LadyKatie Skrevet 15. februar 2007 Del Skrevet 15. februar 2007 Har nå prøvd meg litt på egen hånd mens 3dmark03 laster ned og jeg lurer altså på hva min klarer! Dell E520: PROSESSOR Intel® Viiv™ Pentium® D 915 Dual Core Processor (2.80GHz, 800MHz fsb, 2x2MB cache) redigere MINNE 1024MB Dual Channel DDR2 533MHz (2x512MB) Minne HARDDISK 160 GB 7200 o/min seriell ATA-harddisk med 8 MBDataBurst™ buffer OPTISK(E) STASJON(ER) 16X DVD+/-RW Drive redigere GRAFIKKORT 256MB ATI Radeon X1300 Pro graphics card redigere Har dere noe som helst formening om hva min svake PC greier? Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 15. februar 2007 Del Skrevet 15. februar 2007 Det går ikke ann å overklokke en dell pc. De har lagt inn sperre i Bios. Lenke til kommentar
LadyKatie Skrevet 15. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2007 Det går ikke ann å overklokke en dell pc. De har lagt inn sperre i Bios. 7949330[/snapback] Har da i hvert fall klart å klokke 16% til Tør ikke å gå lenger! Det går i hvert fall på min da! *tror jeg* Lenke til kommentar
Mads-b Skrevet 15. februar 2007 Del Skrevet 15. februar 2007 Vanskelig å se hva pcn tåler, men prøv deg fram, og sett opp resultatet som en graf som med frekvens som en funksjon av temperatur, og når grafen blir farlig bratt, stopper du. Ellers så kan du bare klokke i vei til tempen overstiger 50 grader på load. Lenke til kommentar
LadyKatie Skrevet 15. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2007 Vanskelig å se hva pcn tåler, men prøv deg fram, og sett opp resultatet som en graf som med frekvens som en funksjon av temperatur, og når grafen blir farlig bratt, stopper du. Ellers så kan du bare klokke i vei til tempen overstiger 50 grader på load. 7950216[/snapback] har everest, hvilken skal jeg se på for å finne temperraturen? eller er det noen andre programmer? Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 15. februar 2007 Del Skrevet 15. februar 2007 Kanskje du skal prøve CPUz? Lenke til kommentar
LadyKatie Skrevet 15. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2007 Kanskje du skal prøve CPUz? 7950271[/snapback] Det er ikke ett ptogram man må laste ned? kan du si meg hvordan jeg skal gjøre det? Lenke til kommentar
Nassuz Skrevet 16. februar 2007 Del Skrevet 16. februar 2007 Cpuz kan lastes ned HER Har du Everest kan du klikke på + tegnet ved siden av "maskinavn" øverst på venstre side. Da får du opp endel valg, trykk på "overclock" for å se div info bla. overklokk av cpu, fsb og minne. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 16. februar 2007 Del Skrevet 16. februar 2007 (endret) Det går ikke ann å overklokke en dell pc. De har lagt inn sperre i Bios. 7949330[/snapback] Har da i hvert fall klart å klokke 16% til Tør ikke å gå lenger! Det går i hvert fall på min da! *tror jeg* 7949389[/snapback] Hva er det du klokker.. tror du? (Nesten) Alle *skjermkort* kan klokkes.. Alle system (CPU/Mem/FSB) kan klokkes gitt at ditt hk har en PLL (klokkegenerator) som kan "manipulereres" via software som Clockgen/SetFSB. De fleste Dell-systemer er levert fra Dell slik at de (med god grunn) ikke kan klokkes. Dette er systemer som skal "brukes".. ikke klokkes.. (Og så er det noe om å sikre seg fra leverandør med tanke på hardware-relaterte problem pga. overklokking/overvolting). PS. @Nassuz Dell har ofte "disablet" helt mulighet til å avlese noesomhelst i Bios. Bestilte/konfigurerte en E521 for en nabo (eldre dame) igår. (med E4300). EverestUltimate fant en sensor... HD.. og det var alt. Forøvrig var jeg imponert over hvor stillegående, kraftig og god kjøleløsning for CPU Dell har laget for disse systemene (Presler/Core 2 Duo). Har hatt blandet erfaring med Dell opp gjennom åra (jobben), men dette systemet så riktig bra ut faktisk... Endret 16. februar 2007 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
Hellemyr Skrevet 16. februar 2007 Del Skrevet 16. februar 2007 Hva skal en eldre dame med en sånnen prosessor? :!: Mamma og pappas dell bråker ikke så veldig, med den er utroligt irritedendes, fordi viftene skifter hastighet rund hvert 3 sekund, så det blir så plagsomt å høre på. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 17. februar 2007 Del Skrevet 17. februar 2007 (endret) Hva skal en eldre dame med en sånnen prosessor? :!: Mamma og pappas dell bråker ikke så veldig, med den er utroligt irritedendes, fordi viftene skifter hastighet rund hvert 3 sekund, så det blir så plagsomt å høre på. 7959477[/snapback] Jo.. jeg fikk en liten sånn følelse av "perler for svin" når jeg startet opp og konfigurerte bruker(e)/software. Men: X2-alternativet fra Dell var noe dyrere... Pentium 4/D er uansett uaktuelt.. selv for de som ikke har peil' (så slem er jeg bare ikke. Ikke var de alternativene mye billigere heller) Og prisen var rett og slett bra... like over 7k inkludert OS, frakt.. og flatskjerm. Over 4k rimeligere enn det lokale IT-selskapet's "tilbud" for kommune-ansatte for tilsvarende maskin. (Litt sånn "kommune-korrupto" opplegg synes jeg). Jeg kunne godt tenkt meg å bygge selv/innkjøpt i deler for damen, men har allerede for mange prosjekter gående.. Derfor Dell.. Denne "riggen" er omtrent lydløs.. Vifte/kjøler er jo konfigurert for en "presler/prescott" så det er jo "overkill" på en uklokket E4300.. PS og edit: Glemte det i forrige tilsvar (til Nassuz): Det er jo egentlig litt genialt av Dell å "lobotomere" Bios. Ingen som kan bekymre seg over temperaturer.. Bare bruke PC'n.. Endret 17. februar 2007 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
csViRuS Skrevet 18. februar 2007 Del Skrevet 18. februar 2007 Dell kan vel ikke engang vise cputemp da biosen er såpass sperra, vertfall tilfelle med en venn av meg sin dell, og den er også helt oc låst...... Lenke til kommentar
LadyKatie Skrevet 18. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2007 Dell kan vel ikke engang vise cputemp da biosen er såpass sperra, vertfall tilfelle med en venn av meg sin dell, og den er også helt oc låst...... 7973273[/snapback] Det stemmer, kan ikke se CPU grader Lenke til kommentar
Anorshan Skrevet 19. februar 2007 Del Skrevet 19. februar 2007 jeg tror man kan ødelegge pc`en ved å klokke.. er ikke overklokke noe ulovlig? Lenke til kommentar
Morten K Skrevet 19. februar 2007 Del Skrevet 19. februar 2007 jeg tror man kan ødelegge pc`en ved å klokke.. er ikke overklokke noe ulovlig? 7977984[/snapback] Du kan risikere å ødelegge noe ja. Ulovlig er det absolutt ikke. Hvorfor skulle det egentlig være det? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 (endret) Dell kan vel ikke engang vise cputemp da biosen er såpass sperra, vertfall tilfelle med en venn av meg sin dell, og den er også helt oc låst...... 7973273[/snapback] Det stemmer, kan ikke se CPU grader 7973309[/snapback] Stemmer ikke alltid.. var litt rask over her... Her er data fra min "jobb-lapp" - Dell Latitude D620: PS. Og skjermkortet - Nvida Quadro NVS 110M Kan også klokkes betydelig... Endret 20. februar 2007 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå