Gå til innhold

Bare en prossessor i XP?

LadyKatie

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132
Etter et kort søk på Dell.no så fikk jeg opp disse resultatene: http://search.euro.dell.com/results.aspx?s...at=sup&x=13&y=9

7953403[/snapback]

Takk for hjelpen alle sammen!

Men hva gjør egentlig dual? Har den noen funksjon eller går det bare fortere?

7953519[/snapback]

I bunn og grunn er det eneste at det går raskere, Slik at hvis en feks. skal spille samtidig som en kjører en virus-scan, vil det ofte gå tregt med enkeltkjerne, mens med dobbelkjerne går det lettere. Fordi spillet bruker en kjerne og antivirusen bruker den andre.

Dette merker en ganske godt, sitter selv med en forholdsvis kraftig enkeltkjerne

( 3700+, 2,4Ghz stock) og hvis jeg gjør det samme som eksemplet over går det tregt, og spillet lagger veldig mye, Har gjort det samme på pcer med dobbelkjerne og jeg merket ikke at jeg faktisk skannet pcen for virus.

(finnes riktignok spill som støtter dobbelkjerne, men disse er ikke mange foreløpig)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Etter et kort søk på Dell.no så fikk jeg opp disse resultatene: http://search.euro.dell.com/results.aspx?s...at=sup&x=13&y=9

7953403[/snapback]

Takk for hjelpen alle sammen!

Men hva gjør egentlig dual? Har den noen funksjon eller går det bare fortere?

7953519[/snapback]

Hehe, ja det har en viktig funksjon.

1. En singel kjerne CPU vil KUN gjøre en ting om gangen, mens en dobbelkjerne kan gjøre to ting om gangen. Selv om det i noen sammenhenger kan føles som om singelkjerne prosessoren gjør mange ting samtidig, men det den egentlig gjør er at den bare bytter på å drive med de forskjellige oppgavene.

Har du en tung oppgave som prosessoren må løse. (f. eks dekomprimere/komprimere en fil) og samtidig noen mindre programmer, så ville den ene kjernen konsentrere seg om det tunge programmet mens resten av prosessoren kan holde på med de mindre programmene.

Kort sagt vil en dobbelkjerne kunne gjøre flere ting på en gang.

2. Noen få programmer og spill er såkalt "mutithreaded" somgjør at begge kjernene kan konsentrere seg om en enkelt oppgave, og er programmet så bra at det tar i bruk begge kjernene fullt ut så er det mulig å dobble ytelsen.

Du kan sammenligne en dual-core og en singel-core prosessor med en motorvei med to kjørefelt i hver retning, og en motorvei med et kjørefelt.

(Det kan kjøres flere biler på en gang (dobbelt så mange), og hvis den ene fila blir stengt pga "veiarbeid" så vil ikke trafikken stoppe opp)

På dataspråk blir da samme eksempel: (Det kan utføres dobbelt så mange oppgaver på en gang, og hvis den ene kjernen "stopper opp" (brukt opp hele sin kapasitet) så vil ikke PCen din stoppe opp)

Endret av andrull
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...