Gå til innhold

SV sin skolepolitikk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Mye bra i skolepolitikken? Kan du vise meg disse "bra" tingene?

7945904[/snapback]

 

Blant annet at de rydder opp der det skulle være problemer! ;)http://www.nrk.no/nyheter/innenriks/1.1695974

 

Samtidig så fører Sosialistisk Venstreparti en mye mer ansvarlig skolepolitikk, jeg merker meg at de tenker på hva elevene faktisk trives med i skolen, og lærer best av. Ikke hva som er best internasjonalt, som jeg fikk inntrykk av at Kristin Clemet hele tiden flagget rundt seg med i 2005. Så SV har en betydelig mer ansvarlig og ærlig skolepolitikk. En av de beste grunnene til å holde dem i regjering.

Lenke til kommentar
Mye bra i skolepolitikken? Kan du vise meg disse "bra" tingene?

7945904[/snapback]

 

Blant annet at de rydder opp der det skulle være problemer! ;)http://www.nrk.no/nyheter/innenriks/1.1695974

 

Samtidig så fører Sosialistisk Venstreparti en mye mer ansvarlig skolepolitikk, jeg merker meg at de tenker på hva elevene faktisk trives med i skolen, og lærer best av. Ikke hva som er best internasjonalt, som jeg fikk inntrykk av at Kristin Clemet hele tiden flagget rundt seg med i 2005. Så SV har en betydelig mer ansvarlig og ærlig skolepolitikk. En av de beste grunnene til å holde dem i regjering.

7945976[/snapback]

 

SV og SU går til sak på politikk som appellerer til små barn som ønsker å gjøre minst mulig på skolen, og få best karakterer av minst mulig arbeid. Dette er rett og slett skadelig for ungdomen når de kommer seg vekk fra den elendige enhetsskolen og opp på universitetsnivå. I voksenlivet må en selv ta ansvar for å lære seg det som er nødvendig. Synd at SV ønsker å syn flere puter som barna skal sove på i barneskolen. Jeg kunne tenkt meg et mye stramere system enn det som var når jeg gikk på ungdomsskolen.

Lenke til kommentar
Mye bra i skolepolitikken? Kan du vise meg disse "bra" tingene?

7945904[/snapback]

 

Blant annet at de rydder opp der det skulle være problemer! ;)http://www.nrk.no/nyheter/innenriks/1.1695974

 

Samtidig så fører Sosialistisk Venstreparti en mye mer ansvarlig skolepolitikk, jeg merker meg at de tenker på hva elevene faktisk trives med i skolen, og lærer best av. Ikke hva som er best internasjonalt, som jeg fikk inntrykk av at Kristin Clemet hele tiden flagget rundt seg med i 2005. Så SV har en betydelig mer ansvarlig og ærlig skolepolitikk. En av de beste grunnene til å holde dem i regjering.

7945976[/snapback]

 

Du er klar over hva ALLE høyere utdanningsinstitusjoner synes om "utdanningsministeren" som har fått kallenavnet "barnehageministeren"..? Flere trekk gjort av denne regjeringen med SV i spissen har vært direkte katastrofale for studenter ved høyere utdanningsinstitusjoner.

Lenke til kommentar
SV og SU går til sak på politikk som appellerer til små barn som ønsker å gjøre minst mulig på skolen, og få best karakterer av minst mulig arbeid. Dette er rett og slett skadelig for ungdomen når de kommer seg vekk fra den elendige enhetsskolen og opp på universitetsnivå. I voksenlivet må en selv ta ansvar for å lære seg det som er nødvendig. Synd at SV ønsker å syn flere puter som barna skal sove på i barneskolen. Jeg kunne tenkt meg et mye stramere system enn det som var når jeg gikk på ungdomsskolen.

7946181[/snapback]

 

På hvilken måte gjør de det? Det eneste du nevner er jo hva de gjør, men ingen konkrete eksempler.

Lenke til kommentar
SV og SU går til sak på politikk som appellerer til små barn som ønsker å gjøre minst mulig på skolen, og få best karakterer av minst mulig arbeid. Dette er rett og slett skadelig for ungdomen når de kommer seg vekk fra den elendige enhetsskolen og opp på universitetsnivå. I voksenlivet må en selv ta ansvar for å lære seg det som er nødvendig. Synd at SV ønsker å syn flere puter som barna skal sove på i barneskolen. Jeg kunne tenkt meg et mye stramere system enn det som var når jeg gikk på ungdomsskolen.

7946181[/snapback]

 

På hvilken måte gjør de det? Det eneste du nevner er jo hva de gjør, men ingen konkrete eksempler.

7946272[/snapback]

 

Tenker først og fremst på hvilken erfaring jeg har hatt med SUs representater opp igjennom årene. "Lei av å gjøre lekser?" var jo en gjengganger. Ellers så har vi de latterlige punktene som at elevene skal bestemme hva som skal læres, at en skal slutte å pugge, bort med prøver, eksamen osv. Mappevurdering er noe av det mest unødvendige en kan pålegge lærere som allerede har mer enn nok å stri med. SV kjører jo samme sørpa, bare litt mer moderat. Hvis noe slik rammer skolene kommer de til å gå rett i dass (en vei de allerede er på vei), og de som går ut av barneskolen kommer ikke til å ha nubbsjanse til å overleve første semester på universitet.

 

Regjeringens horrible dårlige satsning på forskning og høyere utdanning er jo også skremmende. Hvordan kan de kalle Norge for en "kunnskapsnasjon" når fokuset er på barnehagene? Kanskje de finner noen med lik mentalitet der, hvem vet...

Lenke til kommentar
Tenker først og fremst på hvilken erfaring jeg har hatt med SUs representater opp igjennom årene. "Lei av å gjøre lekser?" var jo en gjengganger. Ellers så har vi de latterlige punktene som at elevene skal bestemme hva som skal læres, at en skal slutte å pugge, bort med prøver, eksamen osv. Mappevurdering er noe av det mest unødvendige en kan pålegge lærere som allerede har mer enn nok å stri med. SV kjører jo samme sørpa, bare litt mer moderat. Hvis noe slik rammer skolene kommer de til å gå rett i dass (en vei de allerede er på vei), og de som går ut av barneskolen kommer ikke til å ha nubbsjanse til å overleve første semester på universitet.

 

Regjeringens horrible dårlige satsning på forskning og høyere utdanning er jo også skremmende. Hvordan kan de kalle Norge for en "kunnskapsnasjon" når fokuset er på barnehagene? Kanskje de finner noen med lik mentalitet der, hvem vet...

7946326[/snapback]

 

Blir først og fremst skremt av hvordan du latterliggjør barnehagepolitikken. Er du egentlig klar over hvor viktig barnehage er for barna, for å utvikle seg sosialt senere i livet? En god offentlig barnehage til alle norske barn er et av de beste midlene til å stimulere til lærelyst og skaper lyst om kunnskap for barna, samtidig som de kan lære av hverandre. Så det er så absolutt viktig å satse sterkt på barnehage. Det lo veldig mange av SV for da de begynte med det på 70 og 80-tallet, men det har vist seg senere å bli tatt mer alvorlig for folk ser hvor barna egentlig blir formet mest.

 

Også må vi altså skille en ting her. SU = Sosialistisk Ungdom. SV = Sosialistisk Venstreparti. Det er sistnevnte vi diskuterer, hva enn SU står for, så er ikke det dem som preger norsk skolepolitikk, det er SV. Men det stemmer at SV vil fjerne eksamen, og grunnen til det er at det er så utrolig urettferdig at en eneste dag skal ha så mye å bety for framtiden din. Jeg opplevde det sånn selv, men heldigvis fikk jeg okay karakterer, men det er mange som egentlig er flinke i de 190 skoledagene, men som ikke klarer å slå til ordentlig på eksamensdagen, da syns jeg det er så urettferdig at den ene dagen skal bety så mye, når man egentlig er så flink som man er, attpåtil så er det jo en ukjent sensor som setter karakteren, den vet ikke hvor flink du er de andre dagene, den bare tar deg på den ene dagen. Fryktelig urettferdig. SV vil heller at man skal ha flere prøver gjennom hele året - som skal bety noe, for da får du flere sjanser til å vise deg fra din beste side, og at det skal bli flere lærere per elev slik at den læreren har tid til å vurdere denne eleven ordentlig, istedenfor at vi ender opp i en slik situasjon der elevene må klare seg med bare en sånn kjapp tilbakemelding fra læreren, fordi læreren ikke har tid til å følge opp hver elev skikkelig.

Endret av PureJoy
Lenke til kommentar
Blir først og fremst skremt av hvordan du latterliggjør barnehagepolitikken. Er du egentlig klar over hvor viktig barnehage er for barna, for å utvikle seg sosialt senere i livet? En god offentlig barnehage til alle norske barn er et av de beste midlene til å stimulere til lærelyst og skaper lyst om kunnskap for barna, samtidig som de kan lære av hverandre. Så det er så absolutt viktig å satse sterkt på barnehage. Det lo veldig mange av SV for da de begynte med det på 70 og 80-tallet, men det har vist seg senere å bli tatt mer alvorlig for folk ser hvor barna egentlig blir formet mest.

 

Jeg var hos svart dagmamma, kan ikke se at jeg tapte stort på å ikke bli indoktrinert i en barnehage. De fleste av mine venner har ikke vært i barnehage, og ingen lider av fravær av lærelyst eller kunnskap. Nettopp fordi dette er et steg i livet hvor en lærer helt andre ting en akademiske ting. Du misforstår også poenget mitt (med vilje??), nemmelig at en ikke kan kalle Norge en kunnskapsnasjon når en fokuserer på noe så latterlig som barnehager.

 

Også må vi altså skille en ting her. SU = Sosialistisk Ungdom. SV = Sosialistisk Venstreparti. Det er sistnevnte vi diskuterer, hva enn SU står for, så er ikke det dem som preger norsk skolepolitikk, det er SV. Men det stemmer at SV vil fjerne eksamen, og grunnen til det er at det er så utrolig urettferdig at en eneste dag skal ha så mye å bety for framtiden din. Jeg opplevde det sånn selv, men heldigvis fikk jeg okay karakterer, men det er mange som egentlig er flinke i de 190 skoledagene, men som ikke klarer å slå til ordentlig på eksamensdagen, da syns jeg det er så urettferdig at den ene dagen skal bety så mye, når man egentlig er så flink som man er, attpåtil så er det jo en ukjent sensor som setter karakteren, den vet ikke hvor flink du er de andre dagene, den bare tar deg på den ene dagen. Fryktelig urettferdig. SV vil heller at man skal ha flere prøver gjennom hele året - som skal bety noe, for da får du flere sjanser til å vise deg fra din beste side, og at det skal bli flere lærere per elev slik at den læreren har tid til å vurdere denne eleven ordentlig, istedenfor at vi ender opp i en slik situasjon der elevene må klare seg med bare en sånn kjapp tilbakemelding fra læreren, fordi læreren ikke har tid til å følge opp hver elev skikkelig.

7946405[/snapback]

 

Såklart jeg skiller mellom SU og SV. Problemet er bare at SV står for akuratt det samme, bare i litt mer moderate former.

 

Argumentet ditt oser det også barnehagementalitet av. De som jobber jevnt over med fagene har ingen problemer med å gjøre det bra på eksamen. De som tar skippertak rett før eksamen og gjør det bra lærer iallefall noe før eksamen, noe de ikke ville gjort hvis de hadde sluppet å lære noe i det heletatt. Virker også som at du glemmer at eksamenskarakteren ikke teller så fryktelig mye. Standpunktskarakterer teller jo faktisk mer enn eksamenskarakterene tilsammen, og de blir satt av en lærer og ikke en "ukjent sensor".

