Dr.X Skrevet 4. desember 2002 Del Skrevet 4. desember 2002 Heisann alle sammen ! Jeg har sitti her noen minutter og "tegna" ossen jeg har tenkt H20 opplegget mitt skal bli. Hva syns dere? Sjekk linken her ! Den vanntanken på toppen skal forresten forestille Aquatube fra http://www.aqua-computer.de som kommer på microplex snart !! Lenke til kommentar
HansHG Skrevet 4. desember 2002 Del Skrevet 4. desember 2002 Sikkert bra det der.... Terenger egentlig ikke to radiatorer. holder med en, så sparer du penger også. hvis du ikke skal ha kjempe peltier, eller klokke veldig mye. Vill du ikke har vifte-styring på de to 80mm bak ? Kan jo slås av de også, så kan du nesten ikke høre pc'n, bortsett fra PSU. Men ellers bra. Hva slags komponenter skal du bruke ? Lenke til kommentar
Zorro Skrevet 4. desember 2002 Del Skrevet 4. desember 2002 Ikke så gale forslag dette! Men, to-tre ting jeg ville forandret litt på er: 1. Forandre litt på rekkefølgen på kjølingen. CPU er viktigst og bør få det kaldeste vannet først, så GPU og til sist NB som er minst kritisk mht. kjøling. Det er riktignok ikke store temp. forskjell på vanntemp. før kontra vanntemp. etter CPU, men teoretisk så er det en forskjell og da burde altså den viktigste komponenten få vann først. 2. Ville ikke plassert radiatorene over hverandre, da den ene vil bli kjølt med den "varme" luften fra den andre radiatoren og teoretiskt er det en temperaturforskjell her også på lik linje med vannet. 3. På tegningen din synes deler av den øverste radiatoren å være over vannivået i vanntanken. Dette er heller ikke ideelt da radiatoren ikke blir fyllt helt opp med vann og radiatoren vil miste noe effekt. Dette er du sikkert klar over men ville bare gjøre deg oppmerksom på dette i tilfelle du ikke visste det... :smile: Lenke til kommentar
Dr.X Skrevet 4. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2002 Quote: Den 2002-12-04 21:47, skrev JungHanz:Sikkert bra det der....Terenger egentlig ikke to radiatorer. holder med en, så sparer du penger også. hvis du ikke skal ha kjempe peltier, eller klokke veldig mye.Vill du ikke har vifte-styring på de to 80mm bak ?Kan jo slås av de også, så kan du nesten ikke høre pc'n, bortsett fra PSU.Men ellers bra.Hva slags komponenter skal du bruke ? Alle blokkene skal være far DangerDen. Radiatoren er Black Ice Extreme og pumpa er Aqua Bee. Vanntanken er som sagt Aqua Tube med LED. Tygon slanger er et "must"... Ellers noe jeg har glemt? :razz: Lenke til kommentar
Dr.X Skrevet 4. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2002 Quote: 3. På tegningen din synes deler av den øverste radiatoren å være over vannivået i vanntanken. Dette er heller ikke ideelt da radiatoren ikke blir fyllt helt opp med vann og radiatoren vil miste noe effekt. Dette er du sikkert klar over men ville bare gjøre deg oppmerksom på dette i tilfelle du ikke visste det...:smile: Den skjønte jeg ikke helt! Hm... Lenke til kommentar
Lego Skrevet 4. desember 2002 Del Skrevet 4. desember 2002 Du burde ikke sette radiatoren slik du har satt dem, da den øverste radiatoren vil få varm lufft fra den nederste. Og da forsvinner nest poenget i å ha 2 radiatorer. For å få full utnyttelse av begge radiatorene, tror jeg den beste rekkefølgen er. Pumpe - radiator (1)- Cpu - Radiator (2) - chipsett/gpu. Men som sagt ikke ha radiatoren ovenfor hverandre slik, ta den heller på siden av hverandre. :smile: Ellers bra valg av blokker/radiator....Den tanken er forresten Drittøff :smile: Lenke til kommentar
Ancistrus84 Skrevet 5. desember 2002 Del Skrevet 5. desember 2002 Du trenger jo ikke og vannkjøle chipset egentlig da.. kjøpte meg en zalman nb kjøler fra micoplex som er litt stor, og da går det bra uten noen vifter eller lign... Lenke til kommentar
Dr.X Skrevet 5. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2002 God dag, Nå har jeg lagd en ny skisse. Den er litt bedre tror jeg. Jeg har seriekoblet CPU->GPU->CHipset fordi jeg ikke tror at vannet rekker å bli så veldig varmt for at jeg behøver å trekke inn den andre radiatoren etter CPU ! Hva mener dere? Sjekk 'n her Lenke til kommentar
Zorro Skrevet 5. desember 2002 Del Skrevet 5. desember 2002 Quote: Den 2002-12-04 22:25, skrev Dr.X: Quote: 3. På tegningen din synes deler av den øverste radiatoren å være over vannivået i vanntanken. Dette er heller ikke ideelt da radiatoren ikke blir fyllt helt opp med vann og radiatoren vil miste noe effekt. Dette er du sikkert klar over men ville bare gjøre deg oppmerksom på dette i tilfelle du ikke visste det... :smile: Den skjønte jeg ikke helt! Hm... Det jeg prøvde å forklare var at radiatoren må ligge under vannivået, ellers vil den ikke være fyllt opp av vann. Se ill.: Lenke til kommentar
