Gå til innhold

Stille bærbar datamaskin

havis

Anbefalte innlegg

Hei,

Vil kjøpe meg ny bærbar. Bruksområdet er skolearbeid, mail, surfing, litt spilling (CS, FM). DVD-brenner. Maksstørrelse på skjerm 14' og veie under 2,5 kg. Det viktigste er at den er støysvak.. Prisen ikke mye over 10000.

Har sett på Macbook og HP Pavilion dv2130.

Noen som har noen tips? :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
HP sine maskiner er utrolig stille ihvertfall :) vifta brukes ikke mye.

7949901[/snapback]

Hvor mange hp maskiner har du erfaring med da? for dette var en påstand som ikke holder mål.

Mange Hp produkter støyer veldig mye og det er nok mer skjelden med stille produkter fra Hp en støyende dessverre.

Lenke til kommentar

hmm. Noen som erfaring med støyen på HP dv2130?

Veit du om den Zepto er stille kehax? Hvordan er den prosessoren?

Det er det jeg frykter med macbook'n, veit det kun er intel gma 950 og det er vel ikke mye å skryte av...

Takker for innspill :D

Lenke til kommentar
Veit du om den Zepto er stille kehax? Hvordan er den prosessoren?

Takker for innspill :D

7950885[/snapback]

Den er dønn stille den. Jeg bruker den på skolen og har ennå ikke vært borti andre laptopper som støyer mindre enn denne bortsett fra mac. Du bør i allefall holde deg unna AMD om du vil ha en som lager minst mulig lyd. Alle laptopper jeg har vært borti som har AMD-cpu blåser vifta opp hele tiden for å kjøle ned under vanlig arbeide (surfing/word). Det er mange på skolen min som har laptopper med AMD.

Jeg anbefaler deg å velge en med Core Duo eller C2D.

Lenke til kommentar

Regner med at den er stille med strøm tilkoblet også? Den jeg har nå er nemlig stille når den gårpå batteri, men bråker veldig med strøm..

Leste at batteriet var dårlig. Har du standardbatteriet?

Hvilken harddisk har du 7200RPM?

Lenke til kommentar

Jeg kan også legge til at Zeptoen er støysvak når man gjør lette oppgaver som skolearbeid og div, men at den begynner å bråke litt når man spiller.

Ved hjelp av programmer slik som NHC (google det og du finner det) og driverinstillinger kan du lett stille inn hvor mye maskinen skal yte (og dermed bråke) på batteri eller strøm.

kehax har forøvrig 7200RPM harddisk hvis jeg ikke husker feil.

Lenke til kommentar

Er det slik at jo svakere prosessor jo mindre støy? Selvsagt mindre ytelse, men er usikker på hvor mye jeg egentlig trenger.

Vil en 5400RPM mindre enn 7200RPM?

Støyen er alfa omega for meg, ikke nødvendigvis ytelsen, så er litt usikker på Zepto'n.

Noen som har flere erfaringer med oppgitt HP og macbook?

Lenke til kommentar

Det sier seg litt selv at dess mindre ytelse dess mindre varmeutvikling dess mindre vifter dess mindre støy!

5400 er mer støysvak enn en 7200 disk!

Men når d er sagt: Eg sitter på en Inspiron 9400 med Core2Duo T7200 prosessor og et Go7900GS skjermkort, og maskinen er musestille!

Endret av Jotun
Lenke til kommentar
Hei,

Vil kjøpe meg ny bærbar. Bruksområdet er skolearbeid, mail, surfing, litt spilling (CS, FM). DVD-brenner. Maksstørrelse på skjerm 14' og veie under 2,5 kg. Det viktigste er at den er støysvak.. Prisen ikke mye over 10000.

Har sett på Macbook og HP Pavilion dv2130.

Noen som har noen tips?  :hmm:

7949380[/snapback]

Jeg vil råde deg til ikke å kjøpe HP..... dette pga, i min jobb som konstruktør har jeg selv og mange av mine kolegar som har brukter HP, og alle klager på at disse bråker for mye, :mad:

Det samme gjelder Acer... samma driten.... :thumbdown:

Har selv hatt Dell Inspiron "privat" disse er litt dyre men det er absolutt vært det når det gjelder støy VS ytelse.

En laptop blir jo aldri noe rå spille maskin, men en "inspiron 9400" gjør jobben helt greit :thumbup:

Endret av Tornado78
Lenke til kommentar
Mange Hp produkter støyer veldig mye og det er nok mer skjelden med stille produkter fra Hp en støyende dessverre.

7950284[/snapback]

jeg kan uttale meg om business serien til HP, nx og nc maskiner. De støyer unødvenig mye "out of the box", MEN så godt som alle disse maskiner kan enkelt gjøres lydløse med et viftestyringsprogram (her NHC). Det gjelder:

NC2400, NC4010*, NC6000*, NC6120, NC6220, NC6320, NC6400, NC8000*, NC8430

NX5000*, NX6110, NX6125, NX6310, NX6325*, NX7400, NX8220, NX9420

NW8240*, NW9440

TC4200, TC4400

N410C*, N620C*

* begrenset mulighet til å styre viftehastigheten, oppsett av vifteintervaller er mulig

Endret av mandela
Lenke til kommentar

hmm. Vil prøve å finne en bærbar som er stille i utgangspunktet.. Så nå står det vel egentlig mellom Zepto og Macbook..

En Dell i6400 hadde vært bra om den hadde vært mer "bærbar"..

Veit noen om andre bærbare som kan passe mitt bruk?

Takker for responsen, veldig nyttig :)

Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale Fujitsu-Siemens V3405 fordi:

- Den er meget støysvak.

- God batteritid på litt over 4 timer

- Forholdsvis liten og lett (2,4 kg)

- Lyssterk og klar 14" skjerm

Akkurat nå selger Komplett en versjon med Centrino Dual Core på 1.6GHz, 512MB ram, 80GB harddisk, Dual DVD-brenner, trådløst nettverkskort osv for bare 5795,-.

Til den prisen er V3405 et røverkjøp syns jeg.

Bare husk å kjøpe med en ekstra brikke på 512MB ram og oppgrader. Da får du en kraftig, stillegående og bra PC for ca 6200 kroner.

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=330923

Det finnes også en kraftigere modell som koster 7650,- hos Mamoz.no:

http://www.mamoz.no/produkt/VFY%3AAPED3405..._PRO_V3405.html

Forskjellen på denne i forhold til den på Komplett er Core 2 Duo cpu på 1.66GHz, 1GB ram og bluetooth.

For den billigste modellen: Fujitsu-Siemens selger en bluetooth-modul som passer inn under et lokk på maskinen. Koster kr. 265,- + mva.

Endret av joschram
Lenke til kommentar
Ja, det var jo en veldig bra pris på den..

Der er det også Intel GMA 950. Klarer maskinene med det CS 1.6?

7958212[/snapback]

Klarer gjør den, men går ikke glatt for å si det slik. Blir rundt 60-70 fps på 640x480 (Dette på en Tudra med 1,6ghz celeron da...) Vil på det sterkeste anbefale dedikert skjermkort med mindre du ikke spiller i det HELE tatt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...