sinnaelgen Skrevet 14. februar 2007 Del Skrevet 14. februar 2007 (endret) jeg fikk til å lage mine egen databaser med delphi 4. nå er det en stund siden det var i bruk. nå skal jeg forsøke med turbo delphi. det som er problemet er å : - definere selve databasen - opprette tabeller - knytte tabellene sammen denne databasen som jeg ønsker å lage er en oversikt over alle donald samlingen min. tabeller 1 permer med referanse til blader 2 hovedoversikt av blader med referanse til historiene 3 beskrivelse av historiene alså 3 tabeller felter i tabellene nr referanse nr o.s.v jeg har også en del pocket bøker - da kunne jeg tenke meg en egen tabell for dem også. jeg har både de som er nummererte og de som er lit uten om. i tillegg har jeg en samling av "komplette årgangene" . de vil jeg gjerne ha i en egen tabell jeg ønsker altså opprette en helt ny database ------------------------------------------------------------------ noen som husker hvordan man kunne opprette en database med BDE i delphi 4/5 ? Endret 2. mars 2007 av elg-elg123 Lenke til kommentar
DidzisK Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 Du har to muligheter: 1. bruk Database Desktop for å definere og lagre tabellene - en Paradox eller BDE database er ikke mer enn samling av tabeller 2. definer alle tabellene som TTable i form eller DataModule, og bruk CreateTable metoden av hver av disse for å opprette tabellfilen. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 20. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2007 tusen takk. får se om jeg får det til det er nå en stund siden jeg lagde meg noen databaser. Lenke til kommentar
tasle Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 Jeg hadde en prøveinstallasjon av Turbo 'en, men har avinstallert den nå. Regner med at den inneholder dbExpress og TSimpleDataset? I så fall kan du legge ut disse typene dataset og dobbelklikke på hver av de for å opprette ne datafelt. TSimpleDataset er bra nok for en så pass liten database som du har i dette tilfellet. Opplegget blir: Perm -|-----<- Blader (altså en-til-mange relasjon) | | A Historier (en til mange her også) Tabellen Perm får feltene 1) Permnr (Nøkkel og fremmednøkkel) 2) Permtittel 3) Årgang (og kanskje du trenger flere attributter pr. perm?) Tabellen Blader får attributtene 1) Permnr (Nøkkel og fremmednøkkel til Historier) 2) Bladnr og årgang (ukenr el.lignende eks. 11-05 er utgave 11 i 2005) +evn. andre felt Tabellen Historier: 1) Bladnr (Nøkkel) 2) HistorieTittel + evn. andre attributter Alternativet er å opprette en slik database i Access, og lage et Delphiprogram som lagrer data i Access-databasen, i tillegg til innlegget ovenfor (opprette databasen via Database desktop). Lykke til ! Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 21. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2007 jeg bruker open fice. har også noen andre programmer som er spesielle dataser ( ikke databse program). hvis jeg prøver meg frem for å få kontakt med disse så spør delphi om passord og bruker navn for å få tilgang . uansett hvilken databasedriver jeg bruker. bddemos ber ikke om passord. jeg må uansett prøve det lit mer Lenke til kommentar
tasle Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 For å bruke Access bør du bruke Access Jet databasedriver, den er enklest å jobbe med. Tilkopling mot en eksisterende Access database utfører du med ConnectionString i databasekomponenten. I tillegg må du putte på en Datasource som du kopler til datasettet, på vanlig måte. Hvordan det er med andre drivere som ikke ligger inne som standard i Delphi, så er opplegget litt variernde, alt ettersom. Eksempelvis med mySQL drivere så må du bruke spørringer etc. Men det er bare å lese Readme-fila eller tilsvarende.. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 22. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2007 problemet var å få definert tabellene. (jeg vet hvordan jeg ønsker å ha dem). og så få lagret databasen på harddisken. enten så blir jeg bedt om å taste inn passord og brukernavn (jeg aner ikke hvile ) eller så nektes jeg kontakt med databasene. det er bare debdemos som jeg får til å virke det må da være noen som jeg har glemt . i tool palette her jeg mange mapper med komponenter. - data controls - data access - dbexpress - BDE - dbgo - interbase - interbsase admin hva er alle mappen som begynner med IW---- er det mulig å få en forklaring på komponetene til alle disse Lenke til kommentar
tasle Skrevet 22. februar 2007 Del Skrevet 22. februar 2007 Hvis du bruker en DataSource og en SimpleDataset for hver tabell, så slipper du brukernavn og passord. Tabellene oppretter du da med å dobbeltklikke på komponenten SimpleDataset. Hvilken databasetype er det du plages med brukernavn og passord? Access? Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 23. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2007 (endret) det virker som det er alle databasetypene med unntak av DBdemos. det var så mange datasett å velge mellom, så det har sikkert blitt rot der. simpledataet og datasurce er plassert i to forskjellige mapper . hvorfor ? er det ikke mulig å bestemme hvor på harddisken jeg skal ha databasefilene ? Endret 23. februar 2007 av elg-elg123 Lenke til kommentar
tasle Skrevet 23. februar 2007 Del Skrevet 23. februar 2007 OK, da skjønner jeg - du har satt et brukernavn/passord på Delphi's BDE. Om SimpleDataset og DataSource: Du trenger alltid en datasource-komponent som datakilde til ditt program. Så trenger du et datasett som er spesifikt for hver enkelt databasetype, og som forsyner DataSource med data til programmet ditt. At de er plassert på forskjellige faner betyr ikke annet enn at datakildene er gruppert etter underliggende (forskjellige) tabelltyper, en fane for BDE, en annen for Access og en tredje for dbExpress (TSimpledataset) osv.. Om å bestemme hvor på disken du skal lagre data: Det gjøres med å angi en verdi til egenskapen "Filename" for en TSimpleDataset, for eksempel 'd:\Donald\database.db'. Filnavnet blir i dette tilfellet "database.db" og lagret i mappen "d:\donald". Du kan sette denne verdien enten i programmet (i prosedyra for FormCreate, eller direkte i Object Inspector'en. Om du med en TSimpleDataset vil lagre data underveis, bruker du metoden for TSimpledataset som heter SaveToFile (Filnavn). I tillegg til data, kan du definere indekser for databasen, denne indeksen blir automatisk vedlikeholdt av Delphi mens programmet kjører, og opprettet ved innlasting av databasefila (TSimpledataset.Open). Videre kan du underveis definere nye indekser ved behov. Du hadde forresten et spørsål om disse IW-komponentene. IW= IntraWeb, de brukes når du har behov for å lage dedikerte webservere til forskjellige formål. De er ment for å kunne lage interaktive webapplikasjoner, slik som et billettbestillingsystem (flybilletter, f.eks.) og andre Internettprogrammer som må være dynamiske. Det vil si at neste webside blir et resultat av valg du har foretatt på første webside osv. En slags avansert asp eller php med andre ord, bortsett fra at websystemet kan lagres som en EXE-fil istedenfor *.php eller *.asp. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 24. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2007 det er noe som heter data explorer kan jeg oprette tabeller der ? jeg har lagt datsource og ttable ut på formen. datsurce1 og table1 på form11 ( turbo delphi valgte automatisk disse navnene) i proprties databasename har jeg prøvd med flere databaser. dbase files ber om innlogging , altså brukernavn og passord. hadde håpet på å unngå denne innloggingen hvis jeg markerr table1 og velger menyen på høyre museknapp og velger explore så må jeg logge inn. bruker jeg dbdemos så kommer et valg med menge tabeller opp. da kan jeg bare bruke dbdemos hvis jeg skal lage min egen database . er dette meningen ? komponenten tdatabase i BDE folderen er det for å kun bestemme hvor jeg skal lagre databasen eller har den flere funksjoner ? Lenke til kommentar
DidzisK Skrevet 26. februar 2007 Del Skrevet 26. februar 2007 Databasename er enten navn på en BDE alias eller på TDatabase objekt i prosjektet ditt. BDE alias lager man ved å registrere en ny database i DB Explorer i Delphi eller i BDE administrator i kontrollpanellet. Dette brukes som regel av utviklere på utviklingsmaskinen, slik at utvikleren lettere får tilgang til alle tabeller han ønsker å bruke. TDatabase brukes som regel i programmer som distribueres. Det krever mer arbeid å sette opp rammeverket rundt TDatabase i et Delphi program, men det er lettere for sluttbrukeren - han slipper å konfigurere en BDE alias, men heller forholder seg til ett program - alt konfigurering kan legges inn i selve programmet. TDatabase har en property som heter LoginPrompt. Når denne settes til False, får du ikke opp spørsmål om passord, men du må selv sørge for å angi et eventuelt brukernavn og passord (i Params property). TDatabase og BDE alias er ikke enten-eller. Det er helt greit å bruke Alias i utviklingsprosessen (i design-modus) og TDatabase med samme navn i DatabaseName i runtime. Og denne aliasen behøver ikke å peke mot samme sted som DBDEMOS peker. Til slutt - bruk Database Desktop. Den er veldig enkel og gir deg all nødvendig funksjonalitet for å opprette og konfigurere en Paradox database, som du kan videre bruke via Delphi. Du får også mye bedre forståelse for hvordan BDE/Paradox og Delphi fungerer sammen og hver for seg. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 26. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2007 (endret) får håpe at jeg får det til å virke. jeg sliter for å få opprette tabellene i databasen og så lagret dem. --------------------------------------------------------------------------------- dette var ikke lett som en begynnelse så tenkte jeg å lage en ny tabell i dbdemos. jeg har følgenede komponeter: datasurce1,table1 og degrid1 jeg har funnet lit om funksjonene ttable.createtable men hvor skal jeg legge inn navnet på tabellen ? hvis jeg skal opprette database og tabeller uten om selve delphi så har jeg valget mellom data(base) explorer ( integret også) eller database administrator. den gir bare feilmelding når jeg prøver den- en exception error, error $210C. og så har man interbase 7.5 server manager. i database explorer får jeg opprettet nye "conection" men ikke noe mer som å lage nye tabeller. jeg får ikke tilgang de eneste man kan opprette forbindelse til er interbase,mysqu og ASA. er det slik å forstå at interbase 7.5 server manager må være aktiv vis jeg skal lage en lokal ( på min maskin) database og bruker interbase ? Endret 1. mars 2007 av elg-elg123 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå