frohmage Skrevet 15. februar 2007 Del Skrevet 15. februar 2007 Går det an å ta med seg sitt nåværende kontonummer til en ny bank? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 15. februar 2007 Del Skrevet 15. februar 2007 http://www.dagbladet.no/dinside/2006/09/23/477616.html In other words... nei... Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 15. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2007 Oi, takk for kjapt svar! Saken minner jo veldig om da Post og Teletilsynet krevde muligheter for portering av telefonnummer for en del år tilbake. Da ser det dessverre ut som jeg må holde meg til dnbnor inntil videre.. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 15. februar 2007 Del Skrevet 15. februar 2007 Årsaken ligger bl.a i at de første fire sifrene forteller nøyaktig hvilken bank og filial kontoen er i. De neste 2 forteller hvilken type konto det er. Disse 2 er avhengig av bank. De første fire forteller også alle i utlandet hvor kontoen din er. For telefonnummere er det anderledes da de tildeles av en totalpool med telefonnummere som finnes i Norge for mobiltelefoner. Du kan f.eks. ikke portere fastelefonnummer og bare beholde fasttelfonnummer hvis du flytter innenfor samme sentralområde. Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 15. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2007 Årsaken ligger bl.a i at de første fire sifrene forteller nøyaktig hvilken bank og filial kontoen er i. 7951135[/snapback] Det gjaldt jo også telefonnummer i sin tid. Det er nok heller viljen det står på hos bankene, ikke et teknisk problem. Lenke til kommentar
HeltNils Skrevet 15. februar 2007 Del Skrevet 15. februar 2007 Jeg skjønner ikke hvorfor dette er et problem, kan du opplyse? Man pleier jo å skrive kontonummer på hver regning man sender ut, og kontonummer til venner og bekjente er ikke noe folk flest pleier å gå rundt og huske på. Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 15. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2007 Noen grunner er nevnt blant kommentarene på db.no linken: Og til deg som sier at det ikke er noe poeng å ha portabilitet på kontonummer, da de aller fleste har kun et par steder de må oppdatere. Dette er vel med respekt å melde ikke helt sant. I tillegg til arbeidsgivere osv som du snakket om, så har vi for eks automatiske ting som kommer på efaktura og autogiro. Og du har skattemyndigheter, norsk tipping, klubben du jobber som frivillig i og skal ha litt kjøregodtgjørelse fra et par ganger i året osv osv... Det blir fort mange forskjellige steder.. I alle fall er det dét for meg. I tillegg er det i mitt tilfelle et kontonummer jeg liker godt rett og slett fordi det inneholder mange nuller (okay, litt teit, jeg veit det). Lenke til kommentar
HeltNils Skrevet 15. februar 2007 Del Skrevet 15. februar 2007 efaktura kommer til alle kontoer som er registrert på ditt personnummer, men ellers er det nok noen ting som må oppdateres, ja. Jeg sier aldri opp bankkontoer, så det som kommer inn er ikke noe problem, jeg kan bare oppdatere når det passer. Dermed er det bare autogiro igjen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå