Gå til innhold

Studiespesialisering - Matte: T eller P ?

Bushmills

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har søkt Studiespesialisering over 3 år i Vg-skole.

Problemet mitt er Matematikk. Jeg liker ikke og har aldri likt Matematikk.

(Har 3er i 10. Klasse) De andre fagene går helt smurt.

Jeg har hørt om Teorietisk Matte og Praktisk matte

Hvilke av disse passer for meg?

Slik jeg har skjønt det, får jeg Studiekompetanse etter 3 år med noen av disse "kategoriene" ?? : (Noen jeg har glemt?)

* Språkfag

* Samfunns- og økonomiske fag (Vanskelig / Mye matte her?)

* Realfag (Kommer ikke på tale) :nei:

Ble kanskje litt rotete dette, men takk for svar uansett ;)

Endret av Bushmills
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Praktisk matte er nok tingen hvis du overhodet ikke liker matte, og heller ikke har planer om å ta et krafttak og virkelig komme deg opp når du begynner på videregående. T-matte er visst nokså hardt, og gir den "trøkken" elevene før først fikk i andreklasse på 2MX-kurset. Høres mao. ikke ut som noe for en som allerede sliter med matematikken.

Lenke til kommentar
Jeg vil tippe teoretisk matte ligger på et høyere, eller vanskeligere, nivå enn praktisk matte. Ihvertfall om disse tar over, men viderefører, det gamle systemet med MY og MX-matte.

7959496[/snapback]

De viderefører det, ja. Blant annet starter man med derivasjon i førsteklassen, så den gamle "2MX-trøkken" kommer allerede første år.

Lenke til kommentar

Jepp, du burde absolutt ikke ta T-matte om du fikk 3-er i 10. klasse. Selv har jeg T, og vi sitter og nærmest sliter ræva av oss, mens de som har P sitter og tegner i paint :w00t:

Om realfag ikke er noe for deg, så blir det da språkfag eller samf. og økonomi. Etter 2. året er du vel ferdig med matte om du ikke velger det som programfag. Etter 1P kan du velge 2P (som er andre året) og da er du ferdig med matte på videregående :yes:

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Jeg går nå i tiende og har søkt studiespesialisering til høsten. Jeg har søkt det som heter "Studiespesialisering (Ordinær)" via www.vigo.no, men jeg trodde man her skulle kunne velge hva man ville ha og så videre. Læreren min i tiende sier han TROR det er slik at alle på studiespesialisering får det samme i første, og så velges det videre i andre, eller at det velges når det nye året er i gang? Noen som vet noe om det? Jeg ligger på 6 i matte og er rett og slett fascinert av det, og synes det er et fantastisk fag når jeg ser det ene etter det andre gå opp på en logisk måte. Nå holder ejg på med derivasjon, integrasjon og tredjegradsligninger, altså godt innpå videregående, og det er derfor naturlig for meg å velge 1T.

Vi har vært litt rundt på videregående skoler her i området, og der har vi fått den informasjonen at de som har problemer med matte, eller "bare" er middels gode, eller generelt ikke er så interessert i selve matten, BØR velge 1P, da 1T så godt som utelukkende er for elever som virkelig behersker dette. Det vil også bli mye jobbing på 1T.

Lenke til kommentar

Hørte også noe snakk om at på stud.spes. Realfag skulle man velge HVILKE realfag man ville ha. Noen som vet noe om det? Må innrømme at ejg ikke fulgte såå godt med :blush:

Jeg har jo lyst til å ta samtlige; matematikk, fysikk, kjemi og biologi, men innser at det kan bli mye. De tre førstnevnte skal jeg uansett ha med meg så mye som mulig, biologien får jeg heller la gå da.

Edit:

Oh, og btw.

Ble kanskje litt rotete dette, men takk for svar uansett  ;)

Det var da et av de mest ryddige innleggene jeg har sett på lenge, hvertfall lenge siden jeg har hatt et så ryddig innlegg. :D:blush::p

Endret av Realist1
Lenke til kommentar

Man får (vi fikk i alle fall :p) en repitisjonsprøve når vi startet på VGS, så blir det anbefalt ut ifra den hva man burde velge, men, selvfølgelig er jo valget fritt... Har 1T selv, og er ikke så kjempe stress, egentlig, men man må følge med i vær time og gjøre en del oppgaver for bare å faktisk forstå hva man gjør...

Lenke til kommentar

Realist1: Til å begynne med skal du bare velge hvilken linje du vil gå, noe du har gjort. Først når du nærmer deg slutten av første året på videregående skal du velge om du vil ha realfag, samf. og økonomi eller språkfag.

Velger du realfag så skal du velge hvilke realfag du vil ha, ja.

Selv skal jeg ha Matter R1 (2mx), Kjemi, Fysikk og Biologi andre året :)

Lenke til kommentar

For å svare på spørsmålet ditt børr du gå 1P. 1T er ganske hardt, du må være motivert for å klare å få god karakter her (4+++). Du må følge godt med i alle timer, gjøre alle lekser og gjerne litt mer.

SÅnn vi gjorde det var at vi fikk en repetisjons prøve, hadde 1 måned med T-matte og de som ikke ville gå der lenger, eller ble annbefalt å ikke gå der begynte som regel på P.

Realfag for 2 klasse velger du på ca denne tiden av året.. Hvertfall på min skole..

Lenke til kommentar
Realist1: Til å begynne med skal du bare velge hvilken linje du vil gå, noe du har gjort. Først når du nærmer deg slutten av første året på videregående skal du velge om du vil ha realfag, samf. og økonomi eller språkfag.

7994784[/snapback]

Slik jeg har skjønt det er Studiespesialisering likt for alle det første året.

På slutten av Vg1, velger vi Realfag, SamfØK eller Språk for de siste 2 årene?

Lenke til kommentar

7994784[/snapback]

8021263[/snapback]

Det stemmer.

Lenke til kommentar

7994784[/snapback]

8021263[/snapback]

Det stemmer.

8021386[/snapback]

Du velger 2 ting i begynnelsen av det første året også. Du velger ett språk (Tysk, fransk, spansk, etc) og så velger du mellom de 2 forskjellige matte variantene.

Lenke til kommentar

7994784[/snapback]

8021263[/snapback]

Det stemmer.

8021386[/snapback]

Du velger 2 ting i begynnelsen av det første året også. Du velger ett språk (Tysk, fransk, spansk, etc) og så velger du mellom de 2 forskjellige matte variantene.

8021464[/snapback]

Jaja, men dette er ikke fullt så vanskelige "valg" :p God i matte: T, ikke fullt så god/gidder ikke: P. Språk må du jo bare ta det du har lyst på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...