Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Når blir en straffesak foreldet?

^fmj

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 4 uker senere...

Men hva legger man egentlig i "foreldelse"? Dvs, når gjelder det fra? Når det straffbareforholdet fant sted? Gjelder det også etter at påtalemyndihetene har tatt ut tiltale men feks tiltalte ikke har møtt opp i retten eller til soning?

Lenke til kommentar
Men hva legger man egentlig i "foreldelse"? Dvs, når gjelder det fra? Når det straffbareforholdet fant sted?
Fristen for foreldelse regnes fra den dag det straffbare forhold er opphørt. Ved overtredelse av §§ 195 eller 196 skal fristen likevel regnes fra den dag fornærmede fyller 18 år.

Gjelder det også etter at påtalemyndihetene har tatt ut tiltale men feks tiltalte ikke har møtt opp i retten eller til soning?

8145935[/snapback]

Fristen for foreldelse avbrytes ved rettergangsskritt som medfører at den mistenkte får stilling som siktet. Skjer siktelsen ved utenrettslig erklæring eller ved utferdigelse av forelegg, avbrytes foreldelsesfristen ved meddelelse til mistenkte om at han er siktet. For slik meddelelse gjelder regelen i domstolsloven § 146 annet ledd tilsvarende.

Kilde: http://lovdata.no/all/tl-19020522-010-009.html

Endret av Sondre^^
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Lenge siden jeg fikk svar på denne men jeg ble plutselig usikker på tolkningen av lovene her :)

NB! Jeg er ikke jurist, snarer langt derfra. Jeg bare synes det er interessant å lese om :)

Ta utgangspunkt i OP's tanke rundt NOKAS saken.

Her har feks Toska lagt alle kortene på bordet i avhør. Men la oss si han ikke satt vareteksfengslet før rettsaken startet og at han gikk rundt som en fri mann.

Hvordan stiller foreldelse seg til denne situasjonen om Toska da plutselig skulle bli borte i 30 år og så komme tilbake? Vil da saken være foreldet selvom han i avhør har innrømmet straffeskyld og selvom han har blitt innkalt til retten men ikke møtt? Og fra når ville evt da foreldelse gjelde fra? Når lovbruddt (ranet) ble begått? Eller vil det være fra ikke-oppmøte i retten (for der ikke det også straffbart?)?

Jeg tolker foreldelse dit hen at foreldelse inntrår feks om politiet av en eller annen grunn roter og straffefølger personen forsent, men hvis politiet først har straffefulgt personen så vil foreldelse bortfalle?

Endret av jusreader
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...