Gå til innhold

Hjelp med litt koding jeg fant ut fra et forum...

Anbefalte innlegg

Hei!

Tidligere i dag fant jeg en tutorial på å lage eget forum. Ganske simpelt forum, men det fungerer helt fint.

Det jeg da lurte på var, i main_forum.php, så var det linker slik:

<a href="view_topic.php?id=$rows[id]">$rows[id]</a>.

Men hvis jeg da trykka på topic 4, kom jeg til view_topic.php?id=4, uten at 4.php finnes på serveren min...hvordan får han til dette?

Edit: hvis dere vil se tutorialen, er den her

Endret av Andy-Pandy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

Tidligere i dag fant jeg en tutorial på å lage eget forum. Ganske simpelt forum, men det fungerer helt fint.

Det jeg da lurte på var, i main_forum.php, så var det linker slik:

<a href="view_topic.php?id=$rows[id]">$rows[id]</a>.

Men hvis jeg da trykka på topic 4, kom jeg til view_topic.php?id=4, uten at 4.php finnes på serveren min...hvordan får han til dette?

Edit: hvis dere vil se tutorialen, er den her

7943090[/snapback]

Det er ikke 4.php den linker til.. Den sender en variabel som inneholder 4, til fila "view_topic.php" som heter id.

Denne kan du hente i fila view_topic.php som $id = $_GET["id"];

Hvor du redirecter/printer i php for innholdet.

Håper du skjønner hva jeg mener:) Jeg skal ikke bli lærer for å si det sånn :tease:

EN ANNEN TING:

Det er ofte noe som det her:

At i view_topic.php står det der innholdet skal være: <? include("id.php"); ?>

Så står det i id.php, f.eks:

<?php
$id = $_GET["id"]; 
$id = addslashes(strip_tags($id)); 

switch( $id ) 
{ 
default:
include 'hjem.php';
break;

case 'home' : 
include 'hjem.php'; 
break; 

?>

I hjem.php står det bare litt skrift osv, som puttes rett inn. Her kan du ha php som henter ut innhold fra databasen istedet:)

Endret av Met_Fredrik
Lenke til kommentar

O_o

Tror jeg skjønner! Jeg skal teste ut litt senere i kveld. Men nå er jeg helt stiv eller noe sånt i beina =/ så jeg orker ikke...

Edit:Tusen takk for hjelpen! Det hjalp, og nå fikk jeg det til :)

Det betyr at mitt CMS system er ferdig, og at jeg skal begynne med å lage eget forum. Som jeg nevnte i første post, så fant jeg den tutorialen, som gjorde at nå kan jeg alt i hodet...selv om det kommer til å ta tid.

Endret av Andy-Pandy
Lenke til kommentar

Faktisk så var det enda en ting...når jeg bruker denne koden (den som ligger under MySQL SELECT i PHP seksjonen), så kan jeg ikke bruke

echo bbcode(' " . $row[innhold] . " ');

Da står det bbcode(' " . $row[innhold] . " ') i nettleseren...

Når jeg f eks skriver bbcode('Dette er en tekst'); så fungerer det helt fint.

Jeg inkluderer forresten en side kalt bbcode.php, som inneholder den BBKode fila man kan laste ned fra BBCode.org.

Lenke til kommentar

Wtf? Den prøvde jeg jo en i går, men da fungerte det ikke, men nå fungerte det?:p

Kanskje jeg glemte å inkludere bbcode.php? Uansett...lyst til å prøve CMS systemet jeg har laget? Test det her. Vær så snill :)

Et aldri så lite spørsmål til: skal jeg gjøre sånn at man kan legge til kommentarer også? For da gjør jeg det i morra når jeg kommer hjem fra skolen.

Så testen din, hehe...har nok strippa tags ja ^_^

Endret av Andy-Pandy
Lenke til kommentar
Kan jo godt ha med kommentarer. Men jeg ville prioritert å legge layouten litt bedre først. Så litt rotete ut, og den tekstboksen er litt stor. Kanskje bruke et javascript så folk kan endre størrelsen på den selv?

7945601[/snapback]

Det er ikke den siden systemet skal stå på heller da. Det blir flytta inn i en mappe, som jeg skal kalle for noe tulle...kanskje /3543256/ ? Da blir det vanskeligere å finne den + at jeg legger på .htaccess, hehe.

Men skal fikse noen kommentar ting i morra ;)

Lenke til kommentar

Jo, jeg skal det...men om jeg bruker .htaccess eller et PHP script vet jeg ikke ennå. Må prøve å finne noe...noe liknende forumet sitt, slik at hvis man går på sin egen profil side så kan man forandre på profilen sin osv, og hvis man er på noen andre sin kan man ikke.

Skal nok finne ut av noe ;)

Edit: Warning: mysql_fetch_array(): supplied argument is not a valid MySQL result resource in /var/www/hotserv.dk/users/andersmoen/test/view_topic.php on line 130

Hvis jeg går til view_topic.php uten noe slike ?id=1 eller et annet tall...siden den ikke henter noen ID. Da prøvde jeg med en else statement, men det var visst ikke lov i koden :S

Vet du forresten om noen PHP login script som fungerer bra, med slikt?

Endret av Andy-Pandy
Lenke til kommentar

Takk!

Får ikke gjort det før kanskje lørdag fordi den pc'en her har fått virus (prøvde å laste ned CS:S key generator), men det var bare en stor viruspakke.

Viruset har sletta noen Windows filer og sånn, så ikke alt på PC'en fungerer mer =/

Hehe, pappa skal prøve å fikse det i morra :)

Men jeg får prøve å ta laptopen fra storesøstera mi, så skal jeg få fart på det igjen!

Lenke til kommentar

Jeg fant ut hvordan jeg kan gjøre slik at den lukker siden.

Jeg bare putta alt som kom etter die('tekst'); inni der også.

Sånn her på en måte:

<html>
<head>
<title></title>
</head>
<body>
<?php
die('Haha! </body></html>');
?>
Denne teksten her vil ikke synes.
Det vil heller ikke </body> og </html> som står etter denne teksten...
</body>
</html>

Ja, noe sånt noe. Hehe!

Nå har jeg gjort slik at tittelen på nyheten også kommer i som tittel (<title><?php echo "" . $row['tittel'] . ""; ?>) pluss connection til database, tabell og alt det. Sjekk ut her

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...