Gå til innhold

Flytte over rot-filsystem på ny disk

Paull

Anbefalte innlegg

Har en rimelig customized Ubuntu-installasjon på en disk, og har lyst å bytte ut disken med en ny en (som ikke større enn den nåværende), uten å måtte reinstallere alt.

Er det en relativt rett-fram måte å få til dette på? Ting som sockets etc. er jo ikke bare å kopiere med cp, og jeg ser for meg litt styr for å få MBR/partisjoner riktig.

Anyone ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes jo speilingsprogramvare, forhåpentligvis som du kan finne på direkte-CD-er, men det er jo alltids en risiko for at det ikke funker. Ta backup før du begynner, ihvertfall...

Men når du sier customized, mener du da selve installasjonen, eller bare ditt hjemmeområde? Det beste hadde jo vært å bare ta vare på ~ og reinstallere alt annet. Har du /home på en egen partisjon, forresten?

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Bare som follow-up, brukte metoden til jonepet og nå har jeg fått fikset det.

Støtte på to "problemer";

GRUB var ikke helt medgjørlig, og ville bare skrive "GRUB GRUB GRUB GRUB" ad infinitum. Fikset det ved å installere grub manuelt på nytt på ny-disken.

Filsystemet på den nye disken fikk samme størrelse som det hadde på den forrige, selv om partisjonen var over dobbelt så stor. Dette fikset jeg ved å bruke resize2fs.

Og nå ser det ut til at alt er i skjønneste orden :)

Takker for innspill, folkens!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...