Paull Skrevet 15. februar 2007 Del Skrevet 15. februar 2007 Har en rimelig customized Ubuntu-installasjon på en disk, og har lyst å bytte ut disken med en ny en (som ikke større enn den nåværende), uten å måtte reinstallere alt. Er det en relativt rett-fram måte å få til dette på? Ting som sockets etc. er jo ikke bare å kopiere med cp, og jeg ser for meg litt styr for å få MBR/partisjoner riktig. Anyone ? Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 15. februar 2007 Del Skrevet 15. februar 2007 Det finnes jo speilingsprogramvare, forhåpentligvis som du kan finne på direkte-CD-er, men det er jo alltids en risiko for at det ikke funker. Ta backup før du begynner, ihvertfall... Men når du sier customized, mener du da selve installasjonen, eller bare ditt hjemmeområde? Det beste hadde jo vært å bare ta vare på ~ og reinstallere alt annet. Har du /home på en egen partisjon, forresten? Lenke til kommentar
Paull Skrevet 15. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2007 Nei, /home er på samme partisjon, men det er alt av egenkompilerte libs, kernel, kernelmoduler osv. jeg vil ta vare på. Derfor jeg helst vil unngå reinstallasjon.. Har du et eksempel på et slikt speilingsprogram ? Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 15. februar 2007 Del Skrevet 15. februar 2007 sett opp den nye disken med dei partisjonane du ønsker (hint: bruk lvm) monter partisjonane og kopier over innholdet vist du har forandra partisjonsopsettet, så rett opp menu.lst og fstab bytt disk, og start opp med ein livecd elns installer grub på nytt. Lenke til kommentar
eppis Skrevet 15. februar 2007 Del Skrevet 15. februar 2007 G4L eller ghost4linux kan kansje hjelpe deg her... da kan du akkurat som Norton Ghost ta backup av hele systemet... jeg har ikke fått testet dette skikkelig så hvordan det faktisk funger må du gi tilbake melding om.. http://sourceforge.net/projects/g4l Lenke til kommentar
gxi Skrevet 15. februar 2007 Del Skrevet 15. februar 2007 hvis sda1 er gammel partisjon, og sdb1 er ny partisjon (som kan være større), kjører du bare dd if=/dev/sda1 of=/dev/sdb1 Så kjører du følgende for å overføre MBR: dd if=/dev/sda of=/dev/sdb bs=446 count=1 Lenke til kommentar
Paull Skrevet 25. april 2007 Forfatter Del Skrevet 25. april 2007 Bare som follow-up, brukte metoden til jonepet og nå har jeg fått fikset det. Støtte på to "problemer"; GRUB var ikke helt medgjørlig, og ville bare skrive "GRUB GRUB GRUB GRUB" ad infinitum. Fikset det ved å installere grub manuelt på nytt på ny-disken. Filsystemet på den nye disken fikk samme størrelse som det hadde på den forrige, selv om partisjonen var over dobbelt så stor. Dette fikset jeg ved å bruke resize2fs. Og nå ser det ut til at alt er i skjønneste orden Takker for innspill, folkens! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå