Gå til innhold

Årsakene til at grekerne vant perserkrigene?

Anbefalte innlegg

Hvorfor de ikke tapte?

- Grekerene valgte selv slagmarken. Enten angrep de perserene mens de forlot skipene sine, eller så lot de slaget stå i korridorer hvor de ikke ble omringet/hvor kontaktflaten var liten. Grekerene hadde en langt mindre hær, men ved hjelp av trange pass osv, fikk ikke perserene benytte sin overlegne mengde soldater.

- Slaget ved Canne (Kartago, ved Hannibal, vs Roma) er et annet eksempel hvor en langt mindre hær tilpasset taktikken til sin størrelse, for også få en større kontaktflate enn fienden. Romerene ble slaket, på tross av at de var dobbelt så mange.

- Grekerene var svært tungt utrustet, mens Perserenes vanlige fiender tydeligvis ikke var det.

- Perserene hadde lange forsyningslinjer, og var redde for at Grekerene skulle klare å stoppe disse. Det var vel grunnen til at Perserene trakk seg ut.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Taktikken, phalanx skal vel ha mye av æren?

8002194[/snapback]

var det gresk taktikk? skal søke på det.

Takk for hjelpen forresten!

Har dere mer å tilføye? Bare å slenge på!! :yes:

edit: fant ikke noe spesielt om phalanx taktikken

8154885[/snapback]

Nei det var opprinnelig ikke gresk taktikk. Det ble kalt den makedonske phalanx så instinktene mine tilsier at det var en makedonsk taktikk opprinnelig. Men så var jo de fleste makedonske krigerne/generalene (om jeg får kalle dem det) lært opp i Grekland f.eks alexander den store

Lenke til kommentar
Taktikken, phalanx skal vel ha mye av æren?

8002194[/snapback]

var det gresk taktikk? skal søke på det.

Takk for hjelpen forresten!

Har dere mer å tilføye? Bare å slenge på!! :yes:

edit: fant ikke noe spesielt om phalanx taktikken

8154885[/snapback]

Nei det var opprinnelig ikke gresk taktikk. Det ble kalt den makedonske phalanx så instinktene mine tilsier at det var en makedonsk taktikk opprinnelig. Men så var jo de fleste makedonske krigerne/generalene (om jeg får kalle dem det) lært opp i Grekland f.eks alexander den store

8254623[/snapback]

Og grekenland er vel også et samlebeegrep for den helenske verden og den makedonske? Deler av makedonia ligger i dagens hellas.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...