Gå til innhold

Reinstallere Win XP Pro/Formatere C:

Anbefalte innlegg

Hei,

Har delt harddisken min i 2 partisjoner, C: og D:. Eg har flyttet de eg vil ta vare på over på D: og ønsker å formattere C: og installere Win XP Pro her.

Når eg starter installasjonen av Windows prøver eg å slette partisjonen C: (for å opprette den på nytt), men får beskjed om at det ligger installasjonsfiler her og at partisjonen ikke kan slettes. Dette til tross for at eg installerer fra CD.

Noen forslag til hvordan eg fårslettet/formatert C: før eg installerer Win XP Pro på nytt??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sjekk denne og se om den hjelper deg...Der ser du åssen fremgangsmåten for og formatere er...For meg så virker det nesten som om du prøver og formatere fra Windows... :hmm:

7944705[/snapback]

Ja, dette ser ut som en god guide. Men problemet litt er at når eg prøver å slette partisjon C: så får eg melding om at dette ikke går pga. at det ligger installasjonsfiler på C:

Lenke til kommentar

For og komme inn i formateringsmenyen så må du gå inn i bios og sette cdrom som first device...Putter cdrom`n hvor du har OS`et på inn og restarter...Da får du en beskjed om og trykke på en tast for og fortsette...Når du har gjort det så vil du komme inn og ha en mulighet og formatere din C disk...

uff...ble litt rotete men håper du skjønte litt av det...

Ps...husk og save bios når du har satt cdrom som first device da...

Lenke til kommentar
For og komme inn i formateringsmenyen så må du gå inn i bios og sette cdrom som first device...Putter cdrom`n hvor du har OS`et på inn og restarter...Da får du en beskjed om og trykke på en tast for og fortsette...Når du har gjort det så vil du komme inn og ha en mulighet og formatere din C disk...

uff...ble litt rotete men håper du skjønte litt av det...

Ps...husk og save bios når du har satt cdrom som first device da...

7944818[/snapback]

Hei, ja, nå trur eg at eg begynner å nærme meg roten av problemet :) Kjappe folk her.

Har vært i BIOS og satt CD-ROM som first device, men får aldri alternativet med å starte fra CD-ROM. Har to CD-ROMer, har prøvd fra begge.. :ermm:

Lenke til kommentar

Savet du etter at du satte den på first device?? Det er det viktig at du gjør...Når det er gjort og du starter pc`n så kommer det opp "Press any key to booth from cd" eller noe lignende...Husker ikke ordlyden helt men noe sånt er det ihvertfall...Får du gjort det så er du faktisk igang med prosessen...Har et lite hint til deg...Har du flere disker så kan det være smart og koble de bort til du er ferdig og formatere...Kan faktisk være fort gjort og formatere feil disk...

edit...mulig du må sette hd som second device...husker ikke helt der.... :hmm:

Endret av Znoken
Lenke til kommentar
Savet du etter at du satte den på first device?? Det er det viktig at du gjør...Når det er gjort og du starter pc`n så kommer det opp  "Press any key to booth from cd" eller noe lignende...Husker ikke ordlyden helt men noe sånt er det ihvertfall...Får du gjort det så er du faktisk igang med prosessen...Har et lite hint til deg...Har du flere disker så kan det være smart og koble de bort til du er ferdig og formatere...Kan faktisk være fort gjort og formatere feil disk...

edit...mulig du må sette hd som second device...husker ikke helt der.... :hmm:

7944927[/snapback]

Prøvde begge deler men det fungerte desverre ikkje. Prøver å trykke F8 for å få opp boot menyen, men det fungerer kansje ikke med USB keyboard? Er det mulig å få til noe via msconfig?

Lenke til kommentar

Hmm...et usb keybord funker vel ikke ved formatering... :hmm: Håper noen kan rette meg der hvis jeg tar feil.... :yes:

Vanskelig og se at du gjør noen feil her da men noe må det være....

Du får altså ikke opp "Press any key to booth from cd" i det hele tatt etter det jeg skjønner...Mener det må være en feil innstilling i biosen da men ikke sikker siden jeg ikke kan se hva den står på....

Lenke til kommentar
... Noen forslag til hvordan eg fårslettet/formatert C: før eg installerer Win XP Pro på nytt??

7944591[/snapback]

Du bør ikke SLETTE partisjonen, det holder å formatere.

Det kan bli en del uønskede sideeffekter av å slette C:, slik som at bokstavene bytter plass og du får Windows på D:

Lenke til kommentar
... Noen forslag til hvordan eg fårslettet/formatert C: før eg installerer Win XP Pro på nytt??

7944591[/snapback]

Du bør ikke SLETTE partisjonen, det holder å formatere.

Det kan bli en del uønskede sideeffekter av å slette C:, slik som at bokstavene bytter plass og du får Windows på D:

7945390[/snapback]

Ja, det kan jo gå an. Men får vel ikke startet i rett modus med USB keyboard? Har prøvd forskjellige instillinger i msconfig, men Windows starter opp, så eg får ikkje formatert... er ikkje heilt stødig på dette..

Lenke til kommentar

Dette problemet hadde jeg og. Det er noe med BIOS på ditt hovedkort, siden når jeg skiftet hovedkort kunne jeg gjøre som jeg ville. Tingen er at du ikke kan slette harddisken hvis du ikke har noen andre gående. Så det du kan gjøre er at det pleier å ligge sånn 1gb ++ ledig fra harddisk. Lag en partisjon av dette og slett C: og deretter ta å start den opp igjen der du sletter den andre du lagde. Hvis du allerede har D: disken oppe så må ikke denne være slettet når du prøver å slette C:.

Hvis ikke noe her funker så gjerne prøv å installer XP på D: da? Og slett C: etterpå det igjen.

Lenke til kommentar
Hmm...et usb keybord funker vel ikke ved formatering... :hmm: Håper noen kan rette meg der hvis jeg tar feil.... :yes:

Bruker USB-tastatur selv på både Linux og Windows, og funker fett under oppstart.

Prøvde begge deler men det fungerte desverre ikkje. Prøver å trykke F8 for å få opp boot menyen, men det fungerer kansje ikke med USB keyboard?  Er det mulig å få til noe via msconfig?

7945159[/snapback]

Noen USB-tastatur har noen tilleggstaster på F1-F12 knappene, som kan deaktiveres ved hjelp av en spesiell tast (på mitt er det F12).

Endret av v3g4rd
Lenke til kommentar
YES, med hjelp fra et tastatur fra IT avdelingen på jobben så gjekk de greit. Men nå har eg valget mellom 3 windowsversjoner i oppstarten...  Sletta dei trudde eg.

7956565[/snapback]

Husket på å slette alle partisjonene under installasjon?

Fint du fikk igang pc`en igjen :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...