 

Ellers tror jeg du aldri har snakket med en lærer om dette. Min mor er selv barneskolelærer og har vært det i over 20 år nå. Hun hadde aldri kunne tenkt seg å jobbe i en SV-skole, mest fordi hun mener at barna aldri ville ha lært noe i det heletatt. Det må kunne stilles krav til at kunnskapen sitter, noe den ikke vil gjøre hvis en har mange prøver som alle teller like mye. En har ikke fjernet denne "puggementaliteten" som fokuset ofte ligger på da. Da blir det jo bare at en må pugge litt oftere og samtidig glemme litt oftere.

Lenke til kommentar
Jeg var hos svart dagmamma, kan ikke se at jeg tapte stort på å ikke bli indoktrinert i en barnehage. De fleste av mine venner har ikke vært i barnehage, og ingen lider av fravær av lærelyst eller kunnskap. Nettopp fordi dette er et steg i livet hvor en lærer helt andre ting en akademiske ting. Du misforstår også poenget mitt (med vilje??), nemmelig at en ikke kan kalle Norge en kunnskapsnasjon når en fokuserer på noe så latterlig som barnehager.

Indoktrinert? :dontgetit:

Men såklart, alle utvikler seg forskjellig. Men målet til SV, og det mener jeg er en selvfølge, at alle skal ha tilbudet om å gå i barnehage, fordi et klart flertall av barna har dyrket sin sosiale samvær og kunnskapene sine ved å gå i en god offentlig barnehage. Det er veldig, veldig viktig for veldig mange barns framtid. Og bare fordi du, eller andre har gjort noe annet, er jo ikke noe argument for det flertallet av barna faktisk har utviklet seg gjennom.

 

Argumentet ditt oser det også barnehagementalitet av. De som jobber jevnt over med fagene har ingen problemer med å gjøre det bra på eksamen. De som tar skippertak rett før eksamen og gjør det bra lærer iallefall noe før eksamen, noe de ikke ville gjort hvis de hadde sluppet å lære noe i det heletatt. Virker også som at du glemmer at eksamenskarakteren ikke teller så fryktelig mye. Standpunktskarakterer teller jo faktisk mer enn eksamenskarakterene tilsammen, og de blir satt av en lærer og ikke en "ukjent sensor".

 

Ja, men eksamenskarakteren gir veldig innvirking i hva standpunktkarakteren skal være til slutt, det var det mange av elevene på den ungdomsskolen jeg gikk på som opplevde, og det er mange som har sagt at de har opplevd det senere også. Og jeg forstår ikke hvorfor du sier; "noe de ikke ville gjort hvis de hadde sluppet å lære noe i det heletatt"? Hvem har foreslått dette?

 

Ellers tror jeg du aldri har snakket med en lærer om dette. Min mor er selv barneskolelærer og har vært det i over 20 år nå. Hun hadde aldri kunne tenkt seg å jobbe i en SV-skole, mest fordi hun mener at barna aldri ville ha lært noe i det heletatt. Det må kunne stilles krav til at kunnskapen sitter, noe den ikke vil gjøre hvis en har mange prøver som alle teller like mye. En har ikke fjernet denne "puggementaliteten" som fokuset ofte ligger på da. Da blir det jo bare at en må pugge litt oftere og samtidig glemme litt oftere.

7946430[/snapback]

 

Ja, men du nevner moren din, men så har det seg slik at "37 prosent av norske lærere stemmer SV.."

Og jeg har snakket med læreren min flere ganger. Han er for eksamen, men han forstår godt eksempelet mitt fordi han opplever det samme med mange ungdomsskoleelever og videregåendeskole elever, at de rett og slett ikke får en rettferdig utgangspunkt, fordi en dag skal telle såpass mye, selvom de kanskje står sterkt i mange fag, men de klarer det ikke på eksamen, og jeg syns det er morsomt måten du på en måte framstiller det som om vi skulle vært roboter og at vi klarer det uansett om vi pugger osv., her kan man få jernteppe, man kan ha opplevd noe tragisk rett før eksamen som gjør at man ikke får tid eller klarer det ordentlig. Altså, man må ha hensyn til at vi er forskjellige og at vi ikke er perfekte til enhver tid. Jeg syns at vi derfor burde heller fokusere på å ha flere prøver i forskjellige fag flere ganger i løpet av hvert halvår, slik at den eleven får mange sjanser til å være flink, fordi poenget her er jo at vi skal gjøre alt vi kan for å få fram kunnskapen og det positive elevene har å levere. Det mener jeg er den beste måten å få gjort det på.

Lenke til kommentar
Jeg merker meg at PureJoy overser mine innsigelser når det gjelder høyere utdanning.

7946510[/snapback]

 

Bla. fordi du ikke nevnte konkrete eksempler. Blir veldig liten vits for meg å svare eller argumentere mot noe som du ikke bringer fram konkrete eksempler på.

Endret av PureJoy
Lenke til kommentar
Jeg merker meg at PureJoy overser mine innsigelser når det gjelder høyere utdanning.

7946510[/snapback]

 

Bla. fordi du ikke nevnte konkrete eksempler. Blir veldig liten vits for meg å svare eller argumentere mot noe som du ikke bringer fram konkrete eksempler på.

7946577[/snapback]

 

 

Pensjonsreform

Stipend/lån

Forskningsstøtte

Studentboliger

Støtte til utenlandsstudier..

 

Listen er relativt lang. Du får henge i.

Lenke til kommentar
Pensjonsreform

Stipend/lån

Forskningsstøtte

Studentboliger

Støtte til utenlandsstudier..

 

Listen er relativt lang. Du får henge i.

7946581[/snapback]

 

Men ulrikft, jeg aner jo ikke hva du mener SV har gjort som er negativt innenfor de nevnte, du bare nevner det, men du nevner jo ingen eksempler på hva SV faktisk har gjort innenfor de forskjellige, som du syns er positivt eller negativt. Her er det jo ingenting å argumentere mot.

Endret av PureJoy
Lenke til kommentar
Jeg var hos svart dagmamma, kan ikke se at jeg tapte stort på å ikke bli indoktrinert i en barnehage. De fleste av mine venner har ikke vært i barnehage, og ingen lider av fravær av lærelyst eller kunnskap. Nettopp fordi dette er et steg i livet hvor en lærer helt andre ting en akademiske ting. Du misforstår også poenget mitt (med vilje??), nemmelig at en ikke kan kalle Norge en kunnskapsnasjon når en fokuserer på noe så latterlig som barnehager.

Indoktrinert? :dontgetit:

Men såklart, alle utvikler seg forskjellig. Men målet til SV, og det mener jeg er en selvfølge, at alle skal ha tilbudet om å gå i barnehage, fordi et klart flertall av barna har dyrket sin sosiale samvær og kunnskapene sine ved å gå i en god offentlig barnehage. Det er veldig, veldig viktig for veldig mange barns framtid. Og bare fordi du, eller andre har gjort noe annet, er jo ikke noe argument for det flertallet av barna faktisk har utviklet seg gjennom.

 

Jeg har inntrykk av at det var mye mer vanlig før din tid at folk hadde barna sine hos dagmamma. De ferreste i min omgangskrets har vært hos barnehage, og enda ferre av de som er eldre enn meg. Barnehage er utrolig overvudert, sosiale evner får en i løpet av hele skoletiden, ikke i løpet av den lille tiden en er i barnehage.

 

Andre problemer med SVs poltikk på dette området er (såvidt jeg vet) at en ikke selv får velge hvilken barnehagen en vil sende barna sine på. Overformynderi på sitt værste, skal staten ha kontroll over barna dine også?

 

Argumentet ditt oser det også barnehagementalitet av. De som jobber jevnt over med fagene har ingen problemer med å gjøre det bra på eksamen. De som tar skippertak rett før eksamen og gjør det bra lærer iallefall noe før eksamen, noe de ikke ville gjort hvis de hadde sluppet å lære noe i det heletatt. Virker også som at du glemmer at eksamenskarakteren ikke teller så fryktelig mye. Standpunktskarakterer teller jo faktisk mer enn eksamenskarakterene tilsammen, og de blir satt av en lærer og ikke en "ukjent sensor".

 

Ja, men eksamenskarakteren gir veldig innvirking i hva standpunktkarakteren skal være til slutt, det var det mange av elevene på den ungdomsskolen jeg gikk på som opplevde, og det er mange som har sagt at de har opplevd det senere også. Og jeg forstår ikke hvorfor du sier; "noe de ikke ville gjort hvis de hadde sluppet å lære noe i det heletatt"? Hvem har foreslått dette?

 

Fravær av prøver, frister og slike ting fjerne initiativet til å pugge (lære). SV er for dette tullet.

 

Ellers telles eksamenskarakteren egentlig pent lite. I værste fall inngår den som en egen karaktert på vitnemålet ditt, ellers så inngår den prosentvis i det faget du har hatt eksamen i. Det er jo også slik at på barne-, ungdom- og vidregående skole så har en så og si ingen eksamener. 2 på ungdomsskolen (som inngår i standpunkt) 4-6 eksamener på VGS (som står som egne karakterer). Dette tilsvarer ca 2 semester (1 år) på universitet med antall eksamener. Det er fult mulig å gjøre det dårlig på disse eksamenene, og likevel ha et meget bra snitt. Argumentene som "kan få hjerneteppe", "blir stresset", "kan være syk", "ikke ha dagen" osv er argumenter som rett og slett ikke har noe med virkeligheten å gjøre. De som øver godt forran en eksamen vil ikke bli stresset, fordi de føler seg sikker på stoffet. De som har øvd jevnt over året på stoffet får heller ikke hjerneteppe, fordi stoffet sitter godt fra før.

 

Argumentene er som regel for at barn skal få mindre å gjøre på skolen, mindre ansvar noe som fører til mindre læring. Slår kanskje godt an hos barn, men i voksenverden er det katastrofalt.

 

Ellers tror jeg du aldri har snakket med en lærer om dette. Min mor er selv barneskolelærer og har vært det i over 20 år nå. Hun hadde aldri kunne tenkt seg å jobbe i en SV-skole, mest fordi hun mener at barna aldri ville ha lært noe i det heletatt. Det må kunne stilles krav til at kunnskapen sitter, noe den ikke vil gjøre hvis en har mange prøver som alle teller like mye. En har ikke fjernet denne "puggementaliteten" som fokuset ofte ligger på da. Da blir det jo bare at en må pugge litt oftere og samtidig glemme litt oftere.

7946430[/snapback]

 

Ja, men du nevner moren din, men så har det seg slik at "37 prosent av norske lærere stemmer SV.."

 

Moren min stemmer også SV ;)

 

Og jeg har snakket med læreren min flere ganger. Han er for eksamen, men han forstår godt eksempelet mitt fordi han opplever det samme med mange ungdomsskoleelever og videregåendeskole elever, at de rett og slett ikke får en rettferdig utgangspunkt, fordi en dag skal telle såpass mye, selvom de kanskje står sterkt i mange fag, men de klarer det ikke på eksamen, og jeg syns det er morsomt måten du på en måte framstiller det som om vi skulle vært roboter og at vi klarer det uansett om vi pugger osv., her kan man få jernteppe, man kan ha opplevd noe tragisk rett før eksamen som gjør at man ikke får tid eller klarer det ordentlig. Altså, man må ha hensyn til at vi er forskjellige og at vi ikke er perfekte til enhver tid. Jeg syns at vi derfor burde heller fokusere på å ha flere prøver i forskjellige fag flere ganger i løpet av hvert halvår, slik at den eleven får mange sjanser til å være flink, fordi poenget her er jo at vi skal gjøre alt vi kan for å få fram kunnskapen og det positive elevene har å levere. Det mener jeg er den beste måten å få gjort det på.

7946575[/snapback]

 

Men så teller ikke den dagen så utrolig mye. Argumentene dine er så søkt at det i bestefall kan beskrives som ekstreme enkelttilfeller. Statstikken viser jo uansett at en får de karakterene på eksamen som en får i standpunkt også, med en liten feilmargin såklart. Det er ingen grunn til å fjerne eksamen, annet enn at en vil at barn skal slutte å lære. Det må være press på de, for jeg husker selv hvilken mentalitet som eksisterte på skolen, og det var alt annet enn å gjøre det best mulig, og gjøre mest mulig.

Lenke til kommentar
Fravær av prøver, frister og slike ting fjerne initiativet til å pugge (lære). SV er for dette tullet.

 

Vel om tvang skal være grunnlaget i høyere utdanning så begynner jeg å lure, nettop en av de grunnleggende ting for folk med høyere utdanning er at de på fitt grunnlag kan lære og oppdatere seg,er det da ikke glimrende at de viser dette allerede under utdanningen :hmm:

Lenke til kommentar
Fravær av prøver, frister og slike ting fjerne initiativet til å pugge (lære). SV er for dette tullet.

 

Vel om tvang skal være grunnlaget i høyere utdanning så begynner jeg å lure, nettop en av de grunnleggende ting for folk med høyere utdanning er at de på fitt grunnlag kan lære og oppdatere seg,er det da ikke glimrende at de viser dette allerede under utdanningen :hmm:

7948826[/snapback]

 

Prøver, pugging og strikt innlæring er et grunnlag som NETTOPP bygger grunnfjellet som en mer fri høyere utdanning skal bygge på. Man får ikke gode arbeidsvaner og disiplin ut fra luft, man får det fra iherdig trening, denne treningen skal barneskole og ungdomsskole bidra med. Man skal lære å få gode arbeidsvaner, struktur og gode lesevaner.

Lenke til kommentar
Fravær av prøver, frister og slike ting fjerne initiativet til å pugge (lære). SV er for dette tullet.

 

Vel om tvang skal være grunnlaget i høyere utdanning så begynner jeg å lure, nettop en av de grunnleggende ting for folk med høyere utdanning er at de på fitt grunnlag kan lære og oppdatere seg,er det da ikke glimrende at de viser dette allerede under utdanningen :hmm:

7948826[/snapback]

 

Prøver, pugging og strikt innlæring er et grunnlag som NETTOPP bygger grunnfjellet som en mer fri høyere utdanning skal bygge på. Man får ikke gode arbeidsvaner og disiplin ut fra luft, man får det fra iherdig trening, denne treningen skal barneskole og ungdomsskole bidra med. Man skal lære å få gode arbeidsvaner, struktur og gode lesevaner.

7948842[/snapback]

 

Er helt enig i at barneskolen har dette,mitt poeng var at om ikke folk har lært seg selvdisiplin når de kommer til høyere utdanning så har de neppe noe der å gjøre.

At det skal stå så dårlig til at en må bruke tvang i høyere utdanning er for meg skremmende,det forstrer nemmelig mange dårlige ledere.

Lenke til kommentar
Fravær av prøver, frister og slike ting fjerne initiativet til å pugge (lære). SV er for dette tullet.

 

Vel om tvang skal være grunnlaget i høyere utdanning så begynner jeg å lure, nettop en av de grunnleggende ting for folk med høyere utdanning er at de på fitt grunnlag kan lære og oppdatere seg,er det da ikke glimrende at de viser dette allerede under utdanningen :hmm:

7948826[/snapback]

 

Høyere utdanning krever ikke tvang, og jeg påstår ikke at det skal være det i høyrere utdanning. Jeg reagerer sterkt når SV og sine likesinnede mener en skal ta vekk grunnlaget som en får fra skolen til å studere selvstendig. Virker for meg som om du blander kortene nå.

Lenke til kommentar
Fravær av prøver, frister og slike ting fjerne initiativet til å pugge (lære). SV er for dette tullet.

 

Vel om tvang skal være grunnlaget i høyere utdanning så begynner jeg å lure, nettop en av de grunnleggende ting for folk med høyere utdanning er at de på fitt grunnlag kan lære og oppdatere seg,er det da ikke glimrende at de viser dette allerede under utdanningen :hmm:

7948826[/snapback]

 

Høyere utdanning krever ikke tvang, og jeg påstår ikke at det skal være det i høyrere utdanning. Jeg reagerer sterkt når SV og sine likesinnede mener en skal ta vekk grunnlaget som en får fra skolen til å studere selvstendig. Virker for meg som om du blander kortene nå.

7950055[/snapback]

 

Nei jeg blander ikke kortene,jeg sier jeg er for tvang i barneskolen men mot det i høyere utdanning.

Men det inntrykket jeg fikk var at det var ment at dette burde være tvang i høyere utdanning om jeg tolket dette feil så beklager jeg selvsagt det :)

Lenke til kommentar

Jeg er for skikkelig undervisning jeg. Jeg opplevde "læring under eget ansvar" opplegget. Det sugde jo siden jeg da ikke gadd...

Tvang har heller aldri gjort noe positivt... makan, man mister totalt lysten jo.

 

Er også enig i at lekser (arbeid etter endt arbeidsdag) er noe skikkelig rævva opplegg. Du er trøtt og lei, så skal man gjøre arbeidet. Skolen var jo bare blablabla, nå gå hjem og løs disse oppgavene.

 

Opplæring i strukturert arbeid, gode lesevaner etc etc ... kan ikke huske å mottatt noe mer enn noen brosjyrer egentlig. Lærer overarbeidet fordi de jobber 24/7, ender opp med å gjøre minimum, og dette minimum er faktisk mye arbeid å få til. Personlig oppfølging?? 1 mattetime, skjønner ikke helt bæret, hele timen forsvinner i å rekke hånda og vente på læreren som hjelper deg 1 steg på veien. Lurer du på neste steg også? 50/50 om du får den hjelpen før timen er over.

 

Husker jeg var sinnsykt god i matte i 8kl .. .hvorfor? Fordi en lærer faktisk gadd å bry seg med å bruke tid på meg.

 

Prøver suger. Spesielt når du må lese til dem når du er lei og trøtt på ettermiddagen, og har du da vært gjennom et par uker med rekke-hånda-vente-få-lite-hjelp opplegg ... yess .... kult.

 

Eksamen? Du får en prøve, 6 spørsmål ... eller 10. Du kan ikke svare på noen av dem i særlig grad, men du kan faget sånn ok. wtf?? Uflaks, og det ganske destruktivt.

 

Folk lærer forskjellig, det har jeg lært siden. Skolen er faktisk ikke så veldig opptatt av dette. De kjører et løp som egentlig er kun tilpasset 1/3. Hadde opplæringen av folk vært litt bedre, så hadde folk prestert bedre. Hallo, den opplæringa jeg fikk i forsvaret var jo 100 ganger bedre enn skolen generellt. Det er flere kurs jeg har tatt i arbeidslivet som har vært bedre lagt opp.

 

Sier ikke at jeg støtter SV, for de har nok ikke mer peiling enn andre synsere. Men jeg er ikke enig i det opplegget som har vært ført, eller som føres idag, for den er for dårlig på alle måter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...