Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Fjerne Ventelo/Bluecom modem?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

En venn av meg er kunde hos Ventelo/Bluecom og sliter med ustabil linje elle noe.

Han mister internett mange ganger til dagen og må stadig resette modemet sier han.

Han har også en Linksys router etter modemet, og jeg tenkte derfor at vi kunne prøve å droppe selve modemet og sette router opp som modem.

 

Hvordan gjør man det?

Det skal ikke brukes PPoe eller hva det heter på Bluecom/Ventelo etter hva jeg forstår??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bluecom benytter seg av dynamisk ip (dhcp). Du kan ikke bruke en vanlig ruter som modem. Det ma eventuelt vaere et rutermodem i saafall.

7946345[/snapback]

 

 

Men de fleste Linksys routere kan du sette opp til dhcp. Så da burde det vel kunne gå tenker eg...

Han sitter med denne router hvis det er noen som kan gi meg svar:

Link til Router

Lenke til kommentar

ja men den vil ikke fungere dersom det ikke er et modem forran. Et rutermodem vil ikke fungere bak ey modem. Saa det er neppe et rutermodem du har. Det har ikke noe aa si om du kan velge tilkoblingtype. Dette er i alle rutere, slik at man eventuelt kan ha modem i bridge forran. Slik man har hos bluecom.

Endret av jonsogn
Lenke til kommentar
ja men den vil ikke fungere dersom det ikke er et modem forran. Et rutermodem vil ikke fungere bak en ruter. Saa det er neppe et rutermodem du har. Det har ikke noe aa si om du kan velge tilkoblingtype. Dette er i alle rutere, slik at man eventuelt kan ha modem i bridge forran. Slik man har hos bluecom.

7946494[/snapback]

 

 

Takker for superraske svar.... :dribble:

Okey, jeg skjønner hva du vil frem til. Men min plan var bare å prøve å få fjernet modemet for å se om det var det som var ustabilt. Han prater om at de skal sende et nytt modem til han osv..

Ja det stemmer at modemet står i bridge så det begrenser jo ikke stort. Men allikevel kan det jo være det som tuller til linja hans i ogmed at modemet må resettes veldig ofte.

Lenke til kommentar

Sjekk at det ikke er lang kabel fra hoveduttaket til modemet, eventuelt splitter dersom de har fasttelefon. Har de splitte saa bruk ogsaa kort kabel fra splitter til modem.

 

Ring isp og si dere har syncroniserings problemer og ustabil forbindelse. Be de legge opp en overvaaking paa linjen.

 

Kan vaere modemet hannes som er gammelt og graatt. Forsok med et annet modem. Pass paa at dere bruker et modem som er satt opp i bridge.

 

Bare hyggelig:)

Lenke til kommentar
Sjekk at det ikke er lang kabel fra hoveduttaket til modemet, eventuelt splitter dersom de har fasttelefon. Har de splitte saa bruk ogsaa kort kabel fra splitter til modem.

 

Ring isp og si dere har syncroniserings problemer og ustabil forbindelse. Be de legge opp en overvaaking paa linjen.

 

Kan vaere modemet hannes som er gammelt og graatt. Forsok med et annet modem. Pass paa at dere bruker et modem som er satt opp i bridge.

 

Bare hyggelig:)

7946538[/snapback]

 

Skal ta meg en tur innom han imorgen og kikke..

Så får vi se videre fremover hva som skjer.

 

Han har kommet sålangt at han har bestilt fra en annen leverandør samme dato som bindingen går ut, men det er noen måneder til. :hmm:

Lenke til kommentar

Jeg har problemer med min linje og, i gjennomsnitt 1-2 ganger i døgnet så forsvinner nettet litt i en periode som kan være mellom 1 minutt og 20 minutt. Jeg har da prøvd å feilsøke litt :p Og det jeg har kommet fram til er at gateway adressen til modemet mitt blir helt ekstremt ustabilt og har en ms på 1000ms til 4000ms, om jeg prøver å kjøre en tracert så får jeg timeout når jeg når gatewayen til bluecom. Jeg har 2 modem og det skjer med begge så jeg vet det ikke har noe med modem å gjøre. Har hatt planer om å ringe bluecom angående dette men har igrunn ikke giddet enda. Det eneste som er litt irriterende med det er at ip telefonen ofte faller ut når dette skjer.

Lenke til kommentar
Bluecom benytter seg av dynamisk ip (dhcp). Du kan ikke bruke en vanlig ruter som modem. Det ma eventuelt vaere et rutermodem i saafall.

7946345[/snapback]

 

 

Men de fleste Linksys routere kan du sette opp til dhcp. Så da burde det vel kunne gå tenker eg...

Han sitter med denne router hvis det er noen som kan gi meg svar:

Link til Router

7946476[/snapback]

Du kan ikke koble denne routeren direkte til ADSL-linjen uten modem. ADSL-linjen kjører sannsynligvis på ATM-protokollen mens routeren kjører Ethernet. Du må ha en eller annen dingseboms (modem) som konverterer signalene. Det er så langt jeg kan se ikke noe modem i routeren til vennen din.

Lenke til kommentar
Hvilken protokoll det er det vet jeg ikke men jeg vet at man kan velge mellom "inet dhcp" modus eller "bridged" mode som forsåvidt det samme bare at på dhcp mode så aktiverer du dhcp funksjonen i modemet som igjen deler ut intern ip på ditt nettverk

7949401[/snapback]

 

 

Hei. Leste i en annen tråd at Ventelo kjører med et oppsett som er: dynamisk ip over ATM. Hva det vil si aner eg ikke. :hmm:

 

Var hos min kamerat og satte opp det nye modemet han fikk fra Ventelo, skiftet også powersupply i samme slengen. Men linja detter like mye ut forde...

Så det jeg lurer på nå er....

Finnes det et enkelt windowsbasert program som han kan sette opp til å logge ping og loss over en lengre periode? Snakker da om et par dager.

Han vil logge dette og levere til Ventelo som en begrunnelse på hvorfor han kommer til å skifte ISP. (Han har fått tilbud om fiber.)

 

Takk for all hjelp så langt, og håper det er noen som kan hjelpe meg med den siste biten også :D

Lenke til kommentar

Jeg har vært i kontakt med bluecom angående dette og såvidt jeg har fått med meg så er ikke det at linjen faller ut et godt nok grunnlag til å få annulert et abonnement med bindingstid. Hadde linjen vært nede i lengre perioder så vil jeg tro det var litt annerledes :)

De feilsøker for øyeblikket da, så det kan jo være at det fikser seg snart. Si meg, har han / du bluecom i telenor sitt nett eller ekte bluecom? Jeg har via telenor nettet.

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

jeg har akkurat byttet til ventelo så jeg håper ikke de har store problemer. har selv kjøpt meg denne : DLINK 655 og hadde håpt jeg kunne bruke denne DIREKTE fra veggen? det sa nemlig selgeren som solgte meg Ventelo abo...

 

ps, har ikke gått 14 dager ennå så kan enda si opp ventelo :)

 

 

spørsmål : kan jeg ha denne rett fra veggen om jeg hadde hatt fiber internett?

Endret av Lord Hell
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...