nikrus Skrevet 15. februar 2007 Del Skrevet 15. februar 2007 Heisann Vi har fått en oppgave på skolen å skrive litt om en teknologi som blir mye brukt i bedrifter i dag, derfor tenkte jeg at jeg skulle skrive litt om E-post. Men når jeg startet på oppgaven fant jeg ut hvor lite jeg egentlig viste, så det jeg lurer på er: Er det noen tekniske detaljer bak sending og mottak av E-post? Hvordan kan man forklare dette i en skoleoppgave uten at noen blir blåøyd? Setter pris på alle svar. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 15. februar 2007 Del Skrevet 15. februar 2007 (endret) E-post er en veldig simpel teknologi. Når du skal sende, kobler deg til SMTP-porten (default 25) på mottakers SMTP-server, og videre kan man nærmest snakke med serveren. Du kan faktisk gjøre det selv i kommandolinjen i Windows. Her er et eksempel på en "samtale" der en mail blir sendt. Det er egentlig ganske gøy å prøve selv. Ingen innlogging eller liknende er nødvendig. POP3 er også enkelt. Du logger inn på POP-serveren din, og får servert masse tekst når du bruker de riktige kommandoene. Eksempel. Du får creds når du stikker inn i kommandolinjen for å sjekke om du har fått mail. Endret 15. februar 2007 av endrebjorsvik Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 15. februar 2007 Del Skrevet 15. februar 2007 her kan du lese deg stor og klok på epost Lenke til kommentar
nikrus Skrevet 26. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2007 Takker! Har endelig blitt ferdig med oppgaven Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå