Gå til innhold

På tide med ny lov om forseglede varer?


Anbefalte innlegg

På tide med ny lov om forseglede varer?

 

Jeg har tatt dette opp før et par ganger, det at jeg og andre jeg kjenner ikke sjeldent har mottatt varer fra webshopbutikker som ser brukte ut. Noen ser ut som om en tidligere har åpnet esken, tatt ut innholder, og til slutt stappet alt nedi, bokset det litt for å presse sammen, og teipet med et nytt lag teip rundt esken. Dette er kjedelig å oppleve dersom du har bestilt en hel PC i deler og kjøpt nærmere 14 ulike deler, så ser du at to eller tre av eskene er som nevnt.

 

Jeg tror mye av dette har med angrerettloven å gjøre. Mange kjøpere tester varen i noen dager og ombestemmer seg. Mange opplever småfeil på produktet og bruker heller angreretten istedenfor en smertefull lang reklameringsprosess. Webshopbutikkene er allerede pressede prismessig og har simpelt hen ikke råd til å selge det som demo, utenom de mest ekstreme angretilfellene der de får tilbakesendt varer uten emballasje. Det verste tilfellet var en venn av meg som bestilte en Core 2 prosessor, men så at det var rester fra kjølepasta på kantene av prosessoren.

 

Jeg kjenner en som jobber på en av Norges største webshopbutikker - jeg nevner ingen navn på butikk for vedkommendes skyld - og han har fortalt meg litt om disse rutinene.

 

De er enkle:

 

-> Varer som returneres med original emballasje og tilsynelatende fungerer, puttes i lagerhyllene som nye varer. Eksempelvis: Et hovedkort testes med en boot inn i BIOS.

-> Varer som returneres uten original emballasje merkes som demo. Dette er fordi butikken da ikke har noe valg. Du har kanskje lurt på hvorfor hver eneste demovare som ligger for salg er merket som foruten original emballasje? Viola.

 

For meg blir dette kritisk fordi datadeler er ultrafølsomme for statisk elektrisitet og eventuelt bevegelsesstøt. Sett at en ”tester ut” en prosessor og monterer den i en knitrende strikkegenser på et nylonteppe *zapp* og prosessoren blir utsatt for statisk elektrisitet og blir delvis defekt. Han leverer den tilbake i full original innpakning. Stakkars nestemann som får den og kanskje legger ut 3000,-+ for en ”ny vare”. For å ikke glemme å nevne harddisker; sett at en mister den i gulvet og den kan få senskader? Og sender den tilbake på samme vis.

 

Over til trådens tittel.

 

Med det ovenfor skrevet, liker ikke jeg at når jeg bestiller følgende varer, så får jeg følgende innpakning:

 

-> Hovedkort leveres ofte som en naken eske uten noen forsegling. Det er bare en liten papphamp på undersiden som åpner den opp. Hvem som helst kan ha åpnet den hvilken som helst antall ganger mellom fabrikk og sluttbruker.

-> Harddisker leveres ofte i antistatiske poser brettet i enden med en hvilken som helst 3M kontorteip over.

-> Skjermkort, lydkort og andre ekspansjonskort ligger i samme eske som hovedkort.

-> Skjermer, printere, osv, er alle pakket så det ser ut som om du har bestilt en brukt vare fra en eller annen nettauksjon.

 

Hadde det ikke vært flott om en ny lov gav et påbud om fullstendig forsegling fra fabrikk? Vi har det allerede på matprodukter, så hvorfor kan vi ikke ta dette positive konseptet og overføre det til elektroniske følsomme varer? :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje noen nettbutikker bygger "nye" pc med produkter som er sendt i retur også ? Ikke så lett å merke forskjellen da. Trøsten for være at da er de ihvertfall testet og ikke bare sleng ut til en intetattende kunde.

 

Dårlig greier uansett.

 

Selv har jeg opplevd å kjøpe uåpne cpu bokser, men med tydelig skade i hjørnet etter fall :ermm:

Lenke til kommentar
-> Harddisker leveres ofte i antistatiske poser brettet i enden med en hvilken som helst 3M kontorteip over.

 

Hadde det ikke vært flott om en ny lov gav et påbud om fullstendig forsegling fra fabrikk? Vi har det allerede på matprodukter, så hvorfor kan vi ikke ta dette positive konseptet og overføre det til elektroniske følsomme varer? :thumbup:

7949486[/snapback]

Er en liten stund siden eg kjøpte meg ny HD, men tror og mener å huske at denne var helt forseglet i en slik antistatisk pose, hvor man måtte åpne den på same måte som man tar bort forseglingen på en pose DOC halslinser..

Lenke til kommentar

Jeg skal begynne å merke alle mine bestillinger med at jeg ikke ønsker produkter med brutt forsegling.

 

 

Jeg kunne godt sagt ifra meg hele angreretten for å være sikker på å få produkt med brutt (ehh edit: ubrutt) forsegling.

 

 

En annen ting er at folk bestiller mange skjermkort, så tester de en etter en hvor mye de klarer å klokke kortet, åpne pipelines osv. Beholder det som klokker best og retunerer et lass med halvsvidde "#¤%%% kort tilbake.

Endret av Luske_Ludvig
Lenke til kommentar

Jeg synes at det burde bli mulig å frasi seg angreretten, mot redusert pris. Om en er en "dreven handler", så vet en som regel hva en skal ha. Og feilvare har en garanti/kjøpslov for. Om så en nettbutikk hadde en "medlemsdel" der en kunne handle, uten angrerett, så kunne jo heller butikken senke prisene litt.

Dette ville jeg som fornuftig forbruker tjene på, og nettbutikken ville slippe angrerett-kjaset på ivertfall en liten del av kundene.

Lenke til kommentar

Nettbutikkene bør trå varsomt. Jeg fikk et brukt skjermkort for et års tid siden til rundt kr. 4500 fra Norges mest kjente nettbutikk. Tidligere handlet jeg for flere titalls tusen i året fra denne butikken i tillegg til at jeg sørget for at venner og familie også gjorde det, noe som også vanligvis utgjorde et femsifret beløp...

 

De siste 12 månedene har jeg handlet for 500,- derfra og det blir kr. 0,- i framtiden.

 

Tror nok at de nettbutikkene som praktiserer dette i stort omfang mister ihvertfall entusiastene. "Bestefar" som kjøper pc vil ikke merke noe til dette da han kjøper ferdig maskin, så han fortsetter vel å handle ufortrødent. Men den generasjonen legger ofte igjen pengene sine hos Elkjøp og lignende.

Lenke til kommentar
Hadde det ikke vært flott om en ny lov gav et påbud om fullstendig forsegling fra fabrikk? Vi har det allerede på matprodukter, så hvorfor kan vi ikke ta dette positive konseptet og overføre det til elektroniske følsomme varer? :thumbup:

7949486[/snapback]

 

Eh, hvordan foreslår du at dette skal håndheves og/eller fungere i praksis? En maskin som vakuumforsegler koster ikke allverden. Samtlige butikker vil skaffe seg noe slikt. Den eneste endringen fra nåværende praksis vil være at evt. butikker vil ta et ekstra forseglingsskritt i sine varerutiner.

 

Når det gjelder tydelige bruksspor, er det bare å reklamere -- hva er problemet? Hvis man ikke greier å finne at varen er blitt brukt, og den fungerer, hva er problemet da? Man har sine 5 års reklamasjon uansett. Og det å kjøre memtest, mprime og badblocks er noe man gjør uansett, når man kjøper nye komponenter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...