Gå til innhold

Bare en prossessor i XP?

LadyKatie

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette bestemmes under installasjonen av Windows.

Hvis setup-programmet detekterer feil HW-konfigurasjon, kan du ende opp med feil HAL-system (=HW Abstraction Layer) og dermed kun mulighet til å kjøre på den ene CPU'en.

Dette skjedde rett som det var med Pentium4 med mulighet for "hyperthreading". Dette kunne slås av og på i BIOS. Hvis du installerte XP med hyperthreading slått av, så kunne du ikke bare slå det på igjen etterpå - du måtte reinstallere XP for å få med support for hyperthreading.

Så, XP kan fint bruke 2 prosessorer. (Inkl. dual core CPU'er.)

Lenke til kommentar
Dette bestemmes under installasjonen av Windows.

Hvis setup-programmet detekterer feil HW-konfigurasjon, kan du ende opp med feil HAL-system (=HW Abstraction Layer) og dermed kun mulighet til å kjøre på den ene CPU'en.

Dette skjedde rett som det var med Pentium4 med mulighet for "hyperthreading". Dette kunne slås av og på i BIOS. Hvis du installerte XP med hyperthreading slått av, så kunne du ikke bare slå det på igjen etterpå - du måtte reinstallere XP for å få med support for hyperthreading.

Så, XP kan fint bruke 2 prosessorer. (Inkl. dual core CPU'er.)

7949527[/snapback]

Har en Pentium D 915 prossessor, med xp ferdig innstallert, kan jeg finne ut om den kjører på begge eller bare en?

Lenke til kommentar

Hvis du fyrer opp Windows Task Manager og velger Performance-tab'en, så ser du fort om du kjører med en eller to CPU'er.

Tror jeg, da. Ser du to, så er vel svaret gitt, ser du bare en, så kan du kanskje sjekke i Device Manager - jeg tror du har to oppføringer for CPU hvis du kjører to CPU'er.

Nå er jeg i hvert fall definitivt på en en-CPU-maskin.

Lenke til kommentar
Hvis du fyrer opp Windows Task Manager og velger Performance-tab'en, så ser du fort om du kjører med en eller to CPU'er.

Tror jeg, da. Ser du to, så er vel svaret gitt, ser du bare en, så kan du kanskje sjekke i Device Manager - jeg tror du har to oppføringer for CPU hvis du kjører to CPU'er.

Nå er jeg i hvert fall definitivt på en en-CPU-maskin.

7949715[/snapback]

er det den ctrl+alt+del? har den på norsk skjønner du!

Lenke til kommentar
Dårlig formulering av deg, da. Hva er egentlig problemet?

7950173[/snapback]

Jeg vil finne ut om programmene jeg kjører, er på enten en eller to prosesser!

7950245[/snapback]

Programmene du kjører? Da må du sjekke oppgavebehandling -> prosesser eller ha et feilsøkingsverktøy som typisk brukes under programvareutvikling.

Men det har jo ingenting med prosessorer å gjøre?

Lenke til kommentar
Er det sånn at xp kun bruker den ene prossessoeren? Hvordan får man da eventuelt utnyttet begge to? :blush:

7949481[/snapback]

1: tror du mener den ene prosessorKJERNEN

2: XP i seg selv bruker bare en kjerne per prosess, men en Dual core vil allikevel gi deg raskere system, hvor fu for eksempel scanner pcen samtidig som du surfer eller noe sånt. Det finnes forresten spill som støtter to eller flere kjerner, men det er veldig få.

Lenke til kommentar

7949891[/snapback]

Ja, er det ikke det, da?

7950105[/snapback]

hva skal jeg se etter for å finne ut om den kjører på en eller to prosesser?

7950130[/snapback]

ctrl+alt+del og velg ytelse, da vil du se en eller to grafer, har du to så er dual-core aktivert. (øverste grafen)

Lenke til kommentar

7949891[/snapback]

Ja, er det ikke det, da?

7950105[/snapback]

hva skal jeg se etter for å finne ut om den kjører på en eller to prosesser?

7950130[/snapback]

ctrl+alt+del og velg ytelse, da vil du se en eller to grafer, har du to så er dual-core aktivert. (øverste grafen)

7950654[/snapback]

får en " Bruk av Cpu" og "Bruk av vekselfil" er det den dere mener? Det er det eneste jeg får opp

Lenke til kommentar

To grønne streker ved siden av hverandre? eller to stk under hverandre?

Er det to stk under hverandre, så har du singlecore CPU, men er det to stk ved sidne av hverandre, og en under, så har du nok Dual Core eller en CPU med HT teknologi.

Den nederste viser hvor mye av PageFilen du bruker.

Lenke til kommentar
To grønne streker ved siden av hverandre? eller to stk under hverandre?

Er det to stk under hverandre, så har du singlecore CPU, men er det to stk ved sidne av hverandre, og en under, så har du nok Dual Core eller en CPU med HT teknologi.

Den nederste viser hvor mye av PageFilen du bruker.

7951081[/snapback]

Har kun to streker ovenfor hverandre! Hvordan får jeg brukt dual?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...