Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Finner ikke SATA diskene..

Anbefalte innlegg

Hei, har bygget ny maskin og har to nye Samsung SpinPoint T166 320GB SATA2 16MB 7200RPM disker. Problemet er at maskina ikke finner diskene, så jeg får ikke installert OS. Har sjekket at sata og strømkablene sitter som de skal og har testet uttaket mot en SATA brenner som blir registrert umiddelbart etter oppstart, noe som ihvertfall tyder på at kablene er ok. Har prøvd å sette jumper på 1.5gps mode, men det hjalp ikke. Har også satt jumper på Master mode uten resultat. Har dere noen gode råd?

Mvh,

Bjørnar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar:-) Hehehe, my bad, å kjøre master har visst lite for seg med SATA:-)

Kjører utgang 1 og har prøv å legge til drivere via floppy som ble kopiert fra cd'n som fulgte med hovedkorted. Får beskjed om at driverne er eldre enn de som ligger i windows cd'en jeg booter fra. Har prøvd å kjøre med og uten driverne, men med samme resultat. Har ikke flasha bios enda men det er rart om Asus P5B, P965, Socket-775, ATX, GbLAN, 6xSATAII, PCI-Ex16 skulle trenge en biosoppdatering for å finne diskene. Kan det være andre mulige løsninger?

Lenke til kommentar
Takk for svar:-) Hehehe, my bad, å kjøre master har visst lite for seg med SATA:-)

Kjører utgang 1 og har prøv å legge til drivere via floppy som ble kopiert fra cd'n som fulgte med hovedkorted. Får beskjed om at driverne er eldre enn de som ligger i windows cd'en jeg booter fra. Har prøvd å kjøre med og uten driverne, men med samme resultat. Har ikke flasha bios enda men det er rart om Asus P5B, P965, Socket-775, ATX, GbLAN, 6xSATAII, PCI-Ex16 skulle trenge en biosoppdatering for å finne diskene. Kan det være andre mulige løsninger?

7948496[/snapback]

Tror et par av sata portene ikke er bootbare. Gjelder hvertfall Dlx utgaven.

Pass på at du har satt SATA i IDE modus, ellers trenger du drivere.

Kommer diskene opp i bios?

Har du både JMicron og Intel SATA controllere? Prøv i så fall an av portene til den andre.

Lenke til kommentar

Hei, ja SATA står i IDE modus, auto detect, de kommer ikke opp i bios. Ja, har både JMicron og Intel SATA controllere. Forsøkte også JMicron tidligere i dag og det fungerte ikke. Prøvde også en ATA hd på ATA kabel uttaket hvor XP allerede var installert og den ble heller ikke detected. Nå skal det nevnes at jeg monterte HK rett på bakplaten uten spacers forrige dagen (første gang jeg monterte pc selv og var litt vel ivrig) og sannsynligvis kortsluttet CPU fan uttaket. Den registrerer iallefall ingenting som er koblet til CPU fan. Det samme kan ha hendt med IDE og SATA uttakene, men det rare er at SATA uttakene finner cd-rom'en min umiddelbart. Har desverre ikke mulighet til å teste SATA diskene på en annen maskin men det skal vel mye til at begge diskene ikke fungerer. Så det er godt mulig det er hovedkortet som svikter.

Endret av Barcode
Lenke til kommentar
Hei, har bygget ny maskin og har to nye Samsung SpinPoint T166 320GB SATA2 16MB 7200RPM disker. Problemet er at maskina ikke finner diskene, så jeg får ikke installert OS. Har sjekket at sata og strømkablene sitter som de skal og har testet uttaket mot en SATA brenner som blir registrert umiddelbart etter oppstart, noe som ihvertfall tyder på at kablene er ok. Har prøvd å sette jumper på 1.5gps mode, men det hjalp ikke. Har også satt jumper på Master mode uten resultat. Har dere noen gode råd?

Mvh,

Bjørnar

7946342[/snapback]

du får ikke installert windows sieru? husk at du må boote fra cd-rom første gangen du kjører diskene ... det gjør du i bios settingsa.....

har hatt lignend probs selv... åsså etter instalering av windows....

Lenke til kommentar

Hei, den registrerer heller ikke min IDE disk, den jeg nevnte som ATA ovenfor, mulig jeg blander standardene. Når jeg prøver å boote på IDE disken får jeg beskjed om at maskina ikke finner noen disk å boote på.

Jeg har forsøkt å boote på en windows cd og etter en liten stund mens den initialiserer filer får jeg beskjed om at den ikke finner noen harddisk installert og jeg må avbryte. Ikke lett å bli klok på det her.

Lenke til kommentar

Har du mulighet til å teste harddiskene (SATA-Diskene) i en annen PC ?

Test de med DINE kabler i så fall, bare for å få sjekket de også.

Jeg ser ikke bort i fra at du kan ha vært uheldig med hovedkortet ditt.

Dersom harddiskene virker i en annen PC så er det rimelig klart at hovedkortet mest sannsynlig er synderen.

Under installasjon av windows. trykket du F6 (tror det er det) for å laste

driverene til windows (SATA) ? Hvis ikke prøv å installer en gang til, men

denne gangen med å legge til driver.

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar

Hei, har desverre ikke mulighet til å sjekke de i en annen pc:-( Ville helt klart gjort det lettere å finne feilen. Ja, trykket F6 under installasjon og prøver å legge til drivere fra diskett, men får bare beskjed til slutt om at windows ikke finner noen hd installert:-(

Lenke til kommentar

Ok :(

Så du klarer ikke å finne hverken noen av SATA diskene dine, og heller

ikke en eldre PATA disk (Parallell ATA, bred flatkabel).

Men du finner CD/DVD spilleren, siden du kan starte installasjonen av windows ?

Dersom du har PATA disken på en annen kabel enn CD/DVD, kan du d prøve de på samme, selv om det ikke er et optimalt oppsett ?

EDIT: Kjapp du, for der kom det med kablene over ;)

Mvh,

Beej80

Endret av Beej80
Lenke til kommentar

høres ut som du har lagt feil feil driver på disketten..du har vel brukt "floppy 32"?

du har vel "enable raid" på alle diskene i bios?

når du trykker f6, kommer det opp at du må velge raid driver fra A: under installasjon?

husk å velge både "Controller" og "driver" vis det kommer 2 stk opp!

Edit: du har vel ikke slått på raid på pata istedenfor sata?

Endret av galaxee
Lenke til kommentar

Hehehe er kjapp fordi jeg begynner å bli desperat. Nei, finner ikke sata diskene eller pata disk med bred flat kabel. Jeg finner cd-rom som er en sata cd-rom så den blir registrert av sata kontrollerne. Hvis jeg forstår hva du mener jeg skal gjøre som neste steg riktig så er det ikke mulig å koble pata disken på samme kabel som cd-rom'en da dette er en sata disk.

Lenke til kommentar

Hei galaxee, vet ikke om jeg har brukt floppy 32 for jeg vet ikke hva det er, har bare brukt diskettstasjon A: som jeg får beskjed om under forsøk på installasjon av windows. Skal sjekke om CD'en som fulgte med hovedkortet har bare kontrollere eller kontroller og drivere. Mulig det bare er kontrollere, har ihvertfall ikke sett det står "driver" noe sted på de valgene jeg får som kan konfigureres til diskett, skal skrive av og poste her senere i dag hva jeg har å velge mellom.

Lenke til kommentar

Hei, når jeg booter på Asus cd'en så får jeg disse valgene om å

lage diskett til disse tre driverne:

Make Intel ICH8 32-bit AHCI/RAID Driver Disc

JMicron JMB36X 32bit AHCI/RAID Driver

JMicron JMB36X 32bit Vista AHCI/RAID Driver

Siden jeg skal kjøre XP har jeg prøvd å installere de to første som også må tilsvare den galaxee refererer til i linken over til Asus siden?

Jeg presser f6 og velger driver/kontroller jeg vil legge til, får beskjed om at den som ligger i windows er av nyere dato men velger å bruke den på disketten allikevel. Så etter en stund med initialisering av filer så får jeg beskjed om at den ikke finner noen hd installert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...