Gå til innhold

Krypting/Dekrypting i php

Anbefalte innlegg

Hei,

Har jobbet litt med eit webmail program. Til no har eg bare testa den på min egen pc og har eg lagret brukerens passord ukryptet i databasen. Men dette er jo en dårlig løsning. Det eg trenger no er en krypterings funksjon som støtter dekrypting uten å måtte installere ein ekstra modul til php. Finst dette ? :hmm:

Runar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan vel skrive en egen funksjon som krypterer..

Feks, du gjør om alle a er til f er, alle f til p, alle p til m, osv osv.. helt random.. Så gjør du det omvendt når du dekrypterer det ?

EDIT

Om det er snakk om passord ? hvorfor ikke bruke md5(); du skal vel ikke trenge og dekryptere et passord til noen andre ? :hmm:

Endret av stianiquniez
Lenke til kommentar

Det tror jeg hadde vært det beste :)

Med tanke på sikkerhet også da :) ettersom at du og bare DU vet hvordan det er satt opp. Og jeg kommer ikke på noe script i hode som skulle klage og dekryptere et slikt passord ;/ Men for alt jeg vet, finnes vel noen der ute som er flinkere en meg ?!?!

Lenke til kommentar

Å skrive en egen krypteringsfunksjon er komplett idiotisk (med mindre du faktisk har kunnskap om kryptografi). No offence, men tviler på at de færreste, om noen, her inne klarer å lage en krypteringsfunksjon som faktisk er tilfredstillende sikker. Å bare bytte om på noen bokstaver holder overhode ikke da man kan analysere litt og komme frem til hva som er hva etterhvert. Da kan man likegodt bare lagre ting i klartekst. Mcrypt er vel kanskje noe å se på, men det forutsetter at det faktisk er installert. Ellers mener jeg å ha sett en RSA-implementasjon hos PEAR.

Endret av Ernie
Lenke til kommentar
Du kan jo bruke base64_encode og base64_decode da.  :cool:

7948529[/snapback]

base64 er på ingen måte kryptering! Det er en metode for å sikre seg at data kommer trygt frem gjennom "kanaler" som ikke nødvendigvis takler 8bit pr. tegn (mailheader f.eks). Det man i bunn og grunn gjør er å sette sammen 3 tegn (á 8 bit) og behandler det som 4 tegn (á 6bit). Disse tegnene blir så skrevet ut i et eget tegnsett som inneholder A-Z a-z 0-9 + / og = . Med andre ord er det eksakt det samme som å skrive noe i klartekst.

Lenke til kommentar
php har innebygget funksjon for md5-kryptering men skal du bruke det bør du bruke salt også.

edit: du kan lese mer om det her.

7947254[/snapback]

Teller ikke md5 som en hash funksjon da?

Etter det jeg vet finnes det jo ikke en enkel funksjon å "dekryptere" en md5-hash, eller?

Lenke til kommentar

Eneste måten å cracke en hash (f.eks md5) er å konvertere alle ordene i en ordliste til samme type hash, og deretter sammenligne. Du trenger jo ikke nødvendigvis ordliste, bruteforce går og. Så egentlig er cracking av hasher lett... Og siden md5 er den mest brukte, vil jeg kansje anbefale sha1 eller crypt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...