henjrn Skrevet 15. februar 2007 Del Skrevet 15. februar 2007 (endret) Si jeg har en tabell: Table1: - A (pk) - B - C - D - E Jeg vil kjøre en select hvor jeg får returnert de rader hvor f.eks C og D inneholder samme verdi i flere records. Med andre ord, så vil jeg kun ha returnert de record som har duplicate verdier i felt C og D. Noen som kan hjelpe meg?? Endret 15. februar 2007 av henjrn Lenke til kommentar
Wolverin Skrevet 16. februar 2007 Del Skrevet 16. februar 2007 Si jeg har en tabell:Table1: - A (pk) - B - C - D - E Jeg vil kjøre en select hvor jeg får returnert de rader hvor f.eks C og D inneholder samme verdi i flere records. Med andre ord, så vil jeg kun ha returnert de record som har duplicate verdier i felt C og D. Noen som kan hjelpe meg?? 7947604[/snapback] Ja, her skal du benytte deg av en snerten liten sak som heter Group by. select * from table1; A B C D ----- ---------- ---------- - 1 1 1 A 2 1 1 B 3 1 1 B slik ser tabellen jeg laget i all hast ut. For å finne de som har lik verdi i d, så skriver jeg da select d, count(*) from table1 group by d having count(*) >1 Resultatet blir da: D COUNT(*) - ---------- B 2 Da vet jeg at B er en verdi som går igjen i D feltet på 2 forekomster, for å finne hvilke 2 dette er, så skriver jeg. select a from table1 where d = 'B'; Resultat er da: A --- 2 3 Altså har post 2 og 3 duplikat verdi i D feltet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå