Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Bipolar stemningslidelse noen?

mushyn

Anbefalte innlegg

Jeg er ei jente på 21 som ganske nylig fikk diagnostisert bipolar lidelse (tidl kalt manisk-depressiv sykd) etter en langvarig alvorlig depresjon. Psykiateren ba meg se tilbake og fortelle om tidligere depressive episoder, og da kom vi fram til at jeg mest sannsynlig har levd med sykdommen siden jeg var 12 eller yngre.

Er det noen likesinnede her? finnes det noen forening? Hvordan takler dere sykdommen? Medisiner? Jeg ønsker så langt det er mulig å klare meg uten.

Håper på seriøse svar...

-Eirin

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, jeg har ei venninne som har fått diagnosen bipolar, og jeg (+ andre) trodde lenge at jeg også hadde det, men legene har putta diagnosen deprimert på meg.

Såvidt jeg kan huske så er vel bipolar lidelse kronisk? Og jeg veit at venninna mi ikke hadde klart seg uten medisiner. Hu går da på stemningsstabliserende og antidepressiva..

Foreninger kan du vel kanskje finne om du googler? Om du da ikke finner det, tviler jeg på at det finnes.

Skjønner godt at du vil klare deg uten medisiner (hvem vil ikke det?), men om du (og psykiater) ikke finner noen annen utvei, er det et fint alternatid, jeg veit at venninna mi er gla hu har finni medisiner som funker såpass bra. Og har nå etterhvert kommet til fred med seg sjøl og det faktum at hu sannsynligvis vil måtte bruke de resten av livet.. Dét er vel egentlig den vanskelige delen..

Lenke til kommentar
Jeg er ei jente på 21 som ganske nylig fikk diagnostisert bipolar lidelse (tidl kalt manisk-depressiv sykd) etter en langvarig alvorlig depresjon. Psykiateren ba meg se tilbake og fortelle om tidligere depressive episoder, og da kom vi fram til at jeg mest sannsynlig har levd med sykdommen siden jeg var 12 eller yngre.

Er det noen likesinnede her? finnes det noen forening? Hvordan takler dere sykdommen? Medisiner? Jeg ønsker så langt det er mulig å klare meg uten.

Håper på seriøse svar...

-Eirin

7948019[/snapback]

Denne sykdommen er forårsaket av dopamin/serotonin hormon ubalanse.

Dette er vist at genetisk arv kan fremkalle sykdommen.

Jeg synes at du tenker fornuftig med å holder deg ifra medisin, men jeg mener det er best at du bruker det.

Det hjelper deg bra mot "tunge dager."

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...