Dr.X Skrevet 5. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2002 Quote: Det jeg prøvde å forklare var at radiatoren må ligge under vannivået, ellers vil den ikke være fyllt opp av vann.Se ill.: Ok! Det jeg bare gjør er å ta vifta _over_ radiatoren, sånn at den ligger noen cm under vannniveu. Ok, takk for tipset! Lenke til kommentar
Zorro Skrevet 5. desember 2002 Del Skrevet 5. desember 2002 Quote: Den 2002-12-05 16:14, skrev Dr.X:God dag,Nå har jeg lagd en ny skisse. Den er litt bedre tror jeg. Jeg har seriekoblet CPU->GPU->CHipset fordi jeg ikke tror at vannet rekker å bli så veldig varmt for at jeg behøver å trekke inn den andre radiatoren etter CPU ! Hva mener dere?Sjekk 'n her Ja, nå er løsningen din mye bedre :smile: Spesielt liker jeg at du har tatt hensyn til at varm luft stiger og derfor valgt å suge kall luft nedenfra for så å blåse den ut opp/bak. Bra! Plassering av radiator i en så liten sløyfe med så liten temp. forskjell som det er i en PC, tror jeg i praksis er nærmest likegyldig. (Plasseringsrekkefølge i forhold til andre komponenter vel og merke.) Men teoretisk bør radiatoren/e være plassert nærmest mulig før den/de komponentene som skal kjøles. Da er muligheten for at vannet i rør/slanger varmes opp av omgivelsene mindre. Men, dette gjelder kun hvis omgivelsene er varmere enn kjølevannet. Og det er det vanligvis i en PC... Lenke til kommentar
Dr.X Skrevet 5. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2002 Quote: Ja, nå er løsningen din mye bedre :smile: Spesielt liker jeg at du har tatt hensyn til at varm luft stiger og derfor valgt å suge kall luft nedenfra for så å blåse den ut opp/bak. Bra!Plassering av radiator i en så liten sløyfe med så liten temp. forskjell som det er i en PC, tror jeg i praksis er nærmest likegyldig. (Plasseringsrekkefølge i forhold til andre komponenter vel og merke.)Men teoretisk bør radiatoren/e være plassert nærmest mulig før den/de komponentene som skal kjøles. Da er muligheten for at vannet i rør/slanger varmes opp av omgivelsene mindre. Men, dette gjelder kun hvis omgivelsene er varmere enn kjølevannet. Og det er det vanligvis i en PC... Ok. Men vannet transporteres ganske fort gjennom slangene så jeg tror ikke at vannet rekker å bli noe særlig varmt før det kommer til blokka. Slangene har jo et par millimeters styrke også! Nja... Vet ikke hvor jeg ellers kunne plassere den !? Dr.X Lenke til kommentar
Zorro Skrevet 5. desember 2002 Del Skrevet 5. desember 2002 Ja, nettopp! I praksis vil plasseringen ha liten betydning for kjøleffekten. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5. desember 2002 Del Skrevet 5. desember 2002 Quote: ... H20 ... H-tyve? Ikke si at du ikke vet hva det egentlig skal stå og hva det betyr? Lenke til kommentar
Laka Skrevet 5. desember 2002 Del Skrevet 5. desember 2002 Vi lærte jo det på grunnskolen :smile: Lenke til kommentar
Dr.X Skrevet 5. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2002 Quote: Den 2002-12-05 17:24, skrev Zorro:Ja, nettopp! I praksis vil plasseringen ha liten betydning for kjøleffekten. Jepp! Lenke til kommentar
Dr.X Skrevet 5. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2002 En ting til jeg lurte på! Når jeg skal fylle systemet, ossen skal jeg gjøre det? Skru opp tanken på toppen og fylle på og vente til vannet har sunket til pumpa og da slå på pumpa? Bare pumpa først så klart :razz: Ellers noe man må huske på? Hvor mye om gangen? Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 5. desember 2002 Del Skrevet 5. desember 2002 Fyll opp systemet med så mye vann du klarer å få inn, sett på lokket på tanken igjen og start opp. når dette er startet opp og vannivået i tanken synker, åpener du lokket på tanken menst systemet er igang så fyller du etter med vann til all luft er kommet ut og tanken er full. Det er viktig å la pumpen gå menst du etterfyller og setter på lokket igjen, for hvist du stopper systemet med åpen tank kan du få tilbakeslag i tanken noe som resulterer i at det renner over. Lenke til kommentar
Dr.X Skrevet 5. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2002 Quote: Den 2002-12-05 21:40, skrev Snekker`n:Fyll opp systemet med så mye vann du klarer å få inn, sett på lokket på tanken igjen og start opp.når dette er startet opp og vannivået i tanken synker, åpener du lokket på tanken menst systemet er igang så fyller du etter med vann til all luft er kommet ut og tanken er full. Det er viktig å la pumpen gå menst du etterfyller og setter på lokket igjen, for hvist du stopper systemet med åpen tank kan du få tilbakeslag i tanken noe som resulterer i at det renner over. Takker, Snekker'n ! Akkurat den hjelpa jeg trengte! Noe annet man burde tenke på? Lenke til kommentar
Decron Skrevet 5. desember 2002 Del Skrevet 5. desember 2002 Hva gjør man når man har vanntank da? Mvh, D|S Member of NiP www.nip.net Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå