Gå til innhold

Hvordan koble flere høyttalere/subber til en utgan

Anbefalte innlegg

Går det an å koble to subwoofere til en forsterker med bare en utgang for dette? Og hvordan gjør man det?

Et spørsmål til:

Har lest at det går an å koble to høyttalere til en utgang ved å serie- eller parallellkoble. Hvordan gjør man dette?

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
da trenger du en splitter for å splitte signalet fra 1 rca til 2 rca er.;) tipper det koster ca 100kr.

7949804[/snapback]

Ok. Men blir det ikke mye belastning på recieveren med to subber? Eller har ikke det noe å si siden suben har egen strømtilførsel?

Lenke til kommentar
aktiv sub er sub med forsterker innebyggeT;) mulig hver subb spiller litt lavere siden signalet splittes. men tror det veier opp siden det er 2:) belastning på forsterkeren er det ikke siden det kun er signaler som sendes og ikke høyttaler signal som lages

7950047[/snapback]

Ok. Men går det an å koble til flere subber enn to? har ikke tenkt å ha flere altså. Bare lurer...

Takk for svar forresten :thumbup:

Lenke til kommentar

Hehe. Ok. Var bare nyskjerrig. :D

Tusen takk for bra svar ang. subwoofere. :)

Men stilte også et spørsmål ang. serie- og parallellkoblig av høytalere fra samme utgang. Jeg lurer på hvordan man skal koble det. Og hva som er best av serie- eller parallellkobling.

Lenke til kommentar
om du har 2 høytalere i 4 ohm i serie blir det 8 ohm. i parralel 2ohm. hvorfor blir det rotete GnoMiz når begge subene spiller samme? blir bare mere lyd?:)

7950463[/snapback]

Vil det si at det er best å koble i serie, siden det blir mere ohm da?

Lenke til kommentar
I prinsippet går det nok, men vil bli ett forferderlig rotete lydbildet vil jeg tro.

Kan det nok bli med musikk og 2 subber også, men til film er det sikkert fint

7950106[/snapback]

Det er mange som kjører flere subwoofere, og det fungerer bra. Det er litt mer kalibreringsjobb enn med en stk, men resultatet blir ofte bedre.

Lenke til kommentar
Det er mange som kjører flere subwoofere, og det fungerer bra. Det er litt mer kalibreringsjobb enn med en stk, men resultatet blir ofte bedre.

7950615[/snapback]

Ja det er mulig, men høres litt overkill ut hvis det er musikk det er snakk om.

Kommer jo så klart ann på rommet også

Lenke til kommentar
finnes ikke overkill av bass:) da må man bare oppgradere resten:)hehe

7951003[/snapback]

Det er der mange tar feil, meste parten av informasjonen i lyd ligger i diskant og mellomtone frekvensene

AVR 245 er en relativt kraftig forsterker vertfall: "Utgangseffekt er 7 x 50 ekte og reelle watt, strømreservene er på 35 ampere."

Men kommer jo helt ann på hva som skal kobles på

Endret av GnoMiz
Lenke til kommentar
Ja det er veldig dyrt.

Men hva med å investere i stereo i første omgang? For mye mere for pengene da.

Film er bedre på ett godt stereoanlegg enn ett dårlig hjemmekino anlegg.

7951121[/snapback]

Kanskje det. Er stereo billigere eller dyrere? Har bare noen gamle høyttalere, jeg skal bruke i et års tid, før jeg kjøper nye. Skal som sagt bare ha forsterker i første omgang.

Har du noen forslag til stereoforsterkere? Burde jeg ha subwoofer til det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...