Gå til innhold

Artikkel om Linux HTPC

Anbefalte innlegg

Hallo folkens!

Jeg planlegger å lage en artikkel om hvordan man setter sammen sitt eget lille mediesenter, basert på Linux.

Det bør koste under 5000 kroner, og all programvare må være gratis. EPG-en må være norsk, og det må være mer eller mindre samme funksjonalitet og funksjoner som Windows Media Center. Er det mulig?

Noen som kan hjelpe meg?

Lucas

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mitt tips er å hoppe i det, og så spørre her når du får problemer. Legg gjerne med info om hva du har forsøkt for å fikse det allerede :)

EDIT: Ah, du tenker på hardware og. Da blir det litt værre. Hva hadde du tenkt å få støttet? 2x tv kort, trådløs, lavt støynivå osv tipper jeg? tv kort kan jeg ingenting om, og trådløs har jeg bare litt erfaring med bærbar intel kort (som for det meste fungerer gull). Basis systemet bør gå greitt, gjerne google på "<komponent navn> linux" for å få et raskt hint hvordan det virker i praksis.

Endret av Terrasque
Lenke til kommentar

Hauppauge! sine PVR-kort skal være godt støttet i linux.

Flere tråder/poster om disse på forumet.

IrD kontrollere for fjernkontroller er jeg mer ukjent med.

Noen linker til inspirasjon:

The Linux HTPC Howto, navnet sier det meste. Jeg har vært innom der en gang i mellom når jeg har tygd på slike planer sjøl, og min oppfattning er at det er mye informasjon der og at den er meget god.

Building a Linux home media center, artikkel på linux.com.

MythTV, "den orginale" linux mediasenter platformen.

Freevo, en mediasenter platform.

KnoppMyth, en kombinasjon av Knoppix og MythTV.

GeeXboX, en spesial mediasenter distro.

SageTV, selger visstnok en ferdig mediasenter løsning til linux.

PS. utfra poster jeg har lest virker som om stigfjel har en del peil om emnet.

Mener han har satt opp en mediasenter løsning på en slackware-boks...

Endret av olefiver
Lenke til kommentar

Ser du også har spurt etter hardware i en annen tråd, men jeg velger å svare her.

Husk at når du skal sammenligne med Windows Media Center så gi begge løsningen like forutsetninger, selv om Linux kan kjøres godt på eldre hardware så behøver ikke det å bety at man MÅ gjøre det. Ferdige WMCE-maskiner koster som regel fra 10000,- og oppover..

Uansett hvilket operativsystem og programvare man velger er det en del ting man må bestemme seg for når man skal bygge en HTPC/MediaPC.

Man ønsker design (kabinett), god lagringsplass (HD), hastighet/oppgraderingsmuligheter/etc (CPU, HK og RAM), mulighet for flere samtidige opptak (TV-kort), tilkoblingsmuligheter (skjermkort), styring (fjernkontroll etc), støynivå, og så videre. For 5000,- kan du trolig bare velge å fokusere på én eller to av disse.

For å kunne gi noen flere tips så trenger vi uansett å vite hva du skal ta opp fra (innput), hva du skal vise på (output) og om du har noen andre behov eller ønsker.

Siden du ("...all programvare må være gratis.") tydeligvis skal kjøre Linux så er det også greit å sjekke at komponentene er godt støttet, slik Terrasque har skrevet over.

Min personlige erfaring er at Intel, AMD og Nvidia er trygt, mens Via, SIS, Ati og en del andre "billigkomponenter" kan skape problemer. (her er det sikkert ikke alle som er enige med meg..)

Ut i fra ditt ønske om "...samme funksjonalitet og funksjoner som Windows Media Center" tror jeg MythTV er det riktige valget. Norske menyer, norsk EPG og MER funksjonalitet enn WMCE.

Installasjon og oppsett av MythTV kan gjøres på flere måter. For deg er det nok aktuelt å bruke enten en guide for den distribusjonen du velger (som linken min i forrige post), eller med en "ferdig" distribusjon som KnoppMyth eller MythDora. De sistnevnte kan nok være raskere og enklere, mens ved å bruke en guide kan man lære mer, samt at man står litt friere til å spesialtilpasse oppsettet til egne behov.

Her har du en del spørsmål som må besvares før vi kan hjelpe videre.

-Kisp

Lenke til kommentar
Ser du også har spurt etter hardware i en annen tråd, men jeg velger å svare her.

Husk at når du skal sammenligne med Windows Media Center så gi begge løsningen like forutsetninger, selv om Linux kan kjøres godt på eldre hardware så behøver ikke det å bety at man MÅ gjøre det. Ferdige WMCE-maskiner koster som regel fra 10000,- og oppover..

Uansett hvilket operativsystem og programvare man velger er det en del ting man må bestemme seg for når man skal bygge en HTPC/MediaPC.

Man ønsker design (kabinett), god lagringsplass (HD), hastighet/oppgraderingsmuligheter/etc (CPU, HK og RAM), mulighet for flere samtidige opptak (TV-kort), tilkoblingsmuligheter (skjermkort), styring (fjernkontroll etc), støynivå, og så videre. For 5000,- kan du trolig bare velge å fokusere på én eller to av disse.

For å kunne gi noen flere tips så trenger vi uansett å vite hva du skal ta opp fra (innput), hva du skal vise på (output) og om du har noen andre behov eller ønsker.

Siden du ("...all programvare må være gratis.") tydeligvis skal kjøre Linux så er det også greit å sjekke at komponentene er godt støttet, slik Terrasque har skrevet over.

Min personlige erfaring er at Intel, AMD og Nvidia er trygt, mens Via, SIS, Ati og en del andre "billigkomponenter" kan skape problemer. (her er det sikkert ikke alle som er enige med meg..)

Ut i fra ditt ønske om "...samme funksjonalitet og funksjoner som Windows Media Center" tror jeg MythTV er det riktige valget. Norske menyer, norsk EPG og MER funksjonalitet enn WMCE.

Installasjon og oppsett av MythTV kan gjøres på flere måter. For deg er det nok aktuelt å bruke enten en guide for den distribusjonen du velger (som linken min i forrige post), eller med en "ferdig" distribusjon som KnoppMyth eller MythDora. De sistnevnte kan nok være raskere og enklere, mens ved å bruke en guide kan man lære mer, samt at man står litt friere til å spesialtilpasse oppsettet til egne behov.

Her har du en del spørsmål som må besvares før vi kan hjelpe videre.

-Kisp

7957156[/snapback]

Hei,

Nå har jeg et tentativt hardware-oppsett:

Antall Pris Totalt

Asus Pundit P1-AH2,nForce430+Geforce6150 ,Socket-AM2, VGA, GbLAN, Firewire, DDR2

Varenr.: 323513

Lagerstatus: 7 stk på lager 1399 1399

--------------------------------------------------------------------------------

--------------------------------------------------------------------------------

TwinMOS DDR2 PC5300 1024MB CL5 64M*8/16chip, 667MHz, 240pin

Varenr.: 313889

Lagerstatus: 100+ stk på lager 629 629

Samsung SpinPoint T166 320GB SATA2 16MB 7200RPM

Varenr.: 329043

Lagerstatus: 1000+ stk på lager 795 795

Samsung DVD-brenner SH-S182D IDE Black OEM

- Miljøgebyr 5 pr stk kommer i tillegg.Varenr.: 323876

Lagerstatus: 1000+ stk på lager 299 299

AMD Athlon 64 X2 3600+ 1.9GHz Socket AM2 1MB, BOXED m/vifte

Varenr.: 331451

Lagerstatus: 1000+ stk på lager 850 850

Hauppauge! WinTV-PVR-350, PCI, Nicam Stereo, S-Video out, Teletext

Varenr.: 117285

Lagerstatus: 18 stk på lager 1190 1190

Funker dette?

Lenke til kommentar

Kan ikke se noen grunner til at det ikke skal funke nei. Det eneste måtte være den barebonen, men etter et kjapt søk kan jeg ikke se at det skal by på de store problemene. Ser at den selges på Linuxbutikken, men om det betyr at det fungerer problemfritt vet jeg ikke. Her er en annen som prøver seg med Linux på samme barebonen.

Når det gjelder tv-kortet, fungerer Hauppauge-kortet knirkefritt med ivtv-driverne.

Når det gjelder Linux-distribusjon og mediacenter-program, kan jeg anbefale Ubuntu og MythTV. Du finner guider på https://help.ubuntu.com/community/MythTV. Hvis du installerer Ubuntu Edgy, følger du en av guidene her; mest sannsynlig enten Combined Backend Frontend eller Combined Backend, Frontend, & Regular Desktop.

Jeg kjører forøvrig Ubuntu Feisty Fawn på min MythTV-boks (se profil for specs). Denne versjonen av Ubuntu lanseres (etter planen) først i april, så for mange kan denne oppleves som svært ustabil nå. Jeg bruker den kun til MythTV og surfing og har ikke hatt noen problemer så langt. En av fordelene er at det er inkludert støtte for ivtv-driverne i 2.6.20-kjernen slik at man slipper å installere disse selv, men det er såpass enkelt i Edgy at det ikke bør by på noen problemer.

En ting som kanskje bør vurderes, er behovet for mer enn ett tv-kort. Jeg har Hauppauge PVR-500 med to tunere. Dette gjør at jeg kan ta opp ett program samtidig som jeg ser på tv, eller ta opp to program samtidig. Nå er det ikke noe i veien for å legge til flere tv-kort senere om behovet skulle melde seg.

Lenke til kommentar

Det at noe selges på Linuxbutikken betyr over hodet ikke at det fungerer med Linux. Linuxbutikken er en nettbutikk som alle andre og selger all hardware gjennom sin avtale med maskinvareleverandøren uavhengig av platform. Det at de kaller seg Linuxbutikken henger sammen med at det i gamle dager var et hovedfokus på å selge Linux-distribusjoner, bøker om linux og effekter.

Lenke til kommentar
Det at noe selges på Linuxbutikken betyr over hodet ikke at det fungerer med Linux. Linuxbutikken er en nettbutikk som alle andre og selger all hardware gjennom sin avtale med maskinvareleverandøren uavhengig av platform. Det at de kaller seg Linuxbutikken henger sammen med at det i gamle dager var et hovedfokus på å selge Linux-distribusjoner, bøker om linux og effekter.

7977406[/snapback]

OK, jeg regnet med det.

Lenke til kommentar
Hei,

Nå har jeg et tentativt hardware-oppsett:

[klipp]

Hauppauge! WinTV-PVR-350, PCI, Nicam Stereo, S-Video out, Teletext

[klipp]

Funker dette?

7975924[/snapback]

Hardwaren ser grei ut, men du burde velge et annet TV-kort. PVR-350 har TV-ut, noe du ikke skal trenge da dette er på hovedkortet. PVR-150 har én tuner og PVR-500 har to, begge kan leveres med MCE fjernkontroll og mottaker eller uten noe, samt at det også finnes en versjon av PVR-150 med Hauppauges egen fjernkontroll og mottaker.

MCE fjernkontroll og mottaker skal virke med Linux/MythTV, men jeg har bare prøvd Hauppauges egen som virker bra.

Selv har jeg tre tunere, PVR-500 + PVR-150, og selv da har jeg noen ganger opplevd å ikke ha nok.. :-)

Ut fra hardwaren du har satt opp, er det riktig å anta at du skal ta opp fra kabel og vise det på en CRT-TV med S-video?

-Kisp

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...