Gå til innhold

Er du glad du IKKE har kjøpt flatskjerm ennå

Anbefalte innlegg

For min del er det fullstendig uaktuelt med prosjektor først og fremst fordi jeg ikke er interessert i å måtte sitte i et mørkt rom hele tiden for å få et godt lyssterkt bilde, samt at oppløsningen ikke er god nok for meg. En skikkelig HDTV prosjektor faller nå også et godt stykke utenfor det jeg kan forsvare å bruke på noe slikt. I tillegg er jeg ikke interessert i å ha noe som helst lyd fra annet enn høyttalerne når jeg ser film.

Derfor falt mitt valg nå på en LCD skjerm med skikkelig HDTV. Prisen begynner å sammenfalle med kvaliteten og HDmateriale er sterkt økende nå.

Men for ett år siden så jeg ingen fordel/poeng ved å kjøpe flatskjerm. Jeg var overhodet ikke interessert i noen kvasi-HD skjerm og ei heller interessert i å kaste bort 50k+ på en TV.

På samme måte ventet jeg også lenge med å bytte ut den gamle CRT monitoren min med en LCD skjerm. Først for mindre enn 1 år siden begynte man å få LCD skjermer som tilfredstilte mine krav. (Og med en fornuftig pris som bonus).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm.. ingen andre som synes flatskjermhysteriet har tatt litt vel av. Ok at bilde blir bedre i visse situasjoner, men 22-100k for ett apparat å feste blikket på??

Skal innrømme at flatskjerm frister, men det er i første omgang fordi det er en flat skjerm og tar mindre plass en den 26" til 2100,- for 7 år siden som jeg er fortsatt "fornøyd" med.

Nei, jeg gleder meg, hvis mulig om jeg lever, kan glo på filmer inni hodet mitt til ett lossless format.. :)

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte en Samsung 32R72B til rundt 10.000,- i høst. Er storfornøyd jeg. Den har vel falt noe i pris allerede, men når jeg eventuelt går til innkjøp av en 40" eller 50" om et par år vil jeg flytte den gamle skjermen over til barnerommet, så kjøpet har ikke vært forgjeves uansett. Jeg er hvertfall ikke av den typen som venter en halv evighet på at ting skal falle i pris, da blir det jo aldri til at man kjøper noe i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Har på nippet kjøpt meg en 32" LCD TV flere ganger nå. Jeg vurderer innkjøpet sterkt siden det nesten hver dag kommer med reklameaviser ifra Elkjøp eller Lefdal med Adressa. Men er det lurt å vente lengre eller? Leste i avisa at "HD-Ready" er ut og at det kommer/har kommet nye HD formater.

Lenke til kommentar
Har på nippet kjøpt meg en 32" LCD TV flere ganger nå. Jeg vurderer innkjøpet sterkt siden det nesten hver dag kommer med reklameaviser ifra Elkjøp eller Lefdal med Adressa. Men er det lurt å vente lengre eller? Leste i avisa at "HD-Ready" er ut og at det kommer/har kommet nye HD formater.

8007873[/snapback]

HD-Ready er vel forsåvidt ikke "ut", men regner med at avisen snakker om "full HD" som er 1080p. Det første du bør gjøre er å bestemme deg for størrelse på skjermen og ta ting deretter. Hvis du skal ha en 32" trenger du strengt tatt ikke tenke på 1080p, siden det i denne størrelsen nærmest vil være umulig å se forskjell på oppløsningen, så lenge tv'en er HD-Ready. Går du derimot for 40" og oppover er det nok lurt å gå for et tv som har full HD, hvertfall med tanke på at du skal ha skjermen flere år fremover. Om det er lurt å vente kommer helt an på hvor mye du "trenger" et hd-tv akkurat nå. Det vil alltid komme noe bedre og billigere, så det nok alltid "lurt" å vente litt lenger. :)

Lenke til kommentar

Jeg mener nå at det er en fordel med native 1920x1080 oppløsning uansett størrelse. Da slipper man at tv'n må skalere bildet om man ser hd materiell. Ser jo på pc'n at bildet blir mye mere uklart om man skifter til noe annet en native oppløsning.

Lenke til kommentar

Eg trur det vil ta ein del år før HD vil bli normalt ved vanlege TV-sendingar, før den tid synest eg ikkje skjermar større enn 32" er noko særleg, det blir rett og slett for stort til den oppløysinga signalet har. Eg ser film på projektor, og der er det sjøvsagt endå grovare, men der har eg kinofølelsen som trekker opp.

For eitt år sidan brukte eg 5000 på ein ny 32" CRT-TV, hadde eg kjøpt ein LCD-TV hadde den sannsynlegvis sunke 3-5000 til no og enda meir fram til eg faktisk får utnytta den store størrelsen.

Lenke til kommentar
Jeg mener nå at det er en fordel med native 1920x1080 oppløsning uansett størrelse. Da slipper man at tv'n må skalere bildet om man ser hd materiell. Ser jo på pc'n at bildet blir mye mere uklart om man skifter til noe annet en native oppløsning.

8008057[/snapback]

Selvfølgelig er det i teorien bedre med 1080p uansett, men dette har sin prislapp, spesielt når de aller fleste sier at man må sitte en halvmeter eller nærmere 32" for å kunne se forskjellen mellom 720p og 1080p. Her er noen eksempler:

"But wait, isn't 1080p overkill when you're talking about a 32-inch screen size? Don't get us wrong; we're big fans of 1080p resolution, but when you get down to a screen size less than around 42 inches, 1080p is hardly necessary or even detectable unless you're going to be sitting just a few feet away from the set. Better get some new glasses so you can have 20/10 vision in both eyes if you're thinking these 32-inch Aquos sets' $2399 price is worth it."

Link: http://gizmodo.com/gadgets/home-entertainm...kill-221127.php

According to Sharp, this is the industry's first (to ship) 32-inch 1920x1080 LCD TV. That's right, 1080p which most will find a waste of pixel density (and almighty dollars) at that screen size and typical viewing distance.

Link: http://www.engadget.com/2006/12/12/sharps-...32-inch-lcd-wh/

Konklusjonen blir at det for de fleste ikke er noe poeng i å gå til innkjøp av et 32" 1080p-tv til den prisen disse går for i dag, når de aller fleste ikke engang kan se forskjell på 1080p og 720p i denne skjermstørrelsen. :)

Lenke til kommentar

Det er godt mulig at man ikke ser store forskjellen på 720p og 1080p på 32" og mindre, men det er ikke mange lcd tv'er som har native 1280x720 heller da. Eneste grunnen til at jeg ikke har kjøp lcd tv er at de som enten følger 720p eller 1080p native er forholdsvis dyre enda selv om de som smått begynner å falle i pris. Noen som har en god forklaring på hvorfor de fleste produseres med 1366x768?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...