Gå til innhold

Hvorfor kan ikke USA gjøre noe stort?

Anbefalte innlegg

Ja, hvorfor kan de ikke det? Hvorfor kan de ikke snart gjøre noe som virkelig er viktig og som har noe å si? Noe positivt som de vil bli husket for. Men hva er det de gjør om dagen? De kriger i Irak, en krig som ingen er sikre på hvorfor den skjer. De bare lurer sine egne med å si at de beskytter landet og opprettholder friheten, det er jo egentlig bare bullshit.

Ok, de gjør en ordentlig jobb i Afghanistan, men jeg er ute etter noe større. Med all den rikdommen, kunnskapen, makten og mulighetene de har så kan de jo f. eks. heller ordne opp i Afrika. De kan fjerne de idiotene som styrer mange land der og redde livet til flere millioner av mennesker. Er det ikke bedre at de blir husket for å ha "ordnet" Afrika enn for å ha kjempet en uvinnelig kamp mot terrorisme?

Og, ikke minst, miljøet. Når skal det gå opp for dem at vi må gjøre noe? Og det med en gang. De har jo muligheten, kunnskapen og teknologien så hvorfor ikke starte?

Til slutt, nei, jeg er ikke en syk RV-er som er i mot USA, jeg støtter de, men jeg er skuffet nå. De gjør ikke noe virkleig viktig lenger. Det siste bra de gjorde var å redde Europa, men det er en stund siden nå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å redde svare barn i Afrika kan ikke legitimeres - uavhengig av om rasjonaliseringen skulle være korrekt eller ikke jf. Irak - med at det er sentralt for ens egen sikkerhet, i krigen mot terror osv. Man vil derfor på generell basis ikke være særlig villig til å ofre altfor mye for å hjelpe andre.

Dette gjelder dessverre generelt. Folkemordet i Rwanda illustrerer dette - verdens stormakter unngikk i det lengste å bruke ordet "folkemord" (genocide) ettersom det ville fremtvunget legale forpliktelser under CPPCG. Usa kunne hjulpet, et samlet Europa kunne hjulpet. Det samme gjelder naturligvis på en rekke andre katastrofer rundt om i verden. I stedet har man kastet bort utallige ressurser på prosjekter som er basert på helt gale premisser og rett og slett dårlig teori. Demokratiseringsprosjektet i Irak er det mest åpenbare for tiden.

Endret av Cybbe
Lenke til kommentar

Ja, krigen i Irak er vi alle passe lei av etterhvert, men jeg ser ikke for meg at de militære styrkene blir trukket ut av landet med et "ok, jeg tok feil, du hadde rett" i nærmeste framtid. Det blir jo spennende å se hva som skjer der.

Jeg tror ikke det er så rent enkelt å "ordne" Afrika, som du sier. Ikke det at jeg er ekspert på hva som foregår der nede, men mange land er styrt for å gi mer til de som har mye og visa verca. Og å "jerne de idiotene" blir vel det vi kaller "kupp", som ikke alltid er like populært. Selv om de har mange motstandere, har de mange tilhengere også. Kina for eksempel har skaffet seg en del inntekter rundtom på kontinentet.

Jeg er forsåvidt enig med deg om at de kunne ha gjort mer i forbindelse med utslipp av CO2, men det må nevnes at de ikke er det eneste landet som ikke er så aktiv på denne fronten.

USA gjør mye dumt, men de er ikke det eneste landet i verden, selv om de kanskje later som.

Lenke til kommentar

Poenget er jo at de kan gjøre alt, hvis de bare vil. Men det ser ikke slik ut i dag. I stedet for å ta fatt i de åpenbare problemene så presterer de å finne opp grunner til å krige. Liker de krig?

Og hvis noen kan forklare meg hvordan USA kan tjene noe på f. eks. Irak-krigen så ville jeg blitt kjempeglad. Jeg har aldri forstått hva folk mener med at: "de er bare ute etter olja i Irak." Mener de at de bare kom dit og ta fra dem olja? Olja brukes jo til å bygge opp landet igjen. Det er vel ikke slik at USA bare stjeler den?

Lenke til kommentar

Amerikanske selskaper (haliburton) tjener på å bygge opp og tilby tjenester i irak. Amerikanske våpenprodusenter tjener utrolig bra på irak krigen. Lobbyismen i USA er stor og sterk sammenlignet med Norge.

Husker tilbake til den tiden da Gro og verdens helse organisasjon gkk ut og sa at sukker var helseskadelig. Da fikk coca cola og co USA til å kritisere dette utsagnet.

Det er ikke slik at USA sin regjering betaler for digre fly for å frakte olje fra irak til usa. Amerikanske selskaper får derimot kontrakter på å hente frem, utvinne, og behandle olje osv. Amerikansk industri får kontrakter på å produsere filtre til oljebehandling og andre redskaper som trengs.

Det er som på en måte som med marshall hjelpen. USA gav traktorer og annet dritt som vi trengte fordi det ville gi amerikanske arbeidsplasser og mer liv i industrien. Den langsiktige effekten da var å bygge opp ett stabilt marked som etterspørr amerikanske produkter. Det samme var planen med Irak.

Hovedkjernen i og legitimeringen av USA sin utenrikspolitikk er følgende: Demokratier angriper ikke andre demokratier.

Derfor vil USA ut og tvinge frem demokratier, med det resultatet at de skaper usikkerhet og destabiliserer regionene de blander seg inn i. Og som vi alle ser.. Irak kommer ikke til å bli demokratisk i nærmeste fremtid. Landet er på randen til borgerkrig.

Lenke til kommentar
Amerikanske selskaper (haliburton) tjener på å bygge opp og tilby tjenester i irak. Amerikanske våpenprodusenter tjener utrolig bra på irak krigen. Lobbyismen i USA er stor og sterk sammenlignet med Norge.

Husker tilbake til den tiden da Gro og verdens helse organisasjon gkk ut og sa at sukker var helseskadelig. Da fikk coca cola og co USA til å kritisere dette utsagnet.

Det er ikke slik at USA sin regjering betaler for digre fly for å frakte olje fra irak til usa. Amerikanske selskaper får derimot kontrakter på å hente frem, utvinne, og behandle olje osv. Amerikansk industri får kontrakter på å produsere filtre til oljebehandling og andre redskaper som trengs.

Det er som på en måte som med marshall hjelpen. USA gav traktorer og annet dritt som vi trengte fordi det ville gi amerikanske arbeidsplasser og mer liv i industrien. Den langsiktige effekten da var å bygge opp ett stabilt marked som etterspørr amerikanske produkter. Det samme var planen med Irak.

Hovedkjernen i og legitimeringen av USA sin utenrikspolitikk er følgende: Demokratier angriper ikke andre demokratier.

Derfor vil USA ut og tvinge frem demokratier, med det resultatet at de skaper usikkerhet og destabiliserer regionene de blander seg inn i. Og som vi alle ser.. Irak kommer ikke til å bli demokratisk i nærmeste fremtid. Landet er på randen til borgerkrig.

7954247[/snapback]

Du fremstiller det som noe negativt at frie og demokratiske land tjener på å handle med hverandre?

Edit: leif

Endret av JBlack
Lenke til kommentar
Ja, hvorfor kan de ikke det? Hvorfor kan de ikke snart gjøre noe som virkelig er viktig og som har noe å si? Noe positivt som de vil bli husket for. Men hva er det de gjør om dagen? De kriger i Irak, en krig som ingen er sikre på hvorfor den skjer. De bare lurer sine egne med å si at de beskytter landet og opprettholder friheten, det er jo egentlig bare bullshit.

7950221[/snapback]

Frihet og demokrati er bullshit? Egentlig ikke.

Ok, de gjør en ordentlig jobb i Afghanistan, men jeg er ute etter noe større. Med all den rikdommen, kunnskapen, makten og mulighetene de har så kan de jo f. eks. heller ordne opp i Afrika. De kan fjerne de idiotene som styrer mange land der og redde livet til flere millioner av mennesker. Er det ikke bedre at de blir husket for å ha "ordnet" Afrika enn for å ha kjempet en uvinnelig kamp mot terrorisme?

7950221[/snapback]

Hvorfor er det riktigere og viktigere å fjerne idioter i Afrika enn det er å fjerne idioter i midtøsten?

USA er for øvrig verdens største humanitære bidragsyter, og bruker masse midler på bl.a å bekjempe AIDS i Afrika.

Og, ikke minst, miljøet. Når skal det gå opp for dem at vi må gjøre noe? Og det med en gang. De har jo muligheten, kunnskapen og teknologien så hvorfor ikke starte?

7950221[/snapback]

USA har startet for lenge siden. De satser bl.a milliarder av dollar på forskning som skal redusere miljøfarlig utslipp fra biler.

Til slutt, nei, jeg er ikke en syk RV-er som er i mot USA, jeg støtter de, men jeg er skuffet nå. De gjør ikke noe virkleig viktig lenger. Det siste bra de gjorde var å redde Europa, men det er en stund siden nå.

7950221[/snapback]

Hvis man bare baserer sitt syn på USA fra det man leser i norske medier, så er det ikke rart man kan tro at USA ikke gjør noe. USA bidrar med masse på mange områder, men det er ikke så spennende å skrive om. Det er mye mer interessant å klage høylytt hver gang man er uenig med det USA gjør.

Lenke til kommentar

7954247[/snapback]

Hvor stabilt og sikkert var egentlig Midtøsten med Saddam i førersetet i Irak? Det var jo ikke stabilt og sikkert innenriks i Irak, der ble jo folk drept for å ikke møte til valg. Det var heller ikke sikkert utenriks, da Saddam angrep både Kuwait og Iran. Et av argumentene USA brukte for å ta Saddam var jo at han hadde drevet med økonomisk sponsing til familier som hadde en i familien som sprengte seg selv i lufta mot Israel fra Palestina, hvis jeg husker rett så fikk hver familie 25 000$.

Var det egentlig stabilt og sikkert i midtøsten i det heletatt?

USA gjør noe stort nå, de går til handling hvor resten av vesten setter seg på rompa og huffer seg over hvor forferdelig det er.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Ja USA gjør vitterligen noe stort nå, og det har vokst dem totalt over hodet, men hvorfor stoppe med det? Neida vi kaster heller øynene på andre mulige vepsebol hvor vi med en sunn cowboymentalitet og rause porsjoner gudfryktighet tramper inn og ordner opp i ... :thumbdown:

Skulle ikke det bli jævlig nok så; Why not go to Mars?

Jeg har i likhet med trådstarter problemer med å finne hvilke uegennyttige positive bidrag USA har bidratt med siden andre verdenskrig, forøvrig et engasjement som ble trigget av Pearl Harbor 1943. Før det så satt de på gjerdet ...?

I ettertid har de i en nesten sykelig trang til å snu hver en stein for å nedkjempe "kommunistiske" krypdyr gått på smell etter smell, for nå å bli hatet "all over". Godt jobba spør du meg :thumbdown:

Nå er jo ikke kommunistene annet enn like gemene kapitalister som læremestrene, så da hiver vi oss på et moderne korstog, og se hvor morsomt det utvikler seg :yes: Har man vett til å revurdere? Å neida ikke prøv deg, her blir det defaitistisk å pingle ut.

Det er nesten noe uvirkelig over dette forumets medlemmer som på tross av at til og med Bush innrømmer enkelte feiltrinn, fortsatt ser ut til å sveve i en forståelse av at USA (i likhet med eks. Israel) er tvunget til bare ha en tanke i hodet samtidig.

Ser gjerne for meg at Bush i sin pressede situasjon nå roer seg ned på sengekanten med å lese gjennom trådene her på forumet. Her tenker han finner jeg virkelig "the american spirit", disse brave helter gir ikke opp ...snufs...love you all :love: Mens han legger labben på bibelen og synger; Du skal få en dag i morra, som rein og ubrukt står ...!

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

7954247[/snapback]

Hvor stabilt og sikkert var egentlig Midtøsten med Saddam i førersetet i Irak? Det var jo ikke stabilt og sikkert innenriks i Irak, der ble jo folk drept for å ikke møte til valg. Det var heller ikke sikkert utenriks, da Saddam angrep både Kuwait og Iran. Et av argumentene USA brukte for å ta Saddam var jo at han hadde drevet med økonomisk sponsing til familier som hadde en i familien som sprengte seg selv i lufta mot Israel fra Palestina, hvis jeg husker rett så fikk hver familie 25 000$.

USA gjør noe stort nå, de går til handling hvor resten av vesten setter seg på rompa og huffer seg over hvor forferdelig det er.

7978099[/snapback]

Hvem var det som sponset Irak i krigen mot Iran?

Lenke til kommentar

7954247[/snapback]

7978099[/snapback]

Hvem var det som sponset Irak i krigen mot Iran?

7978706[/snapback]

Sovjet, Kina, Egypt, Frankrike, Tyskland, Storbritania, Italia, USA, Kuwait og Saudi-Arabia? :shrug:

Lenke til kommentar

7950221[/snapback]

Det er ikke mer enn 15 år siden den kalde krigen. Men du var kanskje ikke født da? At du lider av sterk anti-amerikanisme er det ihvertfall ingen tvil om. Du har blitt godt hjernevasket av det norske skolesystemet og media, det er helt sikkert.

Ingen land er i nærheten av å forske like mye på fornybare energiressurser som Amerika. De vil komme opp med teknologien, slik de kommer opp med så mye av all den teknologien vi bruker i dag. Amerika viser vei. Slik de alltid har gjort. Hvordan du hadde hylt og bært deg dersom Amerika hadde intervenert i Afrika kan man jo bare tenke seg.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Dette utsagnet er jeg ikke enig i, fordi det er ingen som huffer seg "nok". Det er for det meste bare taktikkeri. USA går til handling og det er udiskutabelt, men om det er annet enn en annen form for taktikkeri som de tror er mere effektiv for dem kan man lure på.

Hva i alle dager er "stort" med å lage en salig smørje? Gigantisk idioti?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Hvordan du hadde hylt og bært deg dersom Amerika hadde intervenert i Afrika kan man jo bare tenke seg.

7978875[/snapback]

Jeg tror de kan roe seg litt med interveneringen i denne omgang. La litt mere balanserte ledere komme til makten er nok det beste for dem, og sikkert best for oss.

Lenke til kommentar
Hvordan du hadde hylt og bært deg dersom Amerika hadde intervenert i Afrika kan man jo bare tenke seg.

7978875[/snapback]

Jeg tror de kan roe seg litt med interveneringen i denne omgang. La litt mere balanserte ledere komme til makten er nok det beste for dem, og sikkert best for oss.

7978927[/snapback]

Du illustrerer mitt poeng. I mens pågår folkemordet i Darfur. Men de er jo bare svartinger som er ofre for arabere så det driter vi i.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

7978875[/snapback]

7978927[/snapback]

Du illustrerer mitt poeng. I mens pågår folkemordet i Darfur. Men de er jo bare svartinger som er ofre for arabere så det driter vi i.

7979037[/snapback]

Ja det ser jo ut som om hvis vi bekjemper arabere på alle kontinenter så ordner det seg på en eller annen mirakuløs måte. Hva med å tenke før man handler?

Lenke til kommentar

7978875[/snapback]

7978927[/snapback]

7979037[/snapback]

Ja det ser jo ut som om hvis vi bekjemper arabere på alle kontinenter så ordner det seg på en eller annen mirakuløs måte. Hva med å tenke før man handler?

7979093[/snapback]

Helt enig. Arabere må få fortsette sin etniske rensing av svarte for å få sitt Lebensraum. Hittil er bare 400 000 drept. Det er fremdeles endel igjen! Vi bør støtte Khartoum i deres heltemodige kamp mot den svarte rase!

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Hvorfor kan de ikke snart gjøre noe som virkelig er viktig og som har noe å si?

Månelandingen, PC'er, internett, hamburgeren... så ikke komma her og komma her :)

7979119[/snapback]

Er alle disse fremskritt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...