Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Må redde bilder og dokumenter!

Anbefalte innlegg

Jeg har kalrt å brenne ut harddisken i en image-fil, og lagt den over på en ekstern disk, men fortsatt er det like lite å finne der. Da er det vel lite vits i å kjøpe meg et eksternt kabinett? Gidder ikke bruke 300 kroner på noe jeg ikke trenger...

Nærmer meg en formatering frykter jeg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Prøvde du å starte opp Ubuntu ?

Jeg har tidligere hatt slike krasj, flere ganger faktisk, men har alltid klart

vha linux (Selv brukte jeg knoppix), å redde ut de dataene jeg trengte.

Ubuntu og knoppix booter fra CD'en, og kobler seg opp mot "windows"-disken din i "Read only" mode. Det vil ikke skade dataene som er på harddisken.

Du kan da kopiere ut de dataene du vil til en USB harddisk, evt sende de over nettverk til den andre laptopen.

Dette er absolutt verd ett forsøk.

Jeg kunne ikke se i fra postene som var om du hadde prøvd dette, bare at du hadde fått forslaget.

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar
Prøvde Ubuntu nå. Fant ingen partisjoner utenom CD'en der, så nå blir formatering løsningen. Uansett, takk for hjelpen. Nå får jeg ikke panikk neste gang det skjer  ;)

7951499[/snapback]

Du må mounte disken din ;)

Først oppretter du en mappe under media.

Åpne en terminal:

sudo mkdir /media/mindisk

Mount harddisken i mappen "mindisk"

sudo mount /dev/sda1 -t ntfs /media/mindisk

sda1 er harddisken din. Hvis du ikke har S-ATA disk (sda1), skriv hda1 istedet (PATA disk).

Har du mer en enn harddisk i maskinen, kan det hende at harddisken du vil mounte heter noe ala hdb1, eller sdb1.

For å finne din korrekte harddisk på en enkel måte, kan du kjøre "sudo gparted", som vil åpne et grafisk program og vise deg alle harddiskene i maskinen.

Lenke til kommentar
Ikke for å strø salt i såret. Dette er mer for å avverge katastrofer for alle andre som vil komme i samme situasjon. Løsningen er enkel: Backup av alle viktige filer, både bilder og dokumenter. Du kan ikke klage på Windows (kalle den "Windshit") når det er manglende backup som er den reelle årsaken til problemet ditt.

7946749[/snapback]

Så du mener (for å ta et eksempel) at det er lurt å ha med alle viktige komponenter i en bil når en er ute å kjører i tilfellet den skal gå i stykker, så har en backup... derifr kan eg kalle windows for windshit, iallefall i forhold til redhat og andre alternativer, dem bryter sjeldent sammen.. ser ikke at windows har blitt brukt som styresystemer på noe ting egentlig, det bryter jo lett sammen!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...