Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Må redde bilder og dokumenter!

Anbefalte innlegg

Da har det skjedd: Microsoft Windshite vil ikke starte opp. Helt plutselig skrudde maskinen seg av, og nå kommer jeg ikke lenger enn til Windows XP-logoen, før den rebooter av seg selv. Har satt inn XP-cd'en, og startet gjenopprettingskonsollen. Har funnet ut at det finnes et par (muligens) nyttige funksjoner der. Men jeg er livredd for å miste (min bedre halvdels) dokumenter og bilder.

Harddisken består av en partisjon, C:. Vil fixboot eller fixmbr ødelegge noe av det som ligger på partisjonen fra før av? Hva kan jeg gjøre for å redde det som ligger på harddisken? Alt jeg trenger er å få koblet til en ekstern disk slik at jeg får lagt over alt det viktigste.

For øvrig:

Disken ser helt tom ut

dir i gjenopprettingskonsollen gir meg feilmelding

chkdisk fungerer ikke

I det hele tatt virker det som om disken er tom, men det kan den vel umulig være? Vennligst hjelp en stakkars jente i nød. Bildene spesielt må reddes ut!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det enkleste hadde kanskje vært å sette harddisken i en annen maskin, hvis du har en annen maskin tilgjengelig da :)

edit:

Last eventuelt ned ubuntu (http://ubuntu.com), brenn på cd, stapp i maskina (livecd), og hent ut informasjonen via det, (Hvis du ikke har vært borti Linux før vil det kanskje bli noe vrient, men hvis du kan litt om saken:

Sleng opp en terminal

sudo mkdir /media/minharddisk

sudo mount /dev/dinharddisk1 -t ntfs /media/minharddisk

plukk filene.

Endret av Stian89
Lenke til kommentar
Det enkleste hadde kanskje vært å sette harddisken i en annen maskin, hvis du har en annen maskin tilgjengelig da :)

edit:

Last eventuelt ned ubuntu (http://ubuntu.com), brenn på cd, stapp i maskina (livecd), og hent ut informasjonen via det, (Hvis du ikke har vært borti Linux før vil det kanskje bli noe vrient, men hvis du kan litt om saken.)

Sleng opp en terminal

plukk filene.

7946392[/snapback]

Har en annen maskin, men det er en laptop (det også). Det hjelper meg vel lite?

Har så vidt vært borte i Linux. Får vel kanskje prøve det i morra, men hva mener du egentlig? Skal jeg boote Ubuntu på en cd, koble til ekstern harddisk, og legge over dokumenter?

Forresten, takk for svar :thumbup:

Lenke til kommentar

edit:

Last eventuelt ned ubuntu (http://ubuntu.com), brenn på cd, stapp i maskina (livecd), og hent ut informasjonen via det, (Hvis du ikke har vært borti Linux før vil det kanskje bli noe vrient, men hvis du kan litt om saken.)

Sleng opp en terminal

plukk filene.

7946392[/snapback]

Har en annen maskin, men det er en laptop (det også). Det hjelper meg vel lite?

Har så vidt vært borte i Linux. Får vel kanskje prøve det i morra, men hva mener du egentlig? Skal jeg boote Ubuntu på en cd, koble til ekstern harddisk, og legge over dokumenter?

Forresten, takk for svar :thumbup:

7946417[/snapback]

Var ikke klar over at du satt på laptop, så da option en ganske uaktuell. Du kan prøve ubuntu, mounte disken, koble til den eksterne og kopiere filene over til den.

Lenke til kommentar

Fixboot og fixmbr vil ikke gjøre noe som helst med data/partisjonene dine.

Chkdsk kan gjøre skader på data dine under vise forutsetninger.

Det kan være hva som helst til problemet.

Føler du å kjøre fixmbr og fixbooot du kan bare gjøre det, uansett advarsel du får.

Men har du prøvd å starte med F8 tasten (uten cdplate) slik at du kommer til advanserte settings?

Fra her kan du deaktivere startup programmer, og andre setnings, samt å prøve andre muligheter der?

Lenke til kommentar

Hvis dokumentene og bildene er viktige for deg eller den bedre halvdel, hadde jeg ikke tatt sjansen på å prøve å redde dette ut med et annet OS eller programvare. Noen ganger kan det lønne seg å kjøpe slike tjenester. Såvidt jeg vet har disse en "no cure - no pay"-policy, sånn at du ikke betaler noe hvis de ikke redder dataene dine. Ta en titt: http://www.reconsult.no/priv/

Lenke til kommentar

Ikke for å strø salt i såret. Dette er mer for å avverge katastrofer for alle andre som vil komme i samme situasjon. Løsningen er enkel: Backup av alle viktige filer, både bilder og dokumenter. Du kan ikke klage på Windows (kalle den "Windshit") når det er manglende backup som er den reelle årsaken til problemet ditt.

Lenke til kommentar

Takk for mange bra svar, men dessverre ser det ganske dårlig ut.. Har forsøkt å lage en boot-cd med GetDataBack, men den klarer bar eå gjenopprette 166MB fra disken. Er alt tapt da, eller finnes det noen andre (rimelige) utveier?

Lenke til kommentar
I trail versonen meg bekjent så kan man ikke kopiere ut dokumenter eller recovere filer.. man kan bare se hvilke filer som "kan" recoveres...

7948081[/snapback]

saken er vell at ho ikke kommer inn på windows?

det jeg ville gjort er å laste ned BART PE (genial program), lage boot-cd av BART PE, så kan du sende det over nettverket...

Lenke til kommentar
I trail versonen meg bekjent så kan man ikke kopiere ut dokumenter eller recovere filer.. man kan bare se hvilke filer som "kan" recoveres...

7948081[/snapback]

det jeg ville gjort er å laste ned BART PE (genial program), lage boot-cd av BART PE, så kan du sende det over nettverket...

7948153[/snapback]

Det jeg har prøvd. BartPE var virkelig genialt ja, til tross for at det ikke hjalp meg all verden :( Driver og tester ut diverse andre programmer nå, selv om jeg ikke helt vet hva jeg gjør. Har ikke lyst til å gi opp enda!

Lenke til kommentar

7948081[/snapback]

7948153[/snapback]

Det jeg har prøvd. BartPE var virkelig genialt ja, til tross for at det ikke hjalp meg all verden :( Driver og tester ut diverse andre programmer nå, selv om jeg ikke helt vet hva jeg gjør. Har ikke lyst til å gi opp enda!

7948231[/snapback]

Du burde faktisk ta ut disken, evnt få et service sted til å gjøre det for deg, koble disken opp mot en annen maskin. Jo mer du tukler med feilen, jo større er sjansen for at du mister vitale data.

Jeg hadde samme problem som deg engang, da starter jeg opp i sikkerhetsmodus og hentet ut filer som jeg la på min eksterne disk. Så fant jeg ut av det var en oppdatering til XP som hadde tulla til maskinen min, så jeg rullet den tilbake til et tidspunkt jeg viste at den hadde fungert bra. Ca 2 timer før jeg hadde fått oppdateringen. Når jeg da hadde gjort alt dette, kontrollerte jeg at overføringen av filer jeg ikke ville miste var OK. Deretter var det clean install med engang.

Du får ha lykke til! Det er verdens kjipeste jobb du gjør nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...