toretors Skrevet 17. februar 2007 Del Skrevet 17. februar 2007 Sier ingenting om at dem oppfant GUI'en, bare at Microsoft kopierte Apple sin videreutvikling av den, noe som gjorde at Apple saksøkte dem. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 17. februar 2007 Del Skrevet 17. februar 2007 (endret) Det var Ted Turner, derav Meddling Kids Corner i 3drealms forumet, der de gjør narr av (bla.a.) Ted Turner. Meddling Kids! forresten, fant en morsom GUI historie sak: http://arstechnica.com/articles/paedia/gui.ars/1 Endret 17. februar 2007 av GeirGrusom Lenke til kommentar
Distressor Skrevet 17. februar 2007 Del Skrevet 17. februar 2007 Sier ingenting om at dem oppfant GUI'en, bare at Microsoft kopierte Apple sin videreutvikling av den, noe som gjorde at Apple saksøkte dem. 7962698[/snapback] ...noe som blir litt komisk, siden Apple har "lånt" ganske mye fra diverse andre operativssystemer. Dette er det gamle operativsystemet "Arthur" som ble brukt på Acorn-datamaskiner før 1987. Har man sett, en dock og alltingen Lenke til kommentar
jvc1986 Skrevet 17. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2007 Leser med interesse alt det som har blitt skrevet her. Linux har jeg ikke prøvd de siste 2 årene, så det har vel skjedd endel siden jeg brukte det, leste jo om en slags "install wizard" som noen hadde gjenoppdaget der. Kan ikke si jeg syntes mac er mindre brukervennlig enn windows, men det er jo endel forskjeller både på godt og vondt. Blir litt små irritert hver gang det er oppdaget en feil eller at det er skjedd noe med et eller annet OS, da kommer tilhengerne til andre OS å slenger dritt med engang, men holder kjeft hvis det gjelder deres eget. Folk får kjøre det OS de føler de behersker, hadde jo vært kjedelig hvis man ikke kunne velge. **Leser videre** Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 17. februar 2007 Del Skrevet 17. februar 2007 Off-topic: Fant et treff som gjaldt BrunoStergodt om søksmålet mot 3drealms: http://www.geocities.com/TimesSquare/Alley...ame_patent.html Lenke til kommentar
Rartnamn Skrevet 18. februar 2007 Del Skrevet 18. februar 2007 (endret) Kjører WPA2 PSK-AES på mitt nettverk med to maccer og en pc. Vil gjerne ha eksempel på denne "hvis passord"-dialogen og de utydelige menyene. -Selv må jeg si at kvaliteten på macintosh-programmer er ofte et par hakk over det man finner på andre plattformer. 7955123[/snapback] Det kan bli litt vansklig, ettersom jeg eier ingen mac. Men det var under det stander programmet som følger med, noe med "air" heter det. Når du skal legge til en trådløs tilkopling (uten og ha fysisk tilgang til trådløse-sonen) la til SSID, valgte kryptering, og så skrive inn passord. Her kan du velge og skrive inn "Kryptert" (slik du ikke ser hva som står der) og rett under der kan du trykke på "Hvis passord" og dette kan du endre så mye du vil på. Så vist jeg som IT-ansvarlig skriver en hemmelig kode, så kan brukeren gå innpå den plasseringen som jeg la til. Og trykke på "Hvis passord" -Og ja, så har han\henne passordet som meningen dem ikke skal ha. Det finst sikkert mangen andre alternativer til og gjøre dette på, men med mine mac kunnskaper så ble det heller dårligt Endret 18. februar 2007 av MortenGlmz Lenke til kommentar
Stig Jøran Skrevet 18. februar 2007 Del Skrevet 18. februar 2007 http://www.imdb.com/title/tt0168122/ Pirates of Silicon Walley, genial film om Apple og Microsoft. Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 Det som fasinerer meg mest med slike tråder som dette er at folk kan komme og si bastant at Windows/Linux/MacOS er mer brukervennlig enn det andre, at de synes at kvaliteten på programmene til det ene er bedre enn det andre. Brukervennlighet er subjektivt. Hva som er lettest å bruke varierer fra person til person, etter personens forutsetninger til å håndtere produktene. Men en vanlig måte å måle brukervennlighet er hvor mange steg man må gjennom for å utføre den oppgaven produktet er ment for å gjøre. Er det bare å trykke på en knapp? - Eller må man velge flere instilliger før man kan gjøre det man vil, m.m. Kvalitet er derimot objektivt. Man kan ikke ha en mening om at et program har høyere kvalitet enn et annet basert på erfaring, da blir det din subjektive mening om hvilket program du liker best, men det har ingenting med faktisk objektiv kvalitet å gjøre. - Dvs den kvaliteten som gjelder for alle brukerne. Kvalitet for et dataprogram går på slike ting som sikkerhet, antall funksjoner, at programmet gjør det som det er ment å gjøre, antall bugs, hvor ofte det krasjer o.l. Når det gjelder hvilken plattform det utvikles spill for har ikke utviklingsverktøyene noe å si, disse finnes til alle plattformer og det finnes wrappere som ikke bryr seg om spillene du lager kjører directx eller opengl eller lignende, for eksempel ogre. De store spillselskapene lager også slike wrappere selv fordi de vet at de ønsker å slippe spillet på flere plattformer. Det eneste som hindrer Linux i å bli en etablert spillplattform er markedsandeler. Når vi plutselig skal snakke om markedsandeler i operativsystembransjen er dette noe som i praksis ikke er mulig å måle. Windows selges forhåndsinstallert sammen med de fleste pc'er. Men mange liker ikke dette operativsystemet og laster ned en gratis versjon av et annet operativsystem som de installerer på maskinen. (Nei, det er ikke bare GNU/Linux og MacOS som er alternativene). De beste tallene noen av de mest anerkjente statistikkbyråene i verden har greid å oppdrive baserer seg kun på salgstall. Dvs. fordelingen av solgte operativsystemer. -Men vent... Vi vet jo alle at de fleste som bruker GNU/Linux eller andre gratis alternativer på desktop ikke kjøper disse. Hvordan kan noen påstå at markedsandelene er den eller den prosenten da? Vi må nesten se på hva begrepet markedsandel er. Da blir spørsmålet: Består et marked kun av de varer som kjøpes og selges? Eller består de også av de som gis bort? - Hvis det siste er tilfellet, er reelle markedsandeler i et programvaremarked som domineres sterkt av gratis programvare umulig å måle ved hjelp av salgstall. - Og derfor er det ikke mulig i dag å finne reelle markedsandeler i desktopmarkedet. Uansett, hvis du vil ha flere komersielle spill til Linux så må du begynne å bruke Linux. Dersom slagstallene for de spillene som kommer til Linux blir gode, vil flere produsenter oppdage dette og følge med bølgen. Når det gjelder virus og datasikkerhet, som jeg også ser at er et tema i denne og andre slike tråder kan jeg jo bare referere til Wikipedias virus statistikk. Den viser at det er omtrent 140.000 kjente virus til Windows (og alle er fortsatt til en viss grad effektive). Til GNU/Linux finnes det mellom 14 og 30 kjente ormer (men wikipedia kaller dem for virus), men ingen er effektive/fungerer lenger. Til Mac OSX finnes ifølge den samme statistikken ingen kjente virus. Så kan vi jo bare begynne å ramse opp all annen spyware/adware. På åttitallet var virus stort sett et Mac problem og det fantes ikke PC-virus. I dag er det utelukkende et PC/Windows problem. Dette forteller også at hvordan operativsystemet er satt sammen har en stor betydning for effektiviteten til virus/sårbarheten/sikkerheten til systemet. Å påstå at det er en sammenheng mellom markedsandeler og sårbarhet blir derfor direkte feil. Lenke til kommentar
Pantera Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 Når det gjelder virus og datasikkerhet, som jeg også ser at er et tema i denne og andre slike tråder kan jeg jo bare referere til Wikipedias virus statistikk. Den viser at det er omtrent 140.000 kjente virus til Windows (og alle er fortsatt til en viss grad effektive). Til GNU/Linux finnes det mellom 14 og 30 kjente ormer (men wikipedia kaller dem for virus), men ingen er effektive/fungerer lenger. Til Mac OSX finnes ifølge den samme statistikken ingen kjente virus. Så kan vi jo bare begynne å ramse opp all annen spyware/adware. På åttitallet var virus stort sett et Mac problem og det fantes ikke PC-virus. I dag er det utelukkende et PC/Windows problem. Dette forteller også at hvordan operativsystemet er satt sammen har en stor betydning for effektiviteten til virus/sårbarheten/sikkerheten til systemet. Å påstå at det er en sammenheng mellom markedsandeler og sårbarhet blir derfor direkte feil. 7981742[/snapback] Ang. sikkerhet, så blir det vel kanskje litt feil å fokusere på antall virus pr operativsystem? Jeg mener...det finnes jo andre elementer ifm sikkerhet.....som for eksemper hacking/cracking......ikke at jeg kan så mye om emnet, men andre har kanskje litt mer kunnskaper om det? pantera Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 Ang. sikkerhet, så blir det vel kanskje litt feil å fokusere på antall virus pr operativsystem? Jeg mener...det finnes jo andre elementer ifm sikkerhet.....som for eksemper hacking/cracking......ikke at jeg kan så mye om emnet, men andre har kanskje litt mer kunnskaper om det? pantera 7981980[/snapback] jeg vet ikke hvor mange ganger du har mistet data på din desktop på grunn av et aktivt hackerforsøk, men jeg har iallefall aldri opplevd det. Dessuten utnytter jo disse virusene og ormene samme typer sikkerhetshull som diverse rootkits og en hacker ville benyttet. Lenke til kommentar
............... Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 Ang. sikkerhet, så blir det vel kanskje litt feil å fokusere på antall virus pr operativsystem? Jeg mener...det finnes jo andre elementer ifm sikkerhet.....som for eksemper hacking/cracking......ikke at jeg kan så mye om emnet, men andre har kanskje litt mer kunnskaper om det? pantera 7981980[/snapback] jeg vet ikke hvor mange ganger du har mistet data på din desktop på grunn av et aktivt hackerforsøk, men jeg har iallefall aldri opplevd det. Dessuten utnytter jo disse virusene og ormene samme typer sikkerhetshull som diverse rootkits og en hacker ville benyttet. 7982122[/snapback] Ser ikke det med noe virus som en big deal uansett. Men vnalig AVG virusprogram og innebygd windows brannmur har jeg da aldri fått virus? Er ikke akuratt vanskelig og ikke trykke på de flashy pop-upsa. Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 Here we go again. Linux funker ikke for meg. Det har ganske enkelt ikke det enkle brukergrensesnittet eller programvareutvalget jeg trenger. Jeg liker ikke Linux til personlig bruk. Til servere kan det være veldig bra, men det vil jeg ikke finne ut før jeg jobber med servere. Windows utfyller mange krav. At man må passe på OSet som en lite unge med ADHD er såklart irriterende, men med noen forhåndsregler kan man få det til funke veldig bra og effektivt til oppgavene man krever av det. OS X er for meg det perfekte OSet. Jeg finner det mer behagelig å bruke i det daglige, særlig med den tyngre programvaren jeg kjører til daglig til skolearbeid og utdannelse. Jeg kan fint betale mer for å få akkurat det jeg trenger. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå