Gå til innhold

Hvilken ville dere velge for lydløs drift?

Anbefalte innlegg

Jeg har i lengre tid holdt på å fiksa litt for å få til en stille htpc. Tidligere brukte jeg et Socket A system, men for å få dette stilt skrudde jeg ned viftene alt for mye, og nå har det vært kjørt varmt for lenge, og har blitt forferdelig ustabilt. Jeg har derfor bestemt meg for å bygge nytt.

Lydløst er hovedmålet, og for å få til dette bestilte jeg meg nylig et system bestående av et Asus 479m hovedkort, en Pentium Core Duo T2500 prosessor, og tilhørende RAM. Fra før har jeg et helt greit vifteløst skjermkort jeg skal bruke, et ESI Juli@ lydkort, Fortron Zen vifteløs strømforsyning, Silverstone LC03 kabb og en Samsung Spinpoint HDD(husker ikke størrelsen).

Som dere kanskje vet så har LC03 kabinettet en helt forferdelig luftgjennomstrømning, med 2 60mm vifter bak som uttak og en 80mm vifte foran under som inntak. For å kjøle kabinettet er jeg redd for at jeg fortsatt må kjøre viftene litt for fort til at det blir stille, og i tillegg har jeg oppdaget at CPU kjøleren som er med Asus kabinettet er en Asus spesialløsning, og jeg ser for meg at det kan bli vanskelig å modde på en større og stillere CPU kjøler(selv om jeg har hørt at den som er med er ganske lydløs på lav last).

I tillegg ble egentlig 479 systemet litt for dyrt i forholdt til hva jeg egentlig har råd til (student).

Derfor lurer jeg; Tror dere at jeg vil klare å få Socket 479 systemet lydløst(nok) i dette kabinettet, eller kan det fortsatt blir problematisk?

Jeg lurer på om jeg istedenfor skal levere tilbake dette systemet, gå for en Athlon x2 3800+ med tilsvarende hovedkort, gjøre en enkel casemodding og skjære hull på begge sidene av kabinettet for å sette inn en 120mm vifte på hver side som skal snurre sakte, og kjøle prosessoren passivt med den store Tjermaltake CPU-blokke eller Scythe Ninja.

Hvilken av disse alternativene tror dere vil bli stillest? Kraft-messig antar jeg at disse systemene vil bli ca. like kraftige, gjør de ikke? Og til sist, er det noen forskjell mellom Cool n' Quiet og Sppedstep teknologien til Intel når det gjelder å kjøre ned klokkefrekvensen når systemet ikke brukes?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...