Gå til innhold

Satanisme, Kristendom, fordommer. Les regler!

Anbefalte innlegg

Regler

Regler for denne tråden er kun her fordi vi ikke vil ha innlegg som lyder følgende og etc:

Satanisme! Dere tilber Satan! Benn!

Satanisme er feil! Satan! Død! Krig!

Kristendom er den eneste. BASTA!

Satan er vår gud, Gud er teit ...

Alt annet enn kristendom er bare lame!11!!1

Dere tar tenginga? Alle, og da mener jeg alle innleggene som skrives her, skal være av en verdig type.

Regler for posting

- Kverulere uten grunn, se overnevnte quoting

- Skrives fordi du mener du har rett og ser ned på alle andre.

- Bare komme med en mening og si at det er rett

- Begrunne ditt svar

- Lese hva andre mener, ikke abre for å bevise noe annet.

Da antar jeg at de som faktisk har lest disse reglene vil nå forstå alvoret i dette emnet og at det kan resultere i at posten blir slettet og brukeren advart/rapportert.

Da kan jeg begynne:

Det folk flest tror om satanisme, er jo kommet av alle fordommene mot dette. Som ingår i dyreofring, kirkebrenning og så videre. Greven, har blitt dratt inn i dette fori han drepte en person og tente på noen flotte kirker.

Sannheten er at i satanisme, tilber du INGEN guder. Du tilber ikke djevelen, eller satan eller hva du nå måtte kalle ham. Du er din egen gud. Du står selv for dine valg og det som skjer rundt det, eller skjebnen står for det. (enda et diskuterbart emne gitt).

Dersom noen har i det hele tatt lest litt om Greven, vil de ha sett at han ikke ser på seg selv som satanist. Han er faktisk ikke satanist i det hele tatt.

Satanisme har som andre religioner/livssyn, et sett med "regler" som du kan tolke på din måte, og velge å leve etter, eller bare som noen slags retningslinjer for deg.

De lyder som følgende:

1. Do not give opinions or advice unless you are asked.

2. Do not tell your troubles to others unless you are sure they want to hear them.

3. When in another’s lair, show him respect or else do not go there.

4. If a guest in your lair annoys you, treat him cruelly and without mercy.

5. Do not make sexual advances unless you are given the mating signal.

6. Do not take that which does not belong to you unless it is a burden to the other person and he cries out to be relieved.

7. Acknowledge the power of magic if you have employed it successfully to obtain your desires. If you deny the power of magic after having called upon it with success, you will lose all you have obtained.

8. Do not complain about anything to which you need not subject yourself.

9. Do not harm little children.

10. Do not kill non-human animals unless you are attacked or for your food.

11. When walking in open territory, bother no one. If someone bothers you, ask him to stop. If he does not stop, destroy him

Alle disse kan tolkes på din måte. Selv mener jeg at "regel" nr 11 er litt drøy og jeg ser ikke på den som om jeg må drepe, eller ødelegge den personen. Dvs at jeg tolker dem etter min egen måte.

Den sier også at du ALDRI skal skade dyr eller småbarn. Hva var det folk forbandt med satanisme? jo, ofring av dyr. Er det ikke litt rart når det står svart påå hvit at du ikke skal skade dyr da? Satanisme er en måte å være litt egoistisk på, eller tilbakeholden, på noen nivåer. Den blir ofte forbundet med "den ondenste av det onde" og alt det der, ærlig talt, tullet der som bare er sprøyt.

Kristendom. Jeg har ingenting imot kristendommen, men når folk blåser den opp i skyene og mener den er så bra, kan noen vennligst svare meg på noen spørsmål, eller ting som kommer opp i Moseboken. Er dette kristendom slik vi kjenner den i dag?

* Hver gang jeg brenner en okse som et offer vet jeg at dette gir en duft som behager Herren (3.Mosebok 1:9) Problemet er naboene.

* Jeg ønsker å selge min datter som slave (2. Mosebok 21:7) Med det prisnivået vi har i dag, hva mener du er en rett pris?

* I 3. Mosebok 24:44 står det klart at jeg kan eie både mannlige og kvinnelige slaver så lenge de er kjøpt fra et naboland. En venn av meg sier at dette gjelder bare for meksikanere, og ikke kanadiere. Her trenger jeg hjelp. Kan jeg eie kanadiere?

* Jeg har en nabo som insisterer på at han skal arbeide på sabatten. 2. Mosebok 35:2 er helt tydelig på at han skal drepes. Er jeg moralsk ansvarlig for å gjøre dette selv?

* En venn av meg mener at selv om det er en vederstyggelighet å spise skalldyr (3. Mosebok 11:10), så er homoseksualitet verre. Jeg er uenig. Hvem har rett?

* I 3.Mosebok 21:20 står det klart at jeg ikke må nærme meg Guds alter dersom jeg ser dårlig. Jeg må innrømme at jeg er nærsynt og bruker briller. Må synet mitt være helt perfekt, eller kan vi operere med litt slingringsmonn her?

* De fleste av vennene mine går til frisøren. De klipper håret på sidene og tar skjegget i kantene. Dette er tydelig en synd ifølge 3. Mosebok 19:27. Hvordan bør de straffes?

* Jeg har lest i 3.Mosebok 11:7-8 at jeg ikke må røre noen rester av en død gris fordi det gjør meg uren. Kan jeg allikevel spille amerikansk fotball dersom jeg har hansker på?

* Min onkel har en gård. Han synder mot 3.Mosebok 19:19 fordi han planter to ulike avlinger på samme jorde. Kona er ikke noe bedre fordi hun går med klær som er lagd av to ulike stofftyper (blanding av bomull og polyester). Han har også den uvanen at han banner mye. Er det virkelig nødvendig at vi samler hele byen bare for å steine dem (3.Mosebok 24:10-16)? Er det ikke like lett å brenne de til døde i et familieselskap slik vi pleier å gjøre med mennesker som ligger med sine slektninger (3.Mosebok 20:14)?

Det dere som har lest hele posten vil se, er at det er fordommer mot satanisme som gjør at folk ikke liker den og at kristendom ikke er helt perfekt. Så hvorfor forby satanistisk propaganda eller lignende når den enkelt og greit ikke sier noe om at de som klipper seg må dø, og at det er forbudt å gå me to typer stoff?

Selvfølgeli, det finnes "satanister" som brenner kirker og dreper alt de kommer over, men er det da virkelig vits å ødelegge et livssyn på grunn av det? Er islam forbudt? Er det forbudt med islamistisk propaganda rundt forbi? Kan en islamist miste jobben på grunn av sin religion?

Så vær så snille, neste gang dere hører om en satanist, ikke tenk på en 14-åring som går i svart og vil brenne kirker, fordi dette er ikke slik satanisme er.

Det kalles fordommer.

Endret av g@bb@
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil si at kristendom og islam (egentlig religion generelt) er mye mer voldelig og fordomsfult enn satanismen.

"Respekter, og bli respektert" er noe som går igjen i satanismen.

Selv er jeg ikke satanist, men jeg synes andre religioner og livssyn (utenom humanisme) er mye mer trangsynt og ignorant enn satanisme.

Sikkert elendig formulert, men jeg er trøtt og sliten. Good nite.

Lenke til kommentar

Veldig bra tråd, mye godt informativt. :)

Jeg er i mot (og er på en måte pålagt å være i mot) satanisme. Min bibel betegner satanismen som djeveldyrkning. Slik har i allefall jeg tolket den. Jeg er kristen, dermed skal jeg ikke ha andre guder.

Jeg mener det er galt å drepe, "destroy him" tolker jeg som å drepe. Bibelen sier at man ikke skal drepe, dagens samfunn tillater heller ikke drap.

Folk må få lov til å ha sitt eget livssyn/religion. Det jeg reagerer på er folk som går kledd i satanistiske symboler. Det synes jeg er både provoserende og truende.

Lenke til kommentar

Hvorfor syns du det er provoserede? Fordi du har blitt oppdratt med kristendom, og at satanisme er feil?

På den måten kan jo satanister igjen si at de føler kors og bibler som provoserende. Men som vi sikkert alle kan tenke oss, så hadde det nok ikke blitt på samme måten som med provokasjon for opp-ned-kors.

Lenke til kommentar
Hvorfor syns du det er provoserede? Fordi du har blitt oppdratt med kristendom, og at satanisme er feil?

På den måten kan jo satanister igjen si at de føler kors og bibler som provoserende. Men som vi sikkert alle kan tenke oss, så hadde det nok ikke blitt på samme måten som med provokasjon for opp-ned-kors.

7946291[/snapback]

Det stemmer faktisk. Jeg har hele tiden blitt oppdratt med kristendom, derfor ser jeg på satanisme som truende.

Slik jeg tenker:

Satanisme = Satan = Djevelen

"Jeg forsaker djevelen og alt hans vesen", derfor ser jeg på satanisme som truende. "Djevel" betyr motstander.

Jeg har en religion og forholde meg til. Jeg tror at om jeg konverterer til en annen religion så vil jeg ikke komme til himmelen. Jeg vil aldri forlate min religion, det er min barndomstro. Ingen må komme å si at den er feil.

Lenke til kommentar

Jeg syns det er bra at du har funnet en religion som du skal være med!

Og at du respekterer andres valg og religioner!

Og så har jeg bare et lite spørsmål:

Syns du satanisme er feil fordi du er oppdratt med at andre har sagt det, eller syns du synspunktene til satanisme er feil?

Endret av g@bb@
Lenke til kommentar

Vel, så lenge jeg kan si min mening om det, og de jeg snakker med respektereer det jeg sier og den jeg er, tror jeg de fleste vil si at de syns den er feil, mest på grunn av fordommer.

Og en liten ting til: Satanisme tilber ikke guder. Satan eller djevelen er ikke en gud for dem. Du er din egen gud, du kan kalle det Du er din egen lykkes smed.

Endret av g@bb@
Lenke til kommentar

Studerte ikke akkurat posten din g@bb@, men kunne ikke finne noe om det faktum at satanister ikke dyrker djevelen. De skal hvertfall ikke gjøre det. I følge satanismen er den kristne Satan/Lucifer/Djevelen etc og helvete like mye oppspinn som Gud og himmelen er. Og det er her alle som ikke kjenner til satansimen sliter.

De som dyrker djevelen kalles djeveldyrkere, men de som følger LeVey sine filosofiske meninger kalles satanister. Det er en forrandring som har skjedd etter at LaVey sine meninger har begynnt å bli mer og mer populært og kjent opp gjennom de siste 20 årene. Denne forrandringen i ordbruken er ikke 'offisiell', man kan liksom ikke finne forskjellen i f.eks ordbøkene. Men etter å ha diskutert saken en del er det slik de fleste med peiling snakker.

For noen er dette ekstremt vanskelig å forstå.

"Men hvorfor kaller de seg satanister hvis de ikke dyrker djevelen, det er jo helt sprøtt!".

Og ja det er helt sprøtt, men dere må bare akseptere det! I 2007 går det ann å kalle seg for satanist uten å dyrke djevelen! Bare få det inn i hodet! Det går ann!

"Ja men... Nei... Det er jo helt teit jo..."

JEG VET DET ER TEIT! MEN DET BETYR IKKE AT DET BLIR MINDRE VIRKELIG AV DEN GRUNN!

Kan tenke meg at eilertsen vil måtte bruke et par timer med har betenkningstid før han helt forstår det, men det er ikke så veldig vanskelig. Anton LaVey klarte å stjele navnet 'satanisme' og bruke det på sin filosofi. Og fjernet dermed ordets sammenheng med djeveldyrking.

Endret av LunarPoet
Lenke til kommentar

Jeg er også kristen, men jeg aksepterer at folk skal velge selv hva de vil tro på. Min tro går ut på at vi er plassert på jorden for å ha fri vilje og innrette oss som vi vil. Mange av de bibelsitatene du (g@bb@) viser til mener jeg skal leses som bilder. Det åpner da igjen for ganske fri tolkning, selvfølgelig, men jeg tror ikke bibelen direkte oppfordrer til vold. "Du skal elske din neste" står det som kjent i de ti bud. Mange er skeptiske til kristendommen fordi det forbindes med hjernevasking og naivitet, men det synes jeg blir helt feil. Det finnes helt klart varianter og sekter som kjører full nazi-stil (disiplin), men som alt annet så er dette bare feiltolkninger i følge kristendommen. Å være kristen handler for meg om å være åpen, livsglad og vennlig. Jeg føler ikke jeg går glipp av "det gode liv" ved å være kristen, sammenlignet med mine ikke-kristne venner.

Lenke til kommentar

hei du..

ser du har funnet en del saker og ting på nettet og satt dem opp uten "quote"..

som feks de-11-bud og disse henvisningene til israelsfolket leveregeler for 3-4000 år tilbake. artige kommentarer du har funnet der.

hva ville du SELV sagt i de ulike punktene?

har DU lest de nevnte "frasene" selv og evnt sett dem i sammenheng med både kapitler, historie, og tidspunkt? (jeg holder selv på å lese gjennom disse skriftstedene i bibelen og jeg må si at gjeeeesp, det er trøtte greier. men du har jo tatt ting helt ut av konteksten. (mye likt en gruppe mennesker som stadig banker på dørene hos folk :D )

har du også noen sidereferanser til steder hvor du har "klipt og limt" fra?

for ordens skyld så må jeg bare få sagt slik at alle som skulle være i tvil.

når Jesus kom hit, så kom han for å oppfylle "loven" (en lov som ikke noe menneske klarte å følge 100%) etter at Jesus kom gjelder ikke lenger den gamle moseloven med ofringer for sykdom, avling, skade på hus osv.

det som gjelder er noe helt annet.

(som ikke jeg tør å skrive her nå for da blir innlegget mitt slettet visstnok).

når jeg tenker på en satanist så tenker jeg først og fremst at det må være en person som er innerlig sint på "systemet" og som har valgt å leve et mer egoistisk liv som er reflektert over på en helt annen måte en hva som er "normen".

kristne blir lært til å "gi sitt liv for andre", mens satanismens grunnprinsipper sier at du helst skal holde deg for deg selv og ikke hjelpe andre.

jeg kjenner ikke mange satanister men jeg tror ikke det finnes en person som kaller seg satanist som står stille og ser på når en eldre dame faller på gata.

jeg tror han/hun vil være minst like kjapp til å hjelpe til som alle andre.

det som dog er litt bekymringsfult er hvordan man som satanist blir oppfordret til å holde sine problemer for seg selv og ikke dele det med noen. tikkende bombe?

"kristendommen" er langt fra perfekt.

men hva er perfekt egentlig? og hvor langt er satanisme fra det perfekte kontra kristenlivet?

til slutt.. ordene "kristendommen" og "kristenheten" er noen ord som tydelig begynner å bli stadig mer stagmitiserende og som putter alt fra mormonere, jehovas vitner, lutheranere, protestanter, katolikker osv i samme bås.

det er viktig for folk å vite at det finnes flere ulike religionsretninger innenfor "kristendommen". og de færreste kristne mennekser vil kunne se seg selv i noen som helst av disse båsene.

veldig enig med det steffen sier om at "kristne" er frie, godlynte ålrite folk. samme som de fleste "satanister".

religiøse fanatikere derimot, både av såkalt kristne og såkalt satanister, burde bli utelatt fra slike diskusjoner, da disse ikke på noen som helst måte er representative.

Lenke til kommentar
Kan tenke meg at eilertsen vil måtte bruke et par timer med har betenkningstid før han helt forstår det, men det er ikke så veldig vanskelig. Anton LaVey klarte å stjele navnet 'satanisme' og bruke det på sin filosofi. Og fjernet dermed ordets sammenheng med djeveldyrking.

Det er slik det er for meg, det er vanskelig å endre på det. Min religion står sterkere enn samfunnsvitenskap, derfor blir det naturlig.

Lenke til kommentar

Vel, Djismen, når du spør hva jeg ville sagt i de synspunktene, så syns jeg de som omtales i kristendommen er helt greie. Alle de 10-budene er ikke noe som jeg følger, eller hater. Står likegyldig ovenfor dem.

Det når du sier at jeg har tatt ting helt ut av konteksten, stemmer. Det viser bare det jeg prøver å få frem, nemlig at sammfunnet er fullt av fordommer mot satanisme, fordi en eller annen har gjort noe galt og sagt han var litt satanistisk.

Og hvorfor mener du at fanatikere ikke burde bli representert her? De har vel en like stor rett som oss å si sin mening?

Lenke til kommentar
Det jeg reagerer på er folk som går kledd i satanistiske symboler. Det synes jeg er både provoserende og truende.

7946273[/snapback]

Hvorfor er det som er truende? Du leser over hva satanisme står for, og da burde de forstå at det ikke er noe farlig. Og hvorfor er det provoserende? Mener du at hver eneste person som har noe imot kristendommen skal holde kjeft, siden det er provoserende? Det er religionsfrihet i Norge, og det betyr at en satanist (og en helt vanlig person) kan gå med symboler som symboliserer Satanisme uten at dere kan gjøre noe med det?

Og en satanist eller ateist vil kanskje finne kors og bibler provoserende. Hva skal vi gjøre med det? Synes du det er rettferdig? Så hvis satanister ikke får lov til å gjøre noe som symboliserer deres tro, så er det helt rimelig at kristne heller ikke får lov til å gjøre noe slikt. Det vil si nedriving av alle kirker og brenning av bibler. Er det det du vil?

Ingen må komme å si at den er feil.

7946329[/snapback]

Så en som ikke deler din religion eller tro har ikke rett til å gå opp til deg å si at det er feil? Er det en lov?

"Du skal elske din neste" står det som kjent i de ti bud.

7946482[/snapback]

Det står også at "Hvis en mann har seg med en annen mann slik som han har seg med en kvinne, skal du knuse han". Kristendommen har like mye "ondt" i seg som satanismen, og den har spilt mer blod.

kristne blir lært til å "gi sitt liv for andre", mens satanismens grunnprinsipper sier at du helst skal holde deg for deg selv og ikke hjelpe andre.

7948799[/snapback]

Det står ikke noe om det. Jeg er ganske sikker på at du følger en del av de satanistiske reglene uten at du vet om det.

Dette er en flott tråd. Jeg kan ikke kalle meg selv en satanist, selv om jeg synes at mange av budene i Satanismen gir mening. Dessverre vil det nok alltid være fordommer mot Satanismen fordi befolkningen har allerede bestemt seg for hva det er, uten at de har peiling.

En annen ting som jeg lurer på, når Varg Vikernes drepte en fyr i midten av 90-tallet ble det sagt at det var et satanistisk drap. Hva med den norske presten som drepte de jentene i Sverige? Hva med alle de kristne som har drept folk? Er det drap i Guds navn?

EDIT: Leif!

Endret av Ustedalen
Lenke til kommentar

Fritt klippet og limet fra http://www-lu.hive.no/ansatte/gw/satan-97.htm

LaVeys mest kjente definisjon av Satan (fra Satans Bibel) er i ni ledd, og lyder som følger:

Satan representerer:

1 Nytelse i stedet for avholdenhet

2 Vitalitet i stedet for åndelige drømmer [d e religiøse lykke- og frelsesforestillinger]

3 Fordomsfri kunnskap i stedet for hyklersk selvbedrag

4 Godhet mot de som fortjener det i stedet for å sløse kjærlighet til utakknemlige

5 Hevn i stedet for å vende det andre kinnet til

6 Ansvarlighet for de ansvarlige i stedet for å bry seg om "psykiske vampyrer" [d e for eksempel "svake mennesker" som tiltrekkes av kristne miljøer for å få hjelp og støtte]

7 Mennesket er et vanlig dyr - bedre eller verre enn andre dyr - som på grunn av sine evner og muligheter er blitt det mest fordervede av alle dyr

8 Alle de såkalte "synder", fordi de leder til fysisk, mental eller følelsesmessig tilfredsstillelse

9 Satan har alltid vært kirkens beste venn, fordi han har sørget for at den har hatt noe å drive med

De punktene jeg absolutt ikke kan støtte er:

"5 Hevn i stedet for å vende det andre kinnet til." Hvorfor? Vold avler vold. Og hvis alle skal følge det prinsippet vil det aldri ta slutt. Slå-slå-slå-slå osv.

"6 Ansvarlighet for de ansvarlige i stedet for å bry seg om "psykiske vampyrer" [d e for eksempel "svake mennesker" som tiltrekkes av kristne miljøer for å få hjelp og støtte]" Hvorfor skal ikke vi ta vare på de svakere? Er det ikke vår plikt å ta vare på de også når vi selv er friske og sterke?

Lenke til kommentar
Og hvorfor mener du at fanatikere ikke burde bli representert her? De har vel en like stor rett som oss å si sin mening?

Jeg synes det er ypperlig at folk får si sin mening. :)

Hvorfor er det som er truende? Du leser over hva satanisme står for, og da burde de forstå at det ikke er noe farlig. Og hvorfor er det provoserende? Mener du at hver eneste person som har noe imot kristendommen skal holde kjeft, siden det er provoserende? Det er religionsfrihet i Norge, og det betyr at en satanist (og en helt vanlig person) kan gå med symboler som symboliserer Satanisme uten at dere kan gjøre noe med det?

Og en satanist eller ateist vil kanskje finne kors og bibler provoserende. Hva skal vi gjøre med det? Synes du det er rettferdig? Så hvis satanister ikke får lov til å gjøre noe som symboliserer deres tro, så er det helt rimelig at kristne heller ikke får lov til å gjøre noe slikt. Det vil si nedriving av alle kirker og brenning av bibler. Er det det du vil?

Det er som sagt bare en personlig mening. Jeg forbinder det med noe negativt, en naturlig reaksjon. Jeg har aldri sagt at noen skal holde kjeft, heller ikke at de skal slutte å kle seg i forskjellige symboler. Jeg liker det ikke.. det kan jeg ikke gjøre noe med, men en større toleranse kan selvfølgelig bygges opp. Du gjør jo det hele til en ekstrem sak!

Lenke til kommentar

Hva hvis 'Redd Barna' plutselig forrandret navn til 'Redd Sataniske Barn' men ikke forrandret seg på noen annen måte. Bare navnet. Det hadde jo vært veldig tåpelig hvis de ikke har noe med satanismen å gjøre i hele tatt, men alikevel gjorde de det. Uten noen grunn. Hadde du mislikt organisasjonen da? Bare pga navnet og fordi det er ett navn du ikke liker?

(Hvis du av en eller annen grunn allerede misliker Redd Barna... Så tenk bare på en tilfeldig organiasjon du støtter i stedet).

Lenke til kommentar

jeg blir skeptisk hvis noen i det hele tatt never satanismen på noen måte, nettopp av den grunn at de fleste ikke vet hva den går ut på. Så hvis mnoen nevner den, spør jeg tydelig og klart : Vet du hva satanisme er?

Eiliertsen, du har en naturlig reaksjon om å forbinde satanisme med noe ondt. Siden det er så mange terrorister og selvmordsbombere som følger Islam og Allah, er det da riktig å si for meg at alle som følger Allah dreper og bomber alle?

Alle som er amerikanere vil gå til krig og er dumme, fordi jeg syns Bush er litt rar og han går til krig?

Det du sier at du har en naturlig raksjon om å forbinde satanisme med ondt, er fordommer. Nettop fordi noen har sagt til deg at Satan er ondt og alle satanister tilber ham.

Du må da kunne si at det er feil å si det at alle satanismer tilber Satan når de ikke har en gud, eller tilber noen guder?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...