Gå til innhold

"Døde pixler", skjerm eller kort som er årsak?

ludobadger

Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg har en BenQ FP937s+ 19" skjerm og et XFX 7900GT skjermkort.

I den siste tiden har jeg begynt å merke "døde" pixler rundt omkring på skjermen. Først var det en rød sak ca midt på skjermen. Den senere tid har denne lille røde saken formert seg og nå er det mange av dem rundt omkring. Nå kan jeg veldig lite om pixelfeil og slikt men jeg var av den oppfatning at en død pixel var død, punktum. Med andre ord den ville være synlig hele tiden. Men saken er den at mine "døde" pixler har begynt å oppføre seg litt snålt.

For det første så virker det som noen av dem først dukker opp når jeg ser på en webside med svart eller annen farget bakgrunn. Det er vel egentlig synlig på alle fargede bakgrunner men da selvsagt mest tydelig når bakgrunnen er svart. Bruker jeg scroll opp eller ned på en slik side kommer det frem noe jeg vil beskrive som vertikale rader av røde, grønne og blå prikker over hele det fargede området. Men tar jeg feks og oppdaterer siden kan disse radene med prikker forsvinne for så å dukke opp igjen når jeg scroller. Derfor lurer jeg på om det kanskje er skjermkortet som har farka. Jeg har testet forskjellige drivere uten at det hjalp i det hele tatt.

Hadde vært fint om noen kunne hjelpe meg med noen tips til hvordan jeg kan sette fingeren på hva som forårsaker dette slik at jeg kan forklare det best mulig til webshoppen hvor jeg har tenkt å reklamere. Samt at jeg får reklamert på riktig komponent heh. Har litt dårlige erfaringer med slik reklamasjon; en gang klarte en slik butikk å sende et skjermkort tilbake med en "alt i orden beskjed" selv om vifta på kortet hadde sluttet å rotere heh.

Takk. :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

sorry ass, men orker ikke å lese alt du skrev, men du kan jo teste denne pixelcleaner videoen, kjør den i fullscreen til den er ferdig.. er noen som har fått fiksa pixelproblemer med den,, er selv ganske spent på om det funker.. :thumbup:

edit: gikk vist ikke ann å legge til noe vedlegg nå :S så jeg lastet opp videoen her! ;)

Endret av antilope118
Lenke til kommentar

Jeg surfet litt rundt og fant ut at XFX har en slags support hos www.bjorn3d.

Det var flere der som hadde lignende problem.

Bla: 7900gt problem

Han poster en screenshot;

http://img444.imageshack.us/my.php?image=colorpixels3zz7.png

som er helt identisk med det problemet jeg har. Akkurat sånn ser det ut.

Virker som problemet er forholdsvis utbredt og at XFX deler ut nye kort.

ps: Vifta funker. Aldri overklokket.

Endret av kjetilkb
Lenke til kommentar

Har fylt ut retursak. Kortet er bare 8 mnd gammelt så har garanti og reklamasjonsrett i behold.

Var flere andre på det bjorn3d forumet som hadde samme problem og de hadde fått nytt kort fra XFX. 7950 faktisk, virker som 7900gt er ute av prod eller noe.

Håper det ordner seg. :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...