programmer som "Hvorfor er de så dum og velger det vansklige". Jeg mener selv at: Microsoft = Fortiden. Linux = Fremtiden. Hva med dere ? På IKT linjen blir du faktisk IKKE opplært i Linux OS, du vil bare bli opplært i Windows applikasjoner. Det verste er at jeg må spille med for å ikke få nedsatt karakter når læreren sier; "Jeg gleder meg til vista kommer"... Og når jeg skrev en presantasjon om Noe som ikke har med microsoft å gjøre, da kom en lærer over meg og sa; "Haha, Microsoft er best av alt" - Virker som om han selger microsoft applikasjoner eller noe, rett og slett besatt av microsoft sine produkter og tørr ikke å inrømme at noe annet er bedre. Vel dette er mitt syn - så langt, på IKT linjen. Det er veldig gøyt, lett og få gode karakterer, men det er ikke det som er problemet, det er at vi ikke har valg om hvilke programmer vi vil bruke i fremtiden. Endret 19. februar 2007 av Denmystiskeperson Lenke til kommentar
Rartnamn Skrevet 15. februar 2007 Del Skrevet 15. februar 2007 Må si meg enig på mangen punkter. Men dette skal du vite. -IKT er bare 1år. Alle kan velge det, bare du har fullført GK (blir vel andre regler nå) Det skal være en grei innføring i Informasjon, og kommunikasjon teknologi. -Det er vanskligt og ha en alltid oppdatert læreplan i eit slikt fag på vidregående nivå. Da som kjent at IT endrer seg stadig vekk. -Det er lurt og sette seg inn i hva faget handler om, før man i det hele tatt søker på linja. I fagplanene står det at du skal ha innføring i ditt og datt av microsoft sine programer. Du har jo og ansvar for egen læring. Ta initiativet og kanskje prøve og lære seg litt selv. Og så vise læreren din at du f.eks er en kløpper med linux, og da vise han hva du kan. Og kanskje lære han litt? Det jeg lurer på er, hvor du går på IKT? ligner veldi på den skolen jeg gikk på. Der er Microsoft kongen, ingen andre ting er godt nok. Lenke til kommentar
Denmystiskeperson Skrevet 15. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2007 (endret) Det er lurt og sette seg inn i hva faget handler om, før man i det hele tatt søker på linja. I fagplanene står det at du skal ha innføring i ditt og datt av microsoft sine programer. Ja skjønner at kurset skal ta opplæring i microsoft sine programmer, men det skulle vel egentlig vært opplæring i andre typer og slik at vi får erfaring med andre enn bare microsofts programmer. Du har jo og ansvar for egen læring. Ta initiativet og kanskje prøve og lære seg litt selv. Og så vise læreren din at du f.eks er en kløpper med linux, og da vise han hva du kan. Og kanskje lære han litt? Jeg kan veldig mye fra før og har lyst å lære mer, men jeg kan garantere at læreren ikke vil høre på meg når det gjelder å lære linux. Men jeg kan spørre Det jeg lurer på er, hvor du går på IKT? Sender deg en PM om det, vil ikke at skolen skal få et dårlig rykte på grunn av det Endret 15. februar 2007 av Denmystiskeperson Lenke til kommentar
hallgeirl Skrevet 16. februar 2007 Del Skrevet 16. februar 2007 (endret) Min erfaring er noe av det samme som deg. Det er ingen veldig utfordrende linje å gå om du kan litt fra før. Om jeg var deg, ville jeg bare fullført året med gode karakterer, tatt påbygging(allmenn) og søke deg inn på høgskole. Jeg tror uansett ikke du kommer langt med kun fagbrev i IKT uansett... IKT-linja er nok beregnet for de som ikke har hatt noe eller lite erfaring fra før med å sette opp nettverk og bruke kontorstøttesystemet osv. Derfor kan det nok bli litt for enkelt for mange. Endret 17. februar 2007 av ZiggWarth Lenke til kommentar
Rartnamn Skrevet 18. februar 2007 Del Skrevet 18. februar 2007 Min erfaring er noe av det samme som deg. Det er ingen veldig utfordrende linje å gå om du kan litt fra før.Om jeg var deg, ville jeg bare fullført året med gode karakterer, tatt påbygging(allmenn) og søke deg inn på høgskole. Jeg tror uansett ikke du kommer langt med kun fagbrev i IKT uansett... IKT-linja er nok beregnet for de som ikke har hatt noe eller lite erfaring fra før med å sette opp nettverk og bruke kontorstøttesystemet osv. Derfor kan det nok bli litt for enkelt for mange. 7955069[/snapback] Fagbrev i IKT er ikke allverdens og skryte av, men du får jo 2års arbeidserfaring, og du kan jo komme i gode bedrifter og muligheten til og sikre deg jobb etterpå. Men når det gjelder kommunale plasser, så er det ofte bruk og kast. Men du har jo muligheten der og. Du kan jo være veldig flink, selv om du ikke ha verdens utdannelse. Men det er vel litt hardere nå til dags, enn for 10år siden, da fleste arbeidsgivere vil ha folk som har høgskole utdanning. Ville nok ha valgt Allmenn-påbygg etter IKT linja jeg og. (selv om jeg gjor omvendt) Du kan jo få deg lærlingplass etter påbygg. Det er bare en myte det at bedrifter vil ha folk rett fra skolen. Etter mine erfaringer og merke ihvertfal! Lenke til kommentar
Denmystiskeperson Skrevet 18. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2007 mhm, jeg tenker å ta; - 2 år lære -> Almenpåbygg eller noen fag om gangen. Er ganske lei av skole, og tanken på å gå tilbake til allmenne fag blir ikke akkurat gøyt Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 19. februar 2007 Del Skrevet 19. februar 2007 Problemet med IKT er stort sett mangel på dyktige lærere. Grunnen til at lærerne dine har denne holdningen til Microsoft, er trolig fordi de ikke kan annet. Mange lærere mangler evnen til å være ydmyk og det å kunne innrømme at de faktisk ikke vet alt. Jeg har også gått IKT, og det var det enkleste skoleåret jeg har hatt. Likevel lærte jeg en del småting som mange ingeniører ikke kan. Det er på et helt annet nivå, men det er likevel mye nyttig grunnleggende. IKT er også for grønnskollinger, derfor legges ikke lesten så høyt. Men! Da jeg gikk IKT var det veldig mye prosjektarbeid, og her legger du jo lista selv for hvor dypt og inngående du skal jobbe. Ansvar for egen læring Lenke til kommentar
mutamata Skrevet 26. februar 2007 Del Skrevet 26. februar 2007 Der jeg gikk så drev vi for det meste med Windows servere, men vi var også innpå Novell netware og Linux. Lærte endel nytt, men ikke så altfor mye. Har drevet endel med data og sånt før. Man lærer det man vil lære. Tror det er veldig forskjell på skolene rundt omkring i landet. Lenke til kommentar
nPulz Skrevet 26. februar 2007 Del Skrevet 26. februar 2007 Som skrevet over, er det veldig forskjellig ifra skole til skole, hvor i landet du går også. Det virker hvertfall slik at her oppe i nord, er det veldig stor forskjell selv på de skolene som har IKT linjer. Der er lærerene ekstremt forskjellig, og er det kan enten være at du har havnet på en skole hvor lærern er fanatiker av hardware, mens på skolen bare noe mil unna er det software du lærer mest av. Som darkness| er det en stor jobb av deg som elev og lære det du vil lære, altså at ansvar for egen lære er veldig sentralt. Grunnen til at lærerenes kompetanse er så laber som den er idag (på en god del skoler) er at skolen rett og slett ikke har økonomi til og oppdatere lærerens kompetanse nivå. IKT linjen er det også ekstremt mye prosjekt oppgaver som skal fullføres. Hvor en jobber i grupper og viser sin samarbeidsvilje, men også sin ståpå vilje. Her er det egentlig bare du som setter grensen av hvor mye arbeid du ønsker og legge i prosjeket. Noe som læreren din legger merke til, enten under selve oppgave løsningen eller når det er undersøkelse av rapporten du har levert inn. Som mange syntes, er som regel IKT linjen mest basert på Microsoft, noe som jeg tror grunnen er at skolens systemer kjører mest på dette OSet og derfor gir skolen IKT læreren kompetanse videre innen dette systemet. Noen skoler er selvsakt untakt, der hvor lærern har kompetanse innen flere områder, noe som igjen er et pluss for elevene som da igjen vil få større nytte av dette. Når jeg gikk IKT så var det igrunn et veldig lett år, jeg gjorde ikke så ekstremt mye for og få toppkarakter i yrkesfagene, det jeg igrunn arbeidet mest med var prosjektene vi hadde. Grunnet at her fikk jeg vist min fulle kompetanse. Noe jeg igrunn mener en vanlig prøve ikke helt og holdent gjør, grunnet at denne kun blir basert på teoretiske kunnskaper og det er praktiske kunnskaper som igrunn teller mest i arbeidslivet. Men som Denmystiskeperson hendviser til at de bare lærer om MS OS og applikasjoner, så er igrunn dette feil holdning av eleven. Siden du er av en større alder nå, og snart har fullført videregående, evt skal gå ut som lærling. Har du jo full anledning til og lære deg andre OS, applikasjoner osv. en det som lærern forteller deg. Slik er det jo i arbeidslivet også, hvor du ikke kan spørre om en hver ting, men lese deg til dette evt. Om det er tilfellet at lærern din straffer deg for at du har andre meninger om hardware og software. Så er dette noe du igrunn burde ta opp med lærer og rådgiver, evt rektor på skolen. Grunnet at lærern ikke har lov til og straffe noen av denne grunn. Men alt i alt hvertfall, når jeg begynte på IKT linjen så kunne jeg en god del ifra før, noe jeg tror hjalp endel på, fordi da kunne jeg forbedre mine kunnskaper på disse feltene i timen hvor andre hold på med nybegynner stadie. Så alt i alt lærte jeg endel, grunnet at jeg selv tok initiativet til dette. Selvsakt lærte jeg endel jeg ikke kunne ifra før av hos lærern. Lenke til kommentar
Denmystiskeperson Skrevet 6. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2007 Men som Denmystiskeperson hendviser til at de bare lærer om MS OS og applikasjoner, så er igrunn dette feil holdning av eleven. Siden du er av en større alder nå, og snart har fullført videregående, evt skal gå ut som lærling. Har du jo full anledning til og lære deg andre OS, applikasjoner osv. en det som lærern forteller deg. PS! Jeg sitter i stor grad forran datamaskinen og lærer ting selv.. Skjønner ikke helt hvorfor noen kommer med slike argumenter når dette ikke handler om hva jeg skal lære på fritiden, det har ingenting med det å gjøre. Det står på Lærerplanen at man skal bruke Microsoft programmer, JA . Men det eneste jeg kritiserer er nettopp """LÆRERPLANEN""". Nei, det er ikke feil at du lærer MS OS og applikasjoner. Du lærer MS OS og applikajsoner, Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå