Gå til innhold

Spm. om Høyttalere

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Trykkammer har jeg kun sett i sammenheng med subwoofere, så jeg er usikker på om disse finnes til 'vanlige' høyttalere.

Trykkammer betyr at løsningen består av ei lukket kasse som ikke slipper ut, eller inn, noe luft, og dermed beholder den trykket inni kammeret.

Når man snakker om trykk, her spesifikt lufttrykk, er det som oftest i forhold mellom to systemer; lufta inni den lukka kassa, og lufta utenfor. Når subwoofer-membranet beveger seg utover vil det bli et relativt høyt inni kasse, og tilsvarende undertrykk når membranet beveger seg utover. Siden trykkforskjellen inni kassa og utenfor vil prøve å utligne seg, vil dette gjøre det ekstra vanskelig å bevege membranet, men når først membranet skal 'returnere' til senterposisjonen er disse trykkforskjellene til fordel.

Reflex-port er ei kasse hvor du har ett eller flere hull som slipper ut trykket/undertrykket som bygges opp når membranet beveger seg. I tillegg har slike løsninger plastrør, eller tuber, slik at ved å kalibrere diameteren på tuben, samt lengden, kan man forsterke visse frekvenser. Slik kan man få subwooferen til å gi et ekstra trykk ved f.eks 35 Hz for å gi ekstra jordskjelvbass.

Mange mener trykkammer-subwoofere spiller strammere enn reflex-løsninger, men jeg har ingen erfaring med dette selv (har kun hørt trykkammer blant hifi subwoofere), så kan ikke si noe konklusivt om dette.

Fordelen med trykkammer er at man ikke har noen reflex-hull som kan lage puste- og/eller ulelyder ved resonans i tuben, eller turbulens.

Angående det ekstra 'boostet' man får mer reflex-løsninger er det noen som liker dette, mens andre foretrekker den mer "korrekte" (nøytral) gjengivelsen av et frekvensspekter som trykkammer-løsninger gir. Hva man velger man altså etter smak og behag.

En ulempe med trykkammer er at disse ikke klarer å produserer like stort lydtrykk som en tilsvarende reflex-løsning, og krever mer kraft for å gi skikkelig lyd i fra seg. Derfor er det billigere med reflex-løsninger i forhold til en tilsvarende trykkammer-løsning.

Da jeg kjøpte min subwoofer valgte jeg en trykkammer-subwoofer (B&W ASW600) hovedsaklig fordi denne brukes til musikk, og ikke film.

Når en høyttaler beskrives som toveis betyr dette at høyttaleren har to enheter som fordeler frekvensspektret mellom seg. Det vil si at en typisk toveis høyttaler har ett bass/mellomtone membran, og ett diskantmembran. Men merk at det ikke blir en treveis høyttaler dersom den har f.eks 2 stk. bassmembraner/mellomtoner som opererer på de samme frekvensene.

En treveis høyttaler er dermed tre enheter hvor hver enhet har sine frekvensområder, typisk bass, mellomtone og diskant. Her kan du også ha f.eks 2 stk. bassmembraner, 1 stk. mellomtone og 1 stk. diskant som fortsatt er en treveis høyttaler.

Fordelen ved å tildele f.eks frekvenser under 250 Hz til bassmembranet, 250-6000 Hz til mellomtone, og 6-25 KHz til diskanten er at høyttaleren får bedre forutsetninger til å spille renere.

Endret av skag1
Lenke til kommentar

Trykkammer bass er uten "basshull". Da blir ofte bassen kjappere.

i 1-, 2- og 3-veis høyttalere ligger forskjellen i anntall elementer og delefilteret.

1 veis spiller enten bare bass eller diskant eller mellomtone.

2 veis har ofte ett diskant element + ett eller to mellomtone/bass elementer.

3 veis er det ett diskant element + ett mellomtone element + ett basselement.

Selv om en høyttaler har 3 elementer (en diskant og 2 basser) betyr ikke at det er en 3 veis høyttaler. Det kommer ann på delefilteret som sitter i høyttaleren

Delefilteret er det som fordeler hvilke frekvenser som skal til de forskjellige elementene

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...