x_sigmund_x Skrevet 14. februar 2007 Del Skrevet 14. februar 2007 (endret) Heisann... Jeg har et radeon x1900xt med 256 mb minne og lurer på om jeg skal sette det opp i crossfire eller om jeg skal kjøpe meg et nytt kort. Går det for eksempel ann å binde x1900xt sammen med x1900xtx eller må kortene være identiske? er det noen som har noen bra forslag? Mvh Sigmund Endret 14. februar 2007 av x_sigmund_x Lenke til kommentar
WaterMarked Skrevet 14. februar 2007 Del Skrevet 14. februar 2007 Hvorfor ikke gå for g8800-serien? Lenke til kommentar
Changis Skrevet 14. februar 2007 Del Skrevet 14. februar 2007 har du et x1900XT 256 sammen med et X1900XTX 512 vil XTX kortet klokke seg ned og halvere ramen for aa bli identisk med 256 kortet (et crossfire setup er ikke sterkere en det svakeste kortet) har ikke proevd de nyeste driverene i crossfire uten master.. men vet at med et mastercard vil du faa enda litt hoeyere en uten.. men pris kontra ytelse er det ikke verd det. lurer selv paa om jeg skal skaffe et til, naa som de er billige.. slik at jeg kan ha paa enda mer eyecandy Lenke til kommentar
x_sigmund_x Skrevet 14. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2007 stemmer jeg er ikke sikker på det med 8800 serien fordi hvis jeg skal kjøpe et av de må jeg i tilfelle ha GTX og nå kommer jo 8900 sammen med R600 som kommer i mai eller no=/ men hva er det sterkeste kortet jeg kan få for 4000 kr idag? Mvh Sigmund Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 14. februar 2007 Del Skrevet 14. februar 2007 Heisann...Jeg har et radeon x1900xt med 256 mb minne og lurer på om jeg skal sette det opp i crossfire eller om jeg skal kjøpe meg et nytt kort. Går det for eksempel ann å binde x1900xt sammen med x1900xtx eller må kortene være identiske? er det noen som har noen bra forslag? Mvh Sigmund 7942887[/snapback] kortene må være identiske, så tviler sterkt på at du kan parre et 26 Mb skjermkort med et med 512 Mb, selv om de har samme kjerne. Hvis det i det heletatt er mulig, så vil du hare få utnyttet 256 Mb av minnet på det kortet med 512 Mb. Videre vil jeg bare si at et 8800GTS yter bedre enn X1900XTX i Crossfire. Det har jeg testet selv, og sett det samme fra tester. Så har jo 8800 serien DX10. 8800 er for å så det sånn veien å gå for deg, som vil ha meget god ytelse. Lenke til kommentar
x_sigmund_x Skrevet 14. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2007 men er det stor ytelsesforskjell fra 8800GTX til 8800GTS? Mvh Sigmund Lenke til kommentar
WaterMarked Skrevet 14. februar 2007 Del Skrevet 14. februar 2007 Uansett så koster nesten et gtx like mye som 2stk x1900xt\xtx kort? 8800gts yter vell og betre enn et feks et crossfireoppsett som ovenfor? Lenke til kommentar
Changis Skrevet 18. februar 2007 Del Skrevet 18. februar 2007 kortene må være identiske, så tviler sterkt på at du kan parre et 256 Mb skjermkort med et med 512 Mb, selv om de har samme kjerne. Hvis det i det heletatt er mulig, så vil du hare få utnyttet 256 Mb av minnet på det kortet med 512 Mb. det er mulig.. Mastercardet er jo 512 mb, mens X1900GT/XT har 256Mb minne.. Saa lenge det er samme serie X19xx (ja baade X1900 og X1950) kan man sette dem i crossfire.. tingen er som sagt at bruker du et X1900XTX kort (650/775/512/16pipes) med f.eks. et X1900GT kort (575/600/256 (512/600/256 Rev.2) 12pipes) vil XTX kortet koble ut 256mb av minnet, 4 pipelines og klokkes ned fra 650/775 til 575-512/600. altsaa blir det beste kortet "nedgradert" for aa moete det daarligste kortets ytelse.. samme regelen gjelder oxo hvis du har Mastercard.. Fordelene med mastercard er at overfoeringen mellom de to kortene gaar raskere, da mastercardet har en egen "Crossfire brikke"(compositing chip) og direkte kabeloverfoering som tar seg av crossfire informasjonen fra det andre kortet, istedet for at hovedkortet maa ta seg av Kommunikasjonen, (OBS Krever Xpress3200 Brikkesett for software crossfire) og driverene sette sammen bildet. Software crossfire yter ca 20% mindre en med et mastercard. du faar oxo flere rendrings muligheter (hvordan kortene bearbeider skjermbildet sammen) og superAA.. i Software Rendering kan man bare bruke AFR rendring De forskjellige rendrings mulighetene du har og hva de betyr/gjoer finner du her altsaa like kort gjoer at du slipper aa la det bedre kortet miste noe av ytelsen.. Xt256 og XTX512 i crossfire blir da overkill, da du bare bruker halvparten av minnet og kjoerer samme klokkehastigheter som XT kortet og tilslutt til dere som enda er litt "naahh... skeptisk" til software crossfire, her er link til mitt oppsett da jeg kjoerte 2x X1900GT i crossfire og fikk nesten 8k i 3dmark06 mot nesten 4.5k med et enkelt kort.. (som du ser har jeg ca dobbel saa hoey score med crossfire, men i spill merket jeg kanskje rundt 10FPS i forskjell.. naa var dette som sagt med Cat. 6.7/8 og software crossfire var implementert, men ikke "reklamert" for i driver releasen med nyeste driver kan dette begynne aa bli spennende: fra Cat. 7.1 release notes: This release of the ATI Catalyst™ Software Suite includes Crossfire™ enhancements that enable the Alternate Frame Rendering (AFR) Crossfire rendering mode by default so that users will see significant performance benefits across all AFR compatible applications immediately (including newly released applications, so users do not have to wait for a future ATI Catalyst™ release to add Crossfire™ support for newly released titles). Future ATI Catalyst™ releases will add further Crossfire™ performance gains once new applications have been profiled specifically for Crossfire™. for aa gjoere en lang post kort: I sigmunds tilfelle ville jeg proevd et ekstra X1900XT 256mb kort aa spille "standard" spillene (farcry, fear, oblivion, Hl2 LostCoast, doom3 osv) aa husk aa logge FPS (med og uten crossfire) og gjerne med hoeyere opploesning en "vanlig" for et 256mb kort (over 1280*1024) det verste som kan skje er at det ikke gir den ytelses boosten du er paa jakt etter.. saa hvis du er villig, bestill deg et kort paa nettet aa test det ut. Liker du det ikke innen 14 dager benytter du angreretten du risikerer bare returfrakt (som noen kule nettbutikker (f.eks. SHG.no) krediterer tilbake til kontoen din, eller gir deg et godt tilbud paa noe annet du har lyst paa) Post resultater her Lenke til kommentar
Changis Skrevet 18. februar 2007 Del Skrevet 18. februar 2007 (endret) Uansett så koster nesten et gtx like mye som 2stk x1900xt\xtx kort?8800gts yter vell og betre enn et feks et crossfireoppsett som ovenfor? 7945817[/snapback] jo men saa koster et gts mer en et enkelt X1900XT256 oxo da (han trenger jo ikke 3 kort... enda...) Endret 18. februar 2007 av Changis Lenke til kommentar
x_sigmund_x Skrevet 21. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2007 takker for all hjelp folkens trur det blir angrerett metoden jeg kommer til å bruke det er jo bare genialt pratas alle sammen... Mvh Sigmund Